Kolejny polski test Nowego Urbino 18 hybrid. Konin
Kolejny przegubowy test w Koninie. Po hybrydowym Citaro G C2 Miejski Zakład Komunikacji sprawdzi zupełnie inną pod względem założeń konstrukcję. Lada moment przewoźnik rozpocznie testy Solarisa Urbino 18 hybrid.
O jaki egzemplarz chodzi? To akurat nie trudno zgadnąć. Do Konina trafił nU18h w wersji brukselskiej. Spalinowo-elektryczny Nowy Urbino 18 w tej wersji zabiera na pokład do 102 pasażerów. 35 osób ma zapewnioną przejażdżkę na miejscach siedzących. W znakomitej większości to fotele Ster 4MA. Z niskiej podłogi dostępnych jest 13 siedzeń, wśród nich jeden to półtorak. Dostęp na pokład jest zapewniony przez cztery pary drzwi w układzie 2-2-2-2. Zastosowano płaty drzwiowe wraz z napędami firmy BODE w dedykowanej dla Solarisa wersji.
Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewniają uchylne okna. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji i monitoringu.
Czas na napęd, który jest najciekawszy w tym pojeździe. Rolę agregatu prądotwórczego pełni silnik wysokoprężny Cummins ISB6.7CE6 310H. To stojąca jednostka o mocy 224 kW. Solaris zastosował szeregowy napęd HybriDrive amerykańskiej firmy BAE.
Silnik spalinowy zblokowany jest z modułem trakcyjnym HDS200. To falownik, który steruje prądnicą synchroniczną o mocy ciągłej 210 kW. Jej zadaniem jest przekształcenie energii mechanicznej z jednostki spalinowej w elektryczną, która umożliwi zasilanie silnika trakcyjnego. BEA stosuje silnik asynchroniczny o mocy 200 kW, który osiąga 2400 Nm ciągłego momentu obrotowego. Za silnikiem trakcyjnym zamontowano zwolnicę, która pomaga „okiełznać” jego wysoki moment obrotowy i przekazać energię mechaniczną na portalowy most napędowy ZF AV132/80.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W Koninie dużo się dzieje
MZK Konin czeka spory zastrzyk nowych autobusów. Obecnie przewoźnik sprawdza ofertę od Solarisa na sześć elektrobusów klasy MAXI. Prócz tego spółka cały czas się szykuje do zakupu takiej samej liczby autobusów hybrydowych. Stąd obecny test długiego Solarisa oraz jego krótszego „brata”, a wcześniej pierwszy w Polsce sprawdzian Mercedesa Citaro G C2 hybrid. A poza tym nie zapominajmy o przetargu na dwuletni wynajem sześciu, maksymalnie dziesięcioletnich „dwunastek”.
„