KM Kołobrzeg wybiera. Będą kolejne Solarisy
9 grudnia spółka Komunikacja Miejska Kołobrzeg wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zakup dwóch nowych autobusów hybrydowych.
Obyło się bez niespodzianek.
CO CHCIAŁ KOŁOBRZEG?
Zamawianie przez KM Kołobrzeg konstrukcje powinny być pojazdami klasy MAXI, z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi maksymalnie 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz lub na zewnątrz o szerokości w świetle nie mniejszej niż 1100 mm.
Autobusy będą napędzane czterosuwowym silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 140 kW. Ponadto, mają być wyposażone w jednostkę elektryczną zapewniającą optymalną dynamikę jazdy autobusu w ruchu miejskim, o mocy nie mniejszej niż 110 kW. Akumulacja energii elektrycznej ma pochodzić z rekuperacji oraz nadmiaru chwilowej mocy silnika wysokoprężnego, które mogą występować jednocześnie lub niezależnie od siebie. Pojemność magazynu energii powinna umożliwiać jazdę wyłącznie na silniku elektrycznym na dystansie co najmniej kilkuset metrów, w szczególności podczas ruszania autobusu np. z przystanku.
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia pasażerskie typu miejskiego, z miękką wkładką na siedzisku i oparciu, odporne na ścieranie i zabrudzenie. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Pasażerowie będą mogli naładować urządzenia mobilne dzięki gniazdom USB zamocowanym do poręczy. Z kolei kabina kierowcy ma być typu zamkniętego z poręczą ograniczającą wejście na przedni pomost, zamykane okienko do sprzedaży biletów. Kierowcy będą mogli w czasie pracy korzystać z radia samochodowego czy też z uchwytu na kubek. Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe tablice zewnętrzne, a także monitor wewnętrzny z funkcją wyświetlania: numeru linii, przystanku końcowego, schematem przebiegu trasy, o przekątnej min 22 cale.
DWIE OFERTY
18 grudnia kołobrzeski przewoźnik otworzył oferty i jednocześnie poinformował o swoim budżecie. To 3.862.200,00 zł brutto / 3.140.000 PLN netto. co daje jednostkowy koszy kołobrzeskiego autobusu na poziomie 1.570.000 PLN netto.
Z kolei złożone propozycje opiewały na sumy:
Solaris Bus & Coach zaoferował realizację zamówienia za łączną kwotę 3.667.122,00 zł brutto / 2.981.400 PLN netto, co za jeden autobus Urbino 12 Hybrid daje kwotę: 1.833.561,00 zł / 1.490.700 PLN netto, co oznacza ofertę w budżecie. Dodatkowo producent z Bolechowa zadeklarował następujące warunki techniczno-eksploatacyjne:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Okres gwarancji na magazyn energii: 120 miesięcy
- Okres gwarancji na cały pojazd bez limitu kilometrów: 48 miesięcy
- Długość przebiegów międzyobsługowych: poniżej 45.000 km
- Dolne poszycie boczne zewnętrzne dzielone w pionie mocowane na wkręty lub klejone
- Ilość miejsc dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi: 12 i powyżej
- Szyba czołowa klejone, trójdzielna
- Zawieszenie przednie zależne (belka sztywna)
- Oświetlenie wewnętrzne, tylne obrysowe i światła dzienne wykonane w technologii LED
- Zużycie paliwa (ON) wg Testu SORT-2: Do 28,99 1/100 km
- Napęd sprężarki klimatyzacji klasyczny.
Z kolei Volvo zaoferowało sumę 3.982.740,00 zł brutto / 3.238.000 PLN netto, co za jeden autobus Volvo 7900 LH daje kwotę 1.991.370,00 zł brutto / 1.619.000 PLN netto. Dodatkowo spółka zadeklarowała następujące warunki techniczno-eksploatacyjne:
- Okres gwarancji na magazyn energii: 120 miesięcy
- Okres gwarancji na cały pojazd bez limitu kilometrów: 48 miesięcy
- Długość przebiegów międzyobsługowych: 45.000 km i więcej
- Dolne poszycie boczne zewnętrzne dzielone w pionie mocowane na wkręty lub klejone
- Firma zastrzegła liczbę miejsc dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi
- Szyba czołowa jednoczęściowa Inne
- Zawieszenie przednie zależne (belka sztywna)
- Oświetlenie wewnętrzne, tylne obrysowe i światła dzienne wykonane w technologii LED
- Firma zastrzegła zużycie paliwa
- Elektryczny napędu sprężarki klimatyzacji
CO WYBRAŁ KOŁOBRZEG?
9 grudnia zamawiający wybrał najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), warunków techniczno-eksploatacyjnych (40%). Obyło się bez niespodzianek, Solaris zabrał większa liczbę punktów w kryterium ceny i już może świętować kolejne zwycięstwo w Kołobrzegu.
Aktualny stan floty KM Kołobrzeg to 26 autobusów, w tym 18 marki Solaris i 8 szt. marki Scania. Teraz - w ciągu 300 dni od podpisania umowy - dołączą do nich kolejne "jamniki".
Na koniec dodajmy, że w zakresie parametrów techniczno-eksploatacyjnych, KM premiowała następujące rozwiązania:
- gwarancję na magazyn energii – 120 miesięcy – 15 pkt,
- gwarancję na cały pojazd bez limitu kilometrów – 48 miesięcy – 15 pkt,
- długość przebiegów międzyobsługowych – 45 000 km – 5 pkt,
- dolne poszycie boczne zewnętrzne dzielone w pionie mocowane na wkręty – 5 pkt,
- 12 i powyżej miejsc dostępnych z niskiej podłogi – 10 pkt,
- szyba czołowa ze szkła wielowarstwowego, klejonego, trójdzielna – 15 pkt,
- zawieszenie zależne (belka sztywna) – 5 pkt,
- oświetlenie wewnętrzne, tylne obrysowe i światła dzienne wykonane w technologii LED – 5 pkt,
- zużycie paliwa (ON) według testu SORT-2 – do 28,99 l/100 km – 15 pkt,
- elektryczny napędu sprężarki klimatyzacji – 10 pkt.