Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kolejny test SOR-a EBN11. 2 tygodnie w Łomży

infobus
19.06.2019 12:00

Demonstracyjny egzemplarz elektrycznego SOR-a EBN11 zawitał na testy do kolejnego polskiego miasta. Jego kolejnym przystankiem jest Łomża. Tamtejsze Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji właśnie rozpoczęło test czeskiego elektrobusa.

MPK wczoraj, 18 czerwca rozpoczęło dwutygodniowe testy bateryjnego SOR-a. Pojazd charakteryzuje się nietypową długością nadwozia. Jest ono długie na 11,1 m. Mimo tego umożliwia podróż 82 pasażerom, w tym nawet 28 na miejscach siedzących. SOR zastosował fotele Ster MB. Część z nich to rozkładanie siedzenia.

Dopuszczalna masa całkowita czeskiego elektrobusa to 16 t przy wadze własnej na poziomie 10 t. Pojazd posiada troje drzwi, klimatyzację. Jest wyposażony w silnik asynchroniczny, TAM-Pragoimex, o mocy 120 kW oraz baterie litowo – jonowe pojemność to 174 kWh firmy MVC ulokowane w komorze na zwisie tylnym.

Autobus może być ładowany przez złącze plug-in. Dzięki tak skompletowanemu wyposażeniu czas pełnego ładowania trwa do 6 h. Gwarantowany zasięg autobusu na jednym ładowaniu to 150 km z pełnym obciążeniem klimatyzacji oraz urządzeń pokładowych. Wykorzystując system rekuperacji energii hamowania i jazdy w trybie ekonomicznym to nawet 200 km.

Testy mają pokazać ekonomikę użytkowania autobusu elektrycznego w warunkach łomżyńskiej komunikacji miejskiej na poszczególnych trasach. Wiąże się to również ze sprawdzeniem wydajności zainstalowanej w MPK instalacji fotowoltaicznej o mocy 28,6 kWh. Zakładana codzienna eksploatacja autobusu elektrycznego poruszającego się cicho i nie emitującego spalin powinna być znacznie tańsza niż autobusów z tradycyjnym napędem biorąc pod uwagę własną produkcję prądu.

Testy różnych modeli autobusów wpisują się w plany Łomży oraz MPK co do zakupu z dofinansowaniem ze środków unijnych 11 autobusów zasilanych gazem CNG oraz dwóch autobusów elektrycznych. Ich pozyskanie mają na celu poprawę jakości powietrza w mieście, obniżenie poziomu hałasu oraz podniesienie komfortu użytkowania komunikacji publicznej.