Kolejny PKS testuje elektrobus. Strzelce Opolskie
Po testach w PKS Racibórz – o których pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ, testowy SOR EBN11 dotarł do bazy PKS w Strzelcach Opolskich.
1 października ruszył kilkudniowy test czeskiego elektrobusu w tym rejonie Opolszczyzny. Pojazd można spotkać m.in. na trasach w powiecie strzeleckim i krapkowickim, w tym na linii wiodącej przez przez Górę św. Anny.
Zdaniem kierowców PKS-u, elektrobusowi nie straszne są wzniesienia, a na jednym ładowaniu jest w stanie pokonać 200 kilometrów.
Czeski elektryk
Autobus SOR EBN11 o długości 11,5 m jest niskowejściowy i ma troje drzwi otwierających się na zewnątrz. Na pokład może zabrać do 91 pasażerów, w tym posiada 27 miejsc siedzących. Zdaniem czeskiego producenta, na jednym ładowaniu elektrycznym autobus może przejechać od 150 do 230 kilometrów, w zależności od układu tras. Średni czas ładowania baterii wynosi od 4 do 5 godzin. Ich pojemność to 172 kWh. Jak mówi przedstawiciel firmy SOR Poland Jan Waśkiewicz autobus ten to sprawdzona konstrukcja, bez większych problemów porusza się po Czechach. W sąsiedniej Ostrawie jeździ ich sześć sztuk.
Wnętrze demonstracyjnego pojazdu jest klimatyzowane, a pasażerowie mogą w środku korzystać np. z gniazdek USB do ładowania smartfonów.
-„To jest na razie autobus testowy, ale zakładamy, że dzięki unijnym dotacjom część taboru strzeleckiego PKS-u będzie w przyszłości z napędem elektrycznym. Już wiemy, że pełne naładowanie pojazdu, przy obecnych cenach prądu, kosztuje ok. 50 złotych, co czyni go tańszym w eksploatacji od pojazdów spalinowych, natomiast jego cena zakupu jest wyższa – dodaje Waldemar Gaida, szef związku „Jedź z nami”, który odpowiada za komunikację publiczną w powiecie strzeleckim, a wkrótce także w powiecie krapkowickim. – Ten test ma nam pokazać mocne i słabe strony takich autobusów. Chcemy być przygotowani na takie rozwiązania.
Na koniec przypomnijmy, że w ostatnim czasie strzelecki PKS wzbogacił się, aż o 15 nowych autobusów międzymiastowych, w tym:
-
11 autobusów SOR klasy MIDI oferujących 40 miejsc siedzących, w tym 6 szt. SOR C10,5 i 5 szt. SOR CN10,5 z częściowo niską podłogą
-
2 autobusy klasy MAXI oferujące 56 miejsc siedzących – Iveco Crossway 12M Line
-
2 autobusy klasy MINI oferujących 20 miejsc siedzących – z zabudową Automet na bazie Mercedes-Benz Sprinter.
O tych kontraktach pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