Kolejne używane Daby zakupione przez PKS Nowy Sącz

infobus
08.04.2008 14:01

Jeden z trzech DABów zakupionych przez sądecki PKS w 1991 r.

PKS Nowy Sącz S.A od kilku tygodni eksploatuje 3 kolejne autobusy DAB-Silkeborg 12-1200B. Pojazdy, zakupione za pośrednictwem warszawskiej firmy Alkom, do tej pory były użytkowane przez duńskiego przewoźnika – Århus Sporveje. Autobusy pochodzą z 1992 roku. Mają układ drzwi 2-0-2, charakterystyczne okrągłe siedzenia w układzie 2-1 i zabierają 29 pasażerów na miejscach siedzących oraz 53 na miejscach stojących. Wyposażone są w nawiewy i nie posiadają odsuwanych czy uchylnych okien. Pojazdom pozostawiono malowanie dotychczasowego przewoźnika. Niestety nie udało się nam uzyskać informacji odnośnie ceny Dabów. Pracownik sądeckiego PKS-u odpowiedzialny za zakupy autobusów nie chciał nam udzielić tej informacji zasłaniając się brakiem kompetencji w tej kwestii. Odesłał nas do właściciela firmy Alkom, ten niestety przebywa poza granicami kraju.

Kolejne używane Daby zakupione przez PKS Nowy Sącz

Autobusy DAB-Silkeborg i Leyland-DAB są dość popularne w taborze PKS Nowy Sącz S.A. Przewoźnik posiada łącznie 30 pojazdów w wersjach: 7-5-TL11/3, 7/12-1200L, 7/12-1200B,  7-1024L i LS575-680. Pierwsze Daby w wersji międzymiastowej trafiły do sądeckiego PKS-u w 1991 r. Były to dwa egzemplarze w wersji 7-5-TL11/3 pochodzące z 1983 r. i jeden 7-1200L z 1985 r. W 1993 r. zakupiono kilka pojazdów DAB LS575-680 z lat 1977-78. Dwa z nich są eksploatowane po dziś dzień. W 1-szej połowie lat 90-tych pojawiły się w taborze przewoźnika również Daby 7-1200 B. W latach 2000-01 trafiło do Nowego Sącza kolejnych kilka autobusów DAB, przy czym większość w wersji miejskiej. Lata 2006-07 to zakup łącznie 8 sztuk od MZK Koszalin, w tym 6 pojazdów w wersji 7-12/1200B, i po jednym 12-1200L oraz 7-1024L.

Kolejne używane Daby zakupione przez PKS Nowy Sącz

Autobusy DAB są raczej chