Kolejny zwycięzca ZTP: Cztery elektrobusy dla Ząbkowic [FILM]
Gmina Ząbkowice Śląskie (woj. dolnośląskie) będzie jednym z pierwszych beneficjentów środków, które rząd uruchomi w ramach Krajowego Planu Odbudowy i rozwoju elektromobilności.
Prawie 6 mln złotych bezzwrotnej pomocy finansowej pozwoli lokalnym włodarzom na zakup zeroemisyjnego elektrycznego taboru autobusowego do obsługi Ząbkowickiej Komunikacji Publicznej.
Dobre wieści
17 maja na ząbkowickim rynku odbył się briefing prasowy, w którym wzięli udział: Michał Kurtyka - minister klimatu i środowiska, poseł Marcin Gwóźdź, prof. Maciej Chorowski - prezes Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Grzegorz Macko - wicemarszałek województwa oraz Marcin Orzeszek - burmistrz Ząbkowic Śląskich.
Podczas briefingu przekazano, że wniosek Gminy Ząbkowice Śląskie o zakup czterech nowych autobusów elektrycznych typu MINI złożony do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uzyskał pozytywną ocenę i będzie realizowany. Pojazdy wzmocnią flotę Ząbkowickiej Komunikacji Publicznej. Nowe e-busy miałyby kursować m.in. na trasie Jaworek - Ząbkowice Śląskie.
-„W przyjętym przez Radę Ministrów Krajowym Planie Odbudowy ponad jedna trzecia środków zostanie przeznaczona na działania klimatyczne, w tym między innymi na zieloną, inteligentną mobilność oraz walkę z wykluczeniem komunikacyjnym – podkreślił poproszony o komentarz minister Michał Dworczyk, szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. To niespotykana szansa zarówno na zieloną transformację wielu gałęzi gospodarki, w tym transportu, jak i sposób na ucieczkę do przodu w kierunku zrównoważonego rozwoju ekokomunikacji w każdym miejscu Polski. Zwłaszcza w miejscowościach, takich jak Ząbkowice Śląskie, które przez lata borykały się z problemami i wykluczeniem komunikacyjnym. Tym bardziej cieszy fakt, że dobre wiadomości dla przyszłych użytkowników zielonego transportu zostały ogłoszone w jednym z takich miast – wyjaśnia Dworczyk.
W ramach ząbkowickiego projektu przewidziano zakup 4 nowych autobusów elektrycznych akumulatorowych typu MINI oraz przeprowadzenie szkoleń dla 8 pracowników odpowiedzialnych za obsługę pojazdów.
Zobaczcie wczorajszą konferencję na filmie:
Faza pierwsza
Ząbkowice to jedno z pierwszych miast zaproszonych do negocjacji z NFOŚiGW w programie „Zielony Transport Publiczny (Faza I), który cieszył się dużym zainteresowaniem. W sumie złożono w nim 45 wniosków o dofinansowanie. W tej chwili równolegle prowadzone są zarówno ocena wniosków jak i takie dostosowywanie instrumentów wsparcia, by korespondowały z warunkami określonymi w Krajowym Planie Odbudowy. Pozwoli to maksymalnie wykorzystać środki finansowe z Planu przeznaczone na wsparcie zeroemisyjnego, inteligentnego transportu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Minister Klimatu i Środowiska Michał Kurtyka podkreśla jak istotna jest elektryfikacja transportu publicznego w kontekście wyzwań klimatycznych:
- „Przejście na ekologiczne, czyste paliwa to być albo nie być polskich miast bez względu na ich wielkość, czy liczebność floty autobusowej. To nie tylko kwestia eliminacji źródła smogu, ale i emisji innych zanieczyszczeń, uciążliwego hałasu. Jest to też istotny element wzmocnienia produkcji przemysłowej – podkreśił Kurtyka.
-"Szczególnie cieszy nas zainteresowanie programem średnich i mniejszych miast. Oznacza ono, że także w gronie mniejszych samorządów mamy coraz liczniejsze grono ambasadorów idei czystego, bezpiecznego, przyjaznego mieszkańcom transportu. Potwierdzeniem niech będzie fakt, że 20 miast po raz pierwszy chce kupić autobusy elektryczne i wodorowe – dodaje wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska.
Warto podkreślić, że w programie aplikacje złożyły miasta z 14 województw, w tym 20 miast poniżej 100 tys. mieszkańców, a także 20 miast, które dotychczas nie korzystały ze wsparcia rządowego i po raz pierwszy planują zakupić autobusy zeroemisyjne.
Elektryfikacja miejskiego transportu publicznego to stale ogromne wyzwanie. W polskich miastach jeździ ponad 12 tys. autobusów.
-"Dotychczas dzięki wsparciu ze środków unijnych oraz krajowych programów NFOŚiGW takich jak Gepard czy Kangur samorządy zakontraktowały zakup około 690 autobusów elektrycznych, przy czym 430 jest już zarejestrowanych. Będziemy w pełni wykorzystywać możliwości i środki, jakie w zakresie budowania zeroemisyjności transportu publicznego da nam przyjęty przez Radę Ministrów Krajowy Plan Odbudowy – zapowiedział Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW.