Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Komentarze o umowie NFOŚiGW i NCBR na e-busy

infobus
30.12.2017 12:07

29 grudnia NFOŚiGW i NCBR podpisały umowę o wartości ponad 2 mld zł na dofinansowanie zakupu ok. tysiąca e-busów. Wydarzenie komentują politycy, samorządowcy i przedstawiciele branży.

Dokument podpisali Kazimierz Kujda – prezes ZarząduNarodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Maciej Chorowski –dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w obecności: m.in. Jarosława Gowina– wicepremiera, ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Pawła Sałka – sekretarzaStanu w Ministerstwie Środowiska, pełnomocnika Rządu ds. Polityki Klimatycznej,Jadwigi Emilewicz – podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju, PiotraDardzińskiego – podsekretarza stanu w Ministerstwie Nauki i SzkolnictwaWyższego, a także Kazimierza Karolczaka – przewodniczącego ZarząduGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii i Arkadiusza Chęcińskiego – prezydentaSosnowca, którzy – jako przedstawiciele samorządu na „zadymionym” Śląsku – sąszczególnie zainteresowani wdrożeniem idei elektromobilności.

e-Bus w pigułce

Zgodnie z treścią porozumienia, Narodowy Fundusz OchronyŚrodowiska i Gospodarki Wodnej w latach 2019-2023 zapewni wsparcie w wysokościponad 2 mld zł na zakup ok. 1000 innowacyjnych autobusów bezemisyjnych w ramachProgramu realizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju „BezemisyjnyTransport Publiczny” (BTP). Celem tego programu jest opracowanieinnowacyjnego autobusu bezemisyjnego i zakup opracowanego prototypu/prototypówprzez miasta, które zawarły porozumienie z NCBR. Obecnie to 27 miastpartnerskich (m.in. Bydgoszcz, Gdynia, Kraków, Nowy Sącz, Sosnowiec, Tychy,Warszawa, Wrocław). Miasta uczestniczące w tym programie będą mogły się staraćnawet o 100 proc. dofinansowanie zakupu takich ekologicznych autobusów.

Środki na realizację etapu badawczego programu BTP wwysokości 100-200 mln zł, zapewni NCBR, natomiast do współfinansowania etapuwdrożeniowego, w wysokości ponad 2 mld zł, zaangażowane zostaną środkipochodzące z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (FNT) oraz z NFOŚiGW.Dofinansowanie fazy wdrożeniowej przedsięwzięć obejmie m.in. zakup nowych,bezemisyjnych środków transportu, czy budowę lub modernizację infrastruktury napotrzeby takiego rodzaju komunikacji. NFOŚiGW poinformował, że przewidzianybudżet na realizację tych przedsięwzięć wynosi do 2,2 mld zł; z czego nadotacje przeznaczone zostanie 1 mld zł, a na pożyczki 1,2 mld zł.

Paweł Sałek, wiceminister środowiska:

-„W zakorkowanych centrach miast problemem jest dużestężenie spalin emitowanych przez transport. Elektromobilność ma szansęprzyczynić się do zniwelowania tych zanieczyszczeń oraz zmniejszenia hałasu”

Jarosław Gowin, wicepremier, minister Nauki i SzkolnictwaWyższego:

-„Elektromobilność ma ścisły związek z jakością atmosfery.Czyste powietrze to lepsze i dłuższe życie oraz czysty zysk w sensieekonomicznym. Dlatego priorytetem rządu w 2018 roku będzie skuteczna walka zesmogiem. Rozwijamy technologie i kreujemy wzrost gospodarczy , gdyż chcemy, abyPolska była światowym liderem w zakresie bezemisyjnego transportu publicznego.Tego celu nie udałoby się osiągnąć bez współpracy NFOŚiGW i NBCR. Ichwspółdziałanie jest modelowym przykładem współpracy pomiędzy instytucjamipublicznymi – powiedział Jarosław Gowin, Wicepremier, Minister Nauki iSzkolnictwa Wyższego.

