Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Komunikacja Beskidzka dokłada do oferty Solarisa. Będą pierwsze Urbino 10,5

infobus
08.01.2023 18:11

4 stycznia Beskidzki Związek Powiatowo-Gminny dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę czterech nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich klasy MIDI, zasilanych olejem napędowym.

O warunkach formalnych tego zamówienia pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. Zakup realizowany jest z własnego portfela Związku. Po specyfikacji zamówienia widać rezygnację z gazowego napędu, na rzecz tradycyjnych silników wysokoprężnych. To nic nowego na rynku – podobnych ruch obserwowaliśmy ostatnio na przykładzie MPK Rzeszów. Przy aktualnych cenach gazu odwrót od CNG trwa.

CO CHCIAŁO BZPG?

Zanim przejdziemy do dzisiaj złożonej oferty, przypomnijmy, że beskidzki SWZ od samego początku nie dawał odpowiedzi na pytanie, kto ma największe szanse na zwycięstwo w tym przetargu. W kryteriach oceny ofert zabrakło kryteriów technicznych, przez co wskazanie faworyta było utrudnione, jednak podejrzewaliśmy, że może to być Solaris, który wcześniej dostarczył do Komunikacji Beskidzkiej aż 26 egzemplarzy Urbino 12 CNG. I tak się stało.

28 listopada Beskidzki Związek Powiatowo-Gminny otworzył jedyna złożoną ofertę - od firmy Solaris Bus & Coach na sumę 5.628.480,00 PLN brutto / 4.576.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Urbino 10 na poziomie 1.144.000 PLN netto. Z kolei zamawiający zamierza przeznaczyć na ten odnowę floty kwotę 5.220.000,00 zł brutto. Przy tej skali zakupu przekroczenie nie było duże, także stawialiśmy na dołożenie i wybór Solarisa. Tym bardziej, że Związkowi się spieszy. I tak też się stało.

Beskidzki standard

Teoretycznie BZPG wybrało najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny – 60 pkt, terminu realizacji zamówienia - skrócenie terminu realizacji dostaw maksymalnie o 60 dni – 20 pkt, okresu gwarancji na cały autobus – 48 miesięcy – 20 pkt.

Najnowsze beskidzkie autobusy mają mieć długość od 10,1 m do 10,8 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami niskopodłogowymi bez stopni pośrednich we wszystkich drzwiach pasażerskich, bez stopni poprzecznych (pośrednich) na powierzchni podłogi w przejściu środkowym we wnętrzu pojazdu, pomiędzy przednimi drzwiami a środkowymi drzwiami. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez dwoje dwuskrzydłowych drzwi w układzie 2-2-0. Autobusy będą napędzane olejem napędowym z silnikiem rzędowym spełniającym normę czystości spalin Euro 6, o mocy minimum 200 kW.

Pojazdy mają być klimatyzowane, z podziałem na przestrzeń pasażerską i kabinę kierowcy. Dla pasażerów przewidziano siedzenia typowe dla komunikacji miejskiej, tapicerowane, pokryte wykładziną wandaloodporną z możliwością łatwego zmywania, demontażu i montażu o ergonomicznym kształcie. Wkładki tapicerskie siedziska oraz oparcia mają być wyposażone w gąbkę zmiękczającą pod tapicerką. Ponadto, pasażerowie będą mieli do dyspozycji 3 podwójne gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.

Miejsce pracy kierowcy to kabina typu półzamkniętego wyposażona m.in. w: fotel pneumatyczny z regulacją i zagłówkiem, z pasem bezpieczeństwa, a ponadto, w wieszak lub hak na ubranie, uchwyt na telefon typu smartfon, podstawkę pod rozkład jazdy z oświetleniem punktowym LED. System informacji pasażerskiej stanowić mają elektroniczne zewnętrzne tablice diodowe (z możliwością stosowania piktogramów) w kolorze białym oraz dwie wewnętrzne tablice LCD.