Kolonia zamawia 100 wodorowych autobusów! Od Solarisa i WrightBus
25 maja niemiecka firma Regionalverkehr Köln GmbH (RVK) złożyła zamówienie na zakup do 100 autobusów miejskich na ogniwa paliwowe zasilane wodorem.
W ramach ogólnoeuropejskiego przetargu zamówienia przyznano dwóm firmom - Solarisowi z Polski i WrightBus z Irlandii Północnej. Jak podkreśla przewoźnik, ta gigantyczna inwestycja mogła dojść do skutku dzięki dotacji z Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu.
Debiut WrightBus
„Dzięki finansowemu wsparciu ze strony z Federalnego Ministerstwa ds. Cyfryzacji i Transportu oraz szybkiemu procesowi przetargowemu, teraz robimy kolejny wielki krok w kierunku transportu publicznego o zerowej emisji” – powiedział dr. Marcel Frank, dyrektor zarządzający RVK i dodał:
-„Z niecierpliwością czekamy na szybką dostawę autobusów od Solarisa, które dobrze już znamy oraz na zupełnie nowe doświadczenia z Wrightbus, który będzie nowym producentem autobusów w naszej flocie”
Ogromne zamówienie na zakup 100 wodorowców klasy MAXI podzielono w następujący sposób:
- kontrakt na 20 autobusów gwarantowanych plus 20 sztuk w opcji wygrał Solaris Bus & Coach,
- z kolei za dostawę 20 autobusów gwarantowanych i 40 sztuk w opcji będzie odpowiedzialny WrightBus.
Zgodnie z podpisaną umową, pierwsze 20 autobusów solo (od Solarisa) zostanie dostarczonych do końca 2022 roku i będzie stopniowo włączane do floty RVK. Z kolei Wrightbus – jako zupełny debiutant na wodorowym rynku w Europie kontynentalnej – dostarczy 20 pierwszych pojazdów (przystosowanych do niemieckich warunków) do końca 2023 roku.
Jak zapowiada RVK - w IV kwartale 2022 r. firma przetestuje też pierwsze wodorowe autobusy przegubowe. Najprawdopodobniej chodzi o Solarisa Urbino 18 hydrogen.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Koloński stAndard
Przypomnijmy, że RVK posiada już w swojej flocie wodorowe autobusy od belgijskiego Van Hool-a (który może czuć się przegranym w najnowszym przetargu) i Solarisa, który w 2020 r. wygrał przetarg RVK na 15 autobusów na ogniwa paliwowe zasilane wodorem klasy MAXI. W 2021 roku wszystkie z zamówione "jamniki" zostały rozmieszczone w trzech lokalizacjach RVK. Pięć z nich trafiło do regularnej obsługi w powiecie Rheinisch-Bergisches Kreis, pięć do ruchu w powiecie Rhein-Sieg na lewym brzegu Renu i pięć do ruchu miejskiego w Hürth.
Te pierwsze autobusy Solarisa napędzane wodorem dla RVK zostały zakupione w ramach unijnego projektu JIVE 2, przy wsparciu „Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Technologii Ogniw Paliwowych i Technologii Wodorowych” (FCH JU), Federalnego Ministerstwa Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) oraz dzięki programowi NIP2 i wsparciu Ministerstwa Transportu NRW.
Kolońska wersja Solaris Urbino 12 hydrogen wykorzystuje zestaw ogniw paliwowych o mocy 70 kW. Dzięki zastosowanej technologii autobus ma możliwość pokonania na pojedynczym tankowaniu aż 350 km, co w obszarze ruchu RVK jest szczególnie istotne. Oprócz miejskich, gęsto zaludnionych obszarów, pojazdy obsługują również rozległe tereny wiejskie. Wodorowy autobus posiada baterię trakcyjną Solaris High Power, która pozwala na wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię elektryczną. Bateria ładowana jest energią pochodzącą z wodoru oraz poprzez rekuperację z procesu hamowania. Z kolei prąd uzyskany w wyniku elektrolizy napędza oś ze zintegrowanymi silnikami elektrycznymi. Niezbędny do zasilania autobusu wodór magazynowany jest w postaci gazowej, w umieszczonych nad pierwszą osią pojazdu zbiornikach.
Autobus na swoim pokładzie posiada ponad 30 miejsc siedzących. Dostęp do pojazdu został zaplanowany w układzie drzwi 2-2-0. Pasażerowie oraz kierowcy mogą cieszyć się komfortową i bezpieczną podróżą dzięki klimatyzacji całopojazdowej z pompą ciepła, nowoczesnemu systemowi monitoringu i informacji pasażerskiej, czy też dzięki możliwości podładowania swoich urządzeń mobilnych poprzez punkty USB, znajdujące się w przestrzeni pasażerskiej. Kierowcy mogą również skorzystać z szeregu innowacyjnych rozwiązań, wspomagających ich pracę i podnoszących poziom bezpieczeństwa pasażerów oraz innych uczestników ruchu. Wbudowany system MobilEye Shield+ pomaga wykryć ewentualne ryzyko kolizji. Dzięki kamerom umieszczonym na zewnątrz pojazdu system ostrzega kierowcę o obecności innych użytkowników ruchu drogowego znajdujących się w pobliżu pojazdu. Jest to szczególnie istotne przy manewrach skrętu.