Jadwiga Emilewicz, wiceminister Rozwoju:

-„Przyjęcie przez Sejm ustawy o elektromobilności orazpodpisanie umowy pomiędzy NFOŚiGW i NBCR to bardzo dobre wiadomości na koniecroku. Po raz pierwszy od ponad 200 lat Polska nie musi gonić innych krajów,lecz sama wyznacza trendy, standardy i kierunki rozwoju. Realizując programbezemisyjnego transportu publicznego, pracując nad stworzeniem nowoczesnego,elektrycznego autobusu dla polskich miast, tworzymy produkt przyszłości. Narazie jeździ w Polsce 78 takich pojazdów, ale do roku 2020 chcemy tę liczbęzwiększyć do 1000.”

Kazimierz Kujda, prezes Zarządu Narodowego Funduszu OchronyŚrodowiska i Gospodarki Wodnej:

-„W programie priorytetowym, który jest załącznikiem do umowypodpisanej przez NFOŚiGW z NBCR przewidziano wydatkowanie 2,2 mld zł na rozwójbezemisyjnego transportu publicznego, ale to dopiero początek drogi. Samorządyi firmy komunikacyjne będą mogły zakupić ekologiczne autobusy elektryczne, alewielkim wyzwaniem będzie stworzenie ram organizacyjnych i całej infrastruktury,w tym sieci stacji ładowania pojazdów w całej Polsce. Uczestnictwo w rozwojuelektromobilności, poza NFOŚiGW, zadeklarowały także wojewódzkie fundusze orazBank Ochrony Środowiska. Celem zasadniczym jest sprawienie, aby autobusyelektryczne, gdy już zostaną skonstruowane i wyprodukowane, były efektywniewykorzystywane w polskich miastach, z korzyścią dla zdrowia mieszkańców i stanuśrodowiska.

Maciej Chorowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań iRozwoju:

-„Program rozwoju bezemisyjnego transportu publicznego,którego elementem jest umowa podpisana przez NFOŚiGW i NCBR, wytycza noweszlaki w polskiej rzeczywistości gospodarczej i społecznej. Naszym zadaniemjest nie tylko opracowanie nowoczesnego produktu, jakim będzie elektrycznyautobus miejski, ale stworzenie rynku dla tych pojazdów. Dlatego tak ważne jestzapewnienie przez NFOŚiGW komponentu finansowego, który pozwoli samorządom nazakup ekologicznych, bezemisyjnych autobusów elektrycznych. W oparciu o rządową Strategię na rzecz OdpowiedzialnegoRozwoju w programie „Bezemisyjny transport publiczny” postawiliśmysobie ambitne, ale bardzo konkretne cele. Wspólnie z samorządami stawiamy nanowatorskie, a jednocześnie bezpieczne w momencie wprowadzenia autobusów doużytku, rozwiązania.”

Kazimierz Karolczak, przewodniczący Zarządu GZM:

-„Jako Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia projektbezemisyjnego transportu publicznego rozumiemy szerzej. To nie tylko wymianataboru na bardziej ekologiczny i jeden ze sposobów walki ze smogiem, ale okazjado zrobienia kolejnego kroku – powołania do życia podmiotu, który będzierealizował całościowe podejście do mobilności miejskiej na terenie G-ZM.Potrzeby komunikacyjne mieszkańców zmieniają się i musimy za nimi podążać. Wnaszej ocenie przyszłość mobilności w miastach będzie oparta na pojazdachelektrycznych, autonomicznych i współdzielonych. Naszą rolą jest natomiastzapewnienie mieszkańcom wachlarza komunikacyjnych możliwości, które będądopasowane do potrzeb danej chwili i ich osobistych preferencji. Pamiętając otym, że innowacje to nie tylko rozwiązania technologiczne, ale również nowemodele biznesowe i rozwiązania organizacyjne, chcemy, by G-ZM stał się ośrodkiemreferencyjnym w tym obszarze. Dzisiaj robimy pierwszy ku temu krok – mówiPodpisane przez NCBR z G-ZM porozumienie doskonale wpisuje się w ogłoszony wzeszłym tygodniu przez premiera Morawieckiego „Program dla Śląska”, któregocelem jest wzmocnienie istniejących w regionie możliwości i wykorzystaniepotencjałów rozwojowych. Kluczowe, wskazane w Programie, będą: innowacyjność,przedsiębiorczość, kapitał ludzki, środowisko, energetyka, a także poprawawarunków rozwojowych miast.

