Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kolejny liniowy mega przetarg GZM. Cel – uruchomić nowe „M-ki“

infobus
23.02.2022 10:30

23 lutego Zarząd Transportu Metropolitalnego ogłosił przetarg na obsługę kolejnych 43 linii, który zastał podzielony na dwa zadania: „Zachód C, Centrum D” i „Wschód C, Południe".

Kontrakty obejmą ponad 60 milionów wozokilometrów, a autobusy będą kursować w kilkunastu gminach. 

nowe połączenia

Właśnie ruszył kolejny, liniowy przetarg ZTM, który pozwoli rozszerzyć siatkę połączeń i uruchomić kolejne linie metropolitalne. O poprzednim gigantycznym zewnętrznym zleceniu na pracę przewozową na terenie GZM pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ.

-„Zapraszamy do współpracy przewoźników, których pojazdy, spełniające nasze wymagania, w ciągu ośmiu lat wykonają łącznie 62,5 milionów wozokilometrów. Przedsiębiorstwa, które przedstawią najlepsze oferty w dwóch proponowanych częściach przetargu, zajmą się obsługą linii dobrze znanych naszym pasażerom oraz całkiem nowych, w tym metrolinii – mówi Małgorzata Gutowska, dyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego w Katowicach. 

Jednym z głównych celów ogłoszenia przetargu jest uruchomienie linii metropolitalnych. Przewoźnicy, którzy zaoferują najlepsze warunki, przy wykorzystaniu ponad 100 autobusów będą współpracować z ZTM przez osiem lat. Współpraca będzie obejmować określoną liczbę wozokilometrów, a nie konkretne linie, co daje organizatorowi komunikacji większą elastyczność, m.in. w planowaniu siatki połączeń i bieżącego zarządzania ruchem. Możliwe będzie zlecanie realizacji zarówno tych połączeń, które można już znaleźć w rozkładach jazdy, jak i całkiem nowych. Rozstrzygnięcie przetargu ułatwi także organizację autobusowej komunikacji zastępczej. Konieczność jego wszczęcia wynika również z problemów kadrowych PKM-ów. 

Przetargowe wymagania

Najnowsze zamówienie ZTM zostało podzielona na dwa zadania:

  • Cześć I to segment „Zachód C, Centrum D” obejmujący takie lokalizacje jak: Chorzów, Czeladź, Czerwionka-Leszczyny, Gierałtowice, Gliwice, Katowice, Knurów, Mikołów, Pilchowice, Pyskowice, Ruda Śląska, Rybnik, Siemianowice Śląskie, Świętochłowice, Toszek, Wielowieś, Zabrze. Zakres podstawowy wynosi w okresie: 01.07.2022 r. -
    30.06.2030 r. wynosi: MN - 7 230 048 wozokm; BN - 19 159 008 wozokm; CN - 755 808 wozokm. Razem 27 144 864
    wozokm. Plus opcja do 15,3% przedmiotu zamówienia. Do tego zadania należy posiadać przynajmniej 10 pojazdów typu MN, 30 pojazdów typu BN oraz 2 pojazdy typu CN (klasa MN do 8000 mm, BN 11500 -15000 mm, CN 17500-18750 mm). Każdy autobus wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 roku, spełniający normę emisji spalin nie niższą niż Euro 4, a ich średnia wieku nie przekracza 8 lat.
  • Część II to segment „Wschód C, Południe B” obejmujący takie lokalizacje jak: Będzin, Bieruń, Bobrowniki, Bojszowy, Bytom, Chełm Śląski, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Imielin, Katowice, Lędziny, Miedźna, Mierzęcice, Mikołów, Mysłowice. Zakres podstawowy w okresie: 01.07.2022 r. - 30.06.2030 r. wynosi: MN - 13.346.084 wozokm; BN - 24.344.007 wozokm; Razem 37.690.091 wozokm. Plus opcja do 20% przedmiotu zamówienia. Do tego zadaia należy posiadać 16 pojazdów typu MN oraz 19 pojazdów typu BN. Każdy autobus wyprodukowany nie wcześniej niż w 2010 roku, spełniający normę emisji spalin nie niższą niż Euro 4, a ich średnia wieku nie przekracza 8 lat.

ZTM wybierze najkorzystniejszą ofertę w każdym zadaniu korzystając z pięciu kryteriów:

  • Kryterium jakości - Nazwa: wiek pojazdów / Waga: 15
  • Kryterium jakości - Nazwa: klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej / Waga: 10
  • Kryterium jakości - Nazwa: monitoring / Waga: 10
  • Kryterium jakości - Nazwa: termin rozpoczęcia realizacji Usług / Waga: 5
  • Cena - Waga: 60

Od początku współpracy, czyli już od lipca tego roku, standardem będzie też m.in. monitoring, WiFi, klimatyzacja, ogrzewanie, odpowiednie oświetlenie, urządzenia przytrzymujące rowery, hulajnogi oraz wózki inwalidzkie i dziecięce. 

Przewoźnicy swoje oferty mogą wysyłać do 4 kwietnia 2022 r. Posłuchajcie co o nowym przetargu mówi Małgorzata Gutowska:

Pierwsze postępowanie

We wcześniejszym przetargu wyłoniono już najkorzystniejsze oferty w pięciu z siedmiu części. W segmencie I (m.in. Bytom, Gliwice, Ruda Śląska, Tarnowskie Góry, Zabrze), w którym przewidziano obsługę 25,7 mln wzkm z budżetem 219,1 mln zł wybrano jedyną ofertę lokalnego konsorcjum firm Kłosok i Nowak Transport za 186,9 mln zł.

W segmencie II (m.in. Będzin, Bytom, Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Piekary Śląskie, Siemianowice Śląskie, Siewierz, Sławków, Sosnowiec), gdzie przewidziano 28,8 mln wzkm z budżetem 208,2 mln zł, zaakceptowano ofertę PKS Grodzisk Mazowiecki z ceną 185,8 mln zł brutto.

W segmencie III (m.in. Bytom, Gliwice, Katowice, Miasteczko Śląskie, Piekary Śląskie, Siemianowice Śląskie, Tarnowskie Góry) na 21,3 mln wzkm z budżetem 194,6 mln zł, wybrano ofertę konsorcjum Nowak Transport, PKS Południe i LZ Lazar za 167,4 mln zł.

W segmencie V (m.in. Katowice, Mikołów, Mysłowice, Sosnowiec), w którym na obsługę 18,5 mln wzkm przewidziano budżet 148,2 mln zł zaakceptowano jedyną ofertę firm Transgór i A21 za 143,3 mln zł.

W segmencie VII (m.in. Bytom, Chorzów, Katowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie, Świętochłowice, Zabrze), gdzie na obsługę 26,8 mln wzkm przewidziano 244,6 mln zł, wybrano ofertę konsorcjum Pawelec i A21 z ceną 225,2 mln zł.

Nie wybrano dotąd wykonawców w segmencie IV (19,5 mln wzkm z budżetem 143,6 mln zł; jedyna oferta za 149,4 mln zł) oraz w segmencie VI (25 mln wzkm z budżetem 206,2 mln zł; dwie oferty za 213,5 mln zł oraz 221,5 mln zł).