Kolejny etap rewolucji w Zielonej Górze. W 2023 MZK odbierze 26 elektrobusów
W 2023 roku na inwestycje w elektromobilność Zielona Góra planuje wydać blisko 100 mln zł.
Dzięki takim nakładom na zielonogórskie ulice wyjadą nie tylko kolejne autobusy elektryczne, ale także powstaną stacje ładowania pojazdów oraz Inteligentny System Transportowy (IST), który da pierwszeństwo przejazdu miejskiej komunikacji. To kolejny etap e-rewolucji w Zielonej Górze.
43 e-busy
Obecnie zielonogórskich pasażerów obsługują 43 autobusy elektryczne marki Ursus, zakupione w 2018 r. Pod koniec przyszłego roku ma ich być 69 – na łącznie 86 gotowych do jazdy pojazdów MZK. Cały projekt elektryfikacji linii komunikacji miejskiej to dwa zadania:
- zakup 12 nowych pojazdów elektrycznych (ośmiu niskopodłogowych - pomieszczą 80 pasażerów i czterech przegubowców - te przewiozą 122 osoby)
- budowa nowej pętli autobusowej na Osiedlu Mazurskim wraz ze stacją ładowania „elektryków”.
Oprócz pętli powstanie brakujący odcinek drogi dojazdowej (ul. Giżyckiej). Trwają prace projektowe, wiosną możemy spodziewać się rozpoczęcia robót budowlanych. Koszt inwestycji to około 49 mln zł, z czego ponad 30 mln zł pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Miasto szuka pieniędzy na rozszerzenie projektu.
-"Cztery przegubowe pojazdy – Mercedes-Benz eCitaro G – dostarczy firma EvoBus Polska. Przetarg na dostawę kolejnych ośmiu pojazdów wygrała firma Solaris Bus & Coach z Bolechowa, która zaoferowała 23,5 mln zł za pojazdy Urbino 12. Te autobusy mają 12 metrów długości, będą ładować baterie w zajezdni i na pętlach w mieście. Ponadto Prezydent zdecydował, że skorzysta z tzw. prawa opcji i dokupi sześć pojazdów - wyjaśnił Robert Karwacki, prezes MZK i dodał:
- Poza projektem chcemy też zakupić pięć autobusów dziesięcioipółmetrowych. Szukamy również firmy, która dostarczy trzy niskopodłogowe autobusy miejskie klasy MINI (sześć-siedem metrów) w pełni elektryczne. Przewiozą pasażerów z nowego wielopoziomowego parkingu przy Palmiarni na ulice starego miasta przy deptaku.”
Przy okazji MZK potwierdziło, że w warunkach Zielonej Góry elektryki są o jedną trzecią tańsze w eksploatacji od tradycyjnych pojazdów. Spółka też dodała, że cały czas będzie eksploatować 17 spalinowych autobusów przegubowych. Były one zakupione wraz z pierwszymi autobusami elektrycznymi i mają tylko cztery lata.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Nowe stacje
Miejski przewoźnik zwiększy też moc stacji ładowania na pętlach przy ul. Zawadzkiego „Zośki” i Wrocławskiej z obecnych 200 kW na 400 kW, umożliwiając szybkie uzupełnienie energii autobusom przegubowym. Na terenie zajezdni przy ul. Chemicznej dodatkowo staną dwie dwuwyjściowe stacje wolnego ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym o mocy od 60 do 120 kW i dwie o mocy 40-80 kW oraz jednowyjściowa o mocy 20 kW. Wszystko po to, aby nowe elektryczne autobusy bez problemu wyjechały na trasę. Wartość umowy z zielonogórską firmą Ekoenergetyka-Polska to ok. 2 mln 357 tys. zł.
Elektryczne autobusy po mieście mają poruszać się sprawniej dzięki inteligentnemu systemowi zarządzania ruchem. Komunikacja miejska dostanie pierwszeństwo przejazdu na głównych ulicach. Firma Yunex z Warszawy zmiany wprowadzi na ulicach: al. Konstytucji 3 Maja (od skrzyżowania ul. Lwowskiej z Wrocławską) aż do ronda przy Castoramie, ul. Bohaterów Westerplatte aż do skrzyżowania al. Wojska Polskiego z ul. Zacisze i Wyszyńskiego (obok Lidla). W planach jest przebudowa dwóch skrzyżowań i zatoczek autobusowych. Ponadto zainstalowane będą kamery, czujniki ruchu i monitoring.
Wartość projektu to około 31 mln 27 tys. zł, z czego 21 mln 441 tys. zł pochodzi z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
- Chcemy, aby Zielona Góra była nowoczesnym i przyjaznym środowisku miastem, dlatego inwestujemy w elektryczne autobusy i IST - podsumuje Krzysztof Kaliszuk, zastępca prezydenta.