Karol Zarajczyk, prezes zarządu Ursus S.A.

-„Umowa NCBR – NFOŚiGW to bardzo dobra inicjatywa. Ponad 2mld zł z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej orazFunduszu Niskoemisyjnego Transportu trafi na zakup ok. tysiąca innowacyjnych,bezemisyjnych autobusów. Stanowi to bodziec do szybszego rozwoju polskiejgospodarki, a jednocześnie będzie miało pozytywne skutki dla naszegośrodowiska. Takie wsparcie stwarza nam możliwość stałego rozwoju. Rządwyznaczył kierunek polskiej gospodarce zakładając, że do 2025 roku po polskichdrogach poruszać się będzie milion pojazdów elektrycznych. Plan RozwojuElektromobilności wyznacza działania na kilkanaście lat w przód. Korzystają natym wszyscy – samorządy, mieszkańcy, którzy coraz częściej domagają sięskutecznej walki ze smogiem, jak również szkoły i uczelnie, zwłaszcza tezawodowe, ponieważ wiedzą doskonale, jakie umiejętności będą potrzebne na rynkupracy za pięć czy dziesięć lat. Przy naszym wsparciu, w Zespole SzkółPonadgimnazjalnych im. Jana Pawła w Zgierzu powstała pierwsza w Polsce klasa oprofilu technik elektromobilności. Ta współpraca już przynosi efekty. Corazwięcej miast decyduje się na zakup ekologicznych autobusów. Pojazdy bezemisyjnepostanowiła nabyć już: Warszawa, Zielona Góra, Kraków, Toruń czy Szczecinek. Zaniespełna trzy lata po Polsce kursować będzie 600 autobusów z napędemelektrycznym. Do 2020 roku Warszawa ma w planie zakupić aż 160 tego typupojazdów. W tym roku stolica nabyła 10 w pełni elektrycznych, nowoczesnych,12-metrowych autobusów miejskich Ursus City Smile, które z powodzeniem kursują poulicach Warszawy. W czołówce miast stawiających na elektromobilność znalazłasię Zielona Góra, która rozstrzygnęła największy jak dotąd przetarg naelektrobusy. 47 bezemisyjnych pojazdów dostarczy miastu spółka Ursus Bus.Dodatkowym bodźcem dla rozwoju branży jest podpisany w czwartek projekt ustawyo elektromobilności. To pozytywny prognostyk na przyszłość, daje nadzieję nadalszy szybki rozwój spółki, a to przełoży się na poprawę warunków życia dlawszystkich.

Tomasz Wołk-Jankowski, prezes zarządu BMZ Poland:

-„Dzisiejsze podpisanie umowy pomiędzy NFOŚiGW i NCBR tokolejny, bardzo istotny krok w rozwoju polskiej elektromobilności, wszczególności części dotyczącej transportu publicznego. Polska znajduje sięwśród europejskich liderów przemysłu elektromobilnego. Mamy kilku znaczącychproducentów baterii litowo-jonowych, producentów autobusów oraz firmy zajmującesię tzw. integracją wysokonapięciową. To są bardzo specjalistyczne,zaawansowane technologicznie firmy i na tym polu nie mamy się czego wstydzić.Dlatego uważam, iż kierunek rozwoju nakreślony przez rząd jest niezwykle cennydla rozwoju polskiej gospodarki. Bardzo doceniamy konkretne działania rządowezachęcające miasta do przejścia na transport bezemisyjny, gdzie wciąż barierąjest porównanie kosztu zakupu autobusu dieslowego i elektrycznego.

