Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Komisji Ruchu i Systemów Elektronicznych w Łomży

infobus
09.09.2014 18:26

Kamery o coraz większej rozdzielczości, przesyłanie obrazu i dźwięku z autobusów do dyspozytora w czasie rzeczywistym, zastępowanie wielu urządzeń jednym zintegrowanym, to tylko niektóre nowinki przedstawione przez firmy podczas posiedzenia Komisji Ruchu i Systemów Elektronicznych Izby Gospodarczej Komunikacji Miejskiej, które odbyło się w dniach 4-5 września w Łomży. Gospodarzem konferencji było lokalne Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz Miasto Łomża. Tematem spotkania było „bezpieczeństwo w transporcie publicznym”. Podczas imprezy poruszano sprawy dotyczące zagadnień związanych z monitoringiem wewnętrznym i zewnętrznym w środkach komunikacji miejskiej. Oprócz prezentacji doświadczeń przewoźników w tym zakresie organizatorzy przeznaczyli czas dla firm oferujących nowoczesne rozwiązania techniczne. Jednym z prelegentów był Dariusz Wittkowicz –dyrektor handlowy Zakładu Elektronicznego SIMS Sp. z o.o. Jak nam powiedział, dziś nowoczesny system monitoringu wizyjnego w środkach komunikacji miejskiej to rozwiązanie oparte na technologii o wysokiej rozdzielczości obrazu i doskonałej jakości dźwięku z możliwością przesyłania do stanowiska dyspozytora w czasie rzeczywistym. Każda kamera ma swoje IP, dzięki czemu możliwy jest odczyt w dowolnym czasie. Dziś, w razie konieczności, nie trzeba już po zdarzeniu wzywać autobus do zajezdni, tam wymontować twardy dysk z pojazdu, podłączyć go do komputera w bazie i dopiero wtedy dokonać przeglądu zawartości dysku autobusu. Dziś można to zrobić na miejscu zdarzenia bezpośrednio z autobusu lub ze stanowiska dyspozytora. Dzięki zaawansowanej technologii obraz jest bardzo dobrej jakości, co pozwala np. na bardzo dokładną identyfikację sprawców zdarzenia. System współpracuje z szyną CAN autobusu.

1_7602_7603_760

Z kolei Krzysztof Owczarek z firmy Novamedia Innovision Sp. z o.o. zwrócił uwagę na fakt, iż, oprócz kamer, które zapewniają obraz doskonałej jakości, ważnym elementem jest ich trwałość. Obecnie stosowane zapewniają pracę przez kilka lat. Jednak odpowiednia obudowa pozwala znacznie ten okres wydłużyć. Ważną sprawą jest tutaj zapewnienie ogrzewania wewnątrz obudowy kamery, dzięki czemu, np. zimą, obraz będzie bardzo czytelny, a obudowa nie zostanie zaparowana. Inną ważną sprawą, na którą zwrócił uwagę Krzysztof Owczarek, jest często popełniany błąd związany z montażem kamer mających za zadanie monitorowanie przestrzeni za autobusem. Przeważnie montowane są na zewnątrz pojazdu, a powinny być wewnątrz. Takie rozwiązanie zwiększa ich trwałość i niezawodność oraz przyczynia się do tego, iż obraz uzyskany z nich jest doskonałej jakości. Na koniec słów kilka o wykorzystaniu praktycznym monitoringu autobusowego. „-W każdym autobusie przez nas eksploatowanym jest 8 kamer, z czego 4 monitorują wnętrze pojazdu, a 4sfery zewnętrzne”–mówi Janusz Nowakowski, dyrektor MPK w Łomży. „-Kamery nie tylko rejestrują to co się dzieje w bezpośrednio w autobusie, ale często służą za monitoring miejski, bowiem autobus był często „świadkiem zdarzenia mającego miejsce na ulicy. Dzięki monitoringowi w pojazdach wzrosło bezpieczeństwo pasażerów. Pozbyliśmy się na przykład kieszonkowców”, stwierdził Nowakowski.

4_7605_7606_760

Podczas łomżyńskich obrad dyskutowano m.in. o projekcie ustawy o monitoringu wewnętrznym, który ureguluje zakres i możliwości stosowania kamer w przestrzeni publicznej. Izba Gospodarcza Komunikacji Miejskiej powołana jest między innymi do reprezentacji transportowego środowiska w procesach legislacyjnych. Ożywioną dyskusję spowodował na przykład jeden z planowanych zapisów o zakazie jednoczesnego rejestrowania obrazu i dźwięku. Z doświadczeń przewoźników, którzy od kilku lat posługują się monitoringiem wynika, że jedynie nagrywanie wizji i fonii daje pełen obraz zdarzeń i nie pozostawia wątpliwości co do ich interpretacji. W czasie spotkania, na parkingu przed hotelem wystawione były autobusy w których prezentowano najnowsze rozwiązania stosowane w komunikacji miejskiej. Tutaj można było zapoznać się z najnowszymi produktami takich firm Sims, Pixel, Call Pay, Inter Cars czy Elfro.

7_760

Obrady komisji IGKM powiązano z obchodzonym w tym roku jubileuszem 45-lecia komunikacji miejskiej w Łomży. W trakcie uroczystej kolacji wręczył on, wraz zCzesławem Kordelem – członkiem Rady Nadzorczej IGKMpięciu najdłużej pracującym pracownikom MPK ZB w Łomży złote medale „Za wieloletnią pracę dla komunikacji miejskiej”przyznawane przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej. Krzysztof Prusiński – pracownik z najdłuższym obecnie stażem pracuje w MPK już 40 lat. Marek Kossakowski osiągnął staż 37 lat, Jan Zarjewski – 33 lata, Tadeusz Modzelewski i Waldemar Węgrowski – 32 lata. Gratulujemy! Więcej zdjęć z wydarzenia można zobaczyć TUTAJ