Komunikacja w czeskich Hranicach w 100% elektryczna
Włodarze czeskiegomiasteczka Hranice, mieszczącego się na Morawach, 19. października zaprezentowalisześć elektrycznych autobusów SOR EBN9,5.
Istniejący przewoźnikČSAD Frýdek-Místek, należący do grupy 3ČSAD, świadczy transport miejski wHranicach od 2008 roku. Na podstawie umowy zawartej w zeszłym roku zobowiązujesię zapewnić transport miejski w Hranicach przez kolejne 10 lat autobusamibezemisyjnymi na wszystkich dziewięciu liniach miejskich. Zatem komunikacjamiejska w mieście Hranice stanie się pierwszym miastem w Europie w pełnizelektryfikowanym transportem publicznym. System transportu miejskiego zostaniezapewniony przez sześć nowych, niskopodłogowych autobusów 9,5-metrowych SOREBN napędzanych elektrycznie. Flota pojazdów została uroczyście zaprezentowanapodczas imprezy „Dzień elektromobilności w Hranicach”, która odbyła się wczwartek, 19 października br., na Placu Masaryka.
Charakterystykapojazdów elektrycznych SOR
SOR EBN9,5 jestniskopodłogowym, dwudrzwiowym pojazdem elektrycznym o dwóch osiach i długości9790 mm przeznaczonym do masowego przewozu osób w ruchu miejskim, producentemjest czeska spółka SOR Libchavy. Wyposażony jest w silnik elektryczny osześciobiegunowym chłodzeniu wodą i mocy znamionowej 120 kW służący donapędzania pojazdu. Bateria trakcyjna to litowo-jonowa bateria firmy Winston,składająca się z 180 komórek, o pojemności 172 kWh. Zasięg na pojedynczym ładowaniuwynosi około 180 km. Można używać elektrycznych i niezależnych nagrzewnicdieslowskich. Pojazdy mogą pomieścić 69 pasażerów, z czego 26 na miejscachsiedzących, a 6 miejsc jest dostępnych z niskiej podłogi. Podstawowymudogodnieniem dla podróżnych jest WI-Fi w elektrobusach.
Elektrobusy SOR sąwyprodukowane w tradycyjnym lakierze korporacyjnym grupy 3ČSAD, tj. wkombinacji zieleni i bieli, ale w przeciwieństwie do standardowego zielonegoużytego w kolorze RAL 6018, został użyty metalowy odcień G-92787. Ponadtopojazdy wyposażone są w platformę tematyczną, która powstała we współpracy zmiastem Hranice. Wykres cięcia pokazuje linię czasu z znaczącymi datami Hranic,np. kiedy w mieście zostały wybudowane ważne budynki (synagoga, kościół,wiadukty) oraz kolejny etap Hranic, który został zbadany. Grafika na tej osi czasunastępuje po zainstalowaniu pierwszej zelektryfikowanej floty MHD. Wprowadzononiewielką modyfikację logotypu 3ČSAD, zawierającego wtyczkę do prądu symbolizującąnapęd elektryczny. Pojazdy oznaczono numerami taborowymi w kolejności 633-637.
Pojazdy wyposażone sąw zewnętrzne i wewnętrzne wyświetlacze informacyjne. Wewnętrzne LED-y firmy BUSTEC wyświetlają pasażerominformacje o czasie rzeczywistym, zastosowano również kasowniki firmyMIKROELEKTRONIKA. Nowością jest zapewniona współpraca z bankiem ČSOB, czylimożliwość szybkiego i wygodnego zapłacenia za przejazd poprzez kartębezstykową.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Podczas gdy koszt nakilometr jest niższy niż w przypadku samochodów z silnikiem wysokoprężnym,koszt elektrycznego autobusu trzykrotnie przekracza cenę klasycznego autobusuDiesla, więc potrzebna jest odpowiednia ilość czasu, aby odzyskać inwestycję.Są one zatem uzasadnione przez tytuły dotacji, za pomocą których finansowane sąpojazdy. W przypadku MHD Hranice zakup został zrealizowany przy pomocy dotacjiz Programu ZPORR (Zintegrowany Program Operacji Regionalnych).
Uroczyste wręczenienowych pojazdów o zerowej emisji odbyło się Placu Masaryka w Hranicach wczwartek, 19 października 2017. Po krótkich przemówieniach przedstawicielimiasta, przewoźnika 3ČSAD oraz firmy SOR i ČSOB, głos zabrał pan Jiří Doležel – proboszcz parafii, który poświęcił nowy elektrobusy. Przedstawiciele miasta iprzewoźnicy przecięli symboliczną wstęgę, a następnie pojazdy zostałyochrzczone i przekazane. Zostaną one w pełni wykorzystane od 1 listopada. Wtrakcie programu przyznano nagrody laureatom konkursu artystycznego studentów „Transport in 2050”.Zwycięskie rysunki wystawiono w dwóch elektrobubach.
Możemy dodać, żeelektryfikacja Hranic ma specyficzne cechy zawarte w Europejskiej projekcieZEUS (Zero Emission Urban Bus System), którego głównym przedmiotem działalnościjest rozszerzenie zelektryfikowanych rozwiązań dla sieci transportu publicznego,a celem Komisji Europejskiej jest stworzenie konkurencyjnego i zrównoważonegosystemu transportu z wykorzystaniem alternatywnych paliw.
„