Umowa ta pozwoli wykreować większy popyt na pojazdyelektryczne. Na przykładzie innych państw widać, że dofinansowania i subwencjedo takich pojazdów przynoszą znakomite efekty. Te rynki rosną bardzo szybko. Ateraz na tak dynamiczny wzrost ma także szansę nasz rodzimy rynek.

Pozytywnym aspektem tej umowy, jest fakt, że uwzględnia onanie tylko wsparcie na zakup ok. 1000 innowacyjnych autobusów bezemisyjnych, aletakże na budowę lub modernizację infrastruktury na potrzeby takiego rodzajukomunikacji. A ona jest kluczowa, bo bez niej da się rozwijać polskiejelektromobilności w transporcie publicznym.

Warto jednak przy tej okazji powiedzieć o pewnych barierachw rozwoju produkcji autobusów elektrycznych nie tylko w Polsce, ale także wEuropie, któremu zaszkodzić może ograniczona dostępność baterii. Rynek ogniwlitowo-jonowych zdominowany jest przez niewielką liczbę dużych, światowychgraczy. Jeśli chodzi o masową, komercyjną skalę i wysoką jakość takich baterii,to tak naprawdę większego wyboru nie ma. I to jest pewnego rodzaju zagrożenie.

Jeszcze kilka lat temu cena ogniw cały czas spadała, jednakspadek ten ostatnio wyhamował. Przyczyną tego stanu rzeczy jest duży wzrostpopularności technologii litowo-jonowej. Tymczasem, poza Chinami, gdzie tąjakością nie jesteśmy zainteresowani, producentów póki co jest niewielu. Dziśnależy przede wszystkim podjąć w Polsce strategiczne działania, aby zapewnićdostępność baterii dla naszych producentów autobusów. Światowi producenci samochodówjuż ją sobie zabezpieczają. Powinniśmy razem z partnerami europejskimi podjąćszeroko zakrojone działania na rzecz otwarcia produkcji w pierwszym etapieogniw cylindrycznych, w kolejnym być może już pryzmatycznych, stosowanych jużprzez BMZ do zasilania autobusów. Proces ten będzie wymagał ogromnychinwestycji, know-how i dużej ilości czasu. Pomimo tego, jestem w tym temacieoptymistą.”

Michał Lasiewicz, EC Engineering

W latach 2014 – 2016 firma EC Engineering w ramach programu Innotech opracowała innowacyjny system szybkiego ładowania baterii przeznaczony dla autobusów elektrycznych.

Bardzo korzystnym jest, iż istnieje pełna spójność pomiędzy wcześniej uruchomionymi inicjatywami a obecnie przygotowanym programem finansowym. Dzięki zharmonizowaniu programów wspierających polski przemysł, istnieje dziś możliwość oparcia się na całkowicie polskich, dostępnych i sprawdzonych rozwiązaniach w trakcie prac rozwojowych mających na celu opracowanie nowoczesnych autobusów elektrycznych.

Dla przypomnienia, pantografowy system szybkiego ładowania opracowanych przez firmę EC Engineering, wydaje się być dziś najefektywniejszym rozwiązaniem tego typu dostępnym na rynku. Dzięki jego nowatorskiej konstrukcji, nie napotkamy tu problemów związanych z długim czasem potrzebnym na podłączenie autobusu do infrastruktury energetycznej. Wielkość obszaru, w którym należy zatrzymać autobus na czas ładowania jak również zautomatyzowany tryb pracy urządzenia nie wymaga od kierowcy precyzji koniecznej w przypadku rozwiązań alternatywnych. Pewność połączenia pozwala na realizację typowych funkcji autobusu wykorzystywanych na przystankach, np. przyklęk, bez ryzyka zerwania połączenia elektrycznego.