Komisja Europejska: Autobusy z samolotowymi zabezpieczniami
Pasy bezpieczeństwa dla pasażerów i tzw. czarne skrzynki to nowe wymagania stawiane autobusom. Około 50 proc. wypadków z udziałem autobusów to zderzenia czołowe z innymi uczestnikami ruchu drogowego, a w blisko 15 proc. są to dachowania – pisze Puls Biznesu. Dlatego właśnie przy konstruowaniu nowych pojazdów do przewożenia osób największą uwagę zwraca się na konstrukcję ściany przedniej i dachu. O bezpieczeństwie pasażerów autokarów myślą nie tylko producenci autobusów, ale również Komisja Europejska, narzucająca wszystkim europejskim producentom coraz surowsze standardy w tej dziedzinie. Obowiązuje wiele unijnych regulaminów zapewniających odpowiedni poziom bezpieczeństwa biernego tj. regulamin ECE-R 66, który precyzuje wymagania względem sztywności konstrukcji pojazdów, czy ECE-R 14 i ECE-R 80, dotyczące bezpieczeństwa foteli pasażerskich. Ponadto od 1 października 2007 r. nie będzie można zarejestrować nowych autobusów turystycznych, które nie będą wyposażone w pasy bezpieczeństwa dla wszystkich pasażerów. W przyszłości każdy autobus ma mieć tzw. czarną skrzynkę, znaną dotąd z samolotów. Rejestruje ona na bieżąco dane dotyczące stanu pojazdu i działania poszczególnych układów, działania świateł, zmian kierunku jazdy itd. W każdym momencie zapisane w niej jest ostatnie 30 sekund. W momencie zdarzenia drogowego uruchamiane jest dodatkowe urządzenie rejestrujące, które działa przez kolejne 15 sekund. Czarne skrzynki mają pancerną obudowę, by przetrwać skutki kolizji.