Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kolejny polski test hybrydowego Citaro G C2. Bielsko-Biała

infobus
15.07.2019 12:00

Demonstracyjny hybrydowy Mercedes Citaro G C2 zawitał na testy do kolejnego polskiego miasta. Do pierwszych dni sierpnia EvoBus Polska udostępnił autobus Miejskiemu Zakładowi Komunikacyjnemu w Bielsku-Białej.

Autobusem może podróżować 135 pasażerów. 41 osób może liczyć na przejażdżkę na fotelach CSE. Prawdopodobnie 17 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład tego w pełni niskopodłogowego pojazdu jest możliwe dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2.

Pod maską

Czas zerknąć pod tylną maskę Mercedesa. Autobus posiada silnik OM936. To jednostka o pojemności skokowej niespełna 7,7 l. Ma ona 260 kW mocy oraz osiąga 1200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Naturalnie spełnia ona normę Euro 6. Silnik zblokowany jest z automatyczną sześciobiegową skrzynią ZF Ecolife. To przekładnia typu 6AP1200B. Skoro Citaro C2, to oczywiście nie mogło zabraknąć modułu rekuperacyjnego. Dzięki temu autobus ma charakteryzować się niższym spalaniem oraz m.in. większą żywotnością akumulatorów.

Autobus posiada także wspomagający moduł hybrydowy. Elektryczny silnik w kształcie dysku jest umieszczony między silnikiem spalinowym a automatyczną skrzynią biegów. Po przekroczeniu pewnej prędkości lub gdy autobus hamuje, w trakcie odzyskiwania energii kinematycznej, silnik działa jak generator wytwarzający energię elektryczną, który jest na krótko przechowywany przez hybrydową „gwiazdę” w kondensatorach MHS. Gdy autobus ponownie przyspiesza, silnik elektryczny wykorzystuje zgromadzoną energię do wspomagania silnika wysokoprężnego lub gazowego, dodatkowo zwiększając łączny moment obrotowy. Mercedes nazywa to fazą wsparcia.

Silnik elektryczny ma moc maksymalną 14 kW i maksymalny moment obrotowy 220 Nm. Zalety hybrydy Citaro są oczywiste. Podczas przyspieszania i gdy pojazd odjeżdża, silnik spalinowy może zapewniać znacznie mniejszą moc dzięki wsparciu jednostki elektrycznej. To wpływa na oszczędności w zużyciu paliwa. Silnik elektryczny zapewnia także wsparcie na biegu jałowym.

Przestrzeń dla pasażer

Demonstracyjna hybryda to autobus w wersji, która ma być ukłonem w kierunku polskich przewoźników. A to m.in. dzięki zastosowaniu wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny dla kierującego. Jest ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami). To pierwsze Citaro w najnowszej odsłonie z takim rozwiązaniem.

Mercedes wyposażono w klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, którą oparto na agregatach Konvekty. Naturalna wentylacja jest zapewniona przez siedem okien przesuwnych oraz wywietrzniki dachowe. Citaro jest monitorowany, a także w razie potrzeby przystosowano go to zamontowania biletomatu.

Autobus został wyposażony w system informacji pasażerskiej mieleckiego R&G Plus. Postawiono na dosyć podstawowy pakiet wyposażenia. Hybrydowa „gwiazda” posiada trzy diodowe wyświetlacze zewnętrzne o wysokiej rozdzielczości. W środku nie znajdziemy żadnej tablicy informacyjnej. Całością steruje autokomputer SRG6000P.

Testy Mercedesa w Bielsku-Białej potrwają do 2 sierpnia. Gdzie w takim razie będzie następny postój w ramach „hybrydowego tournée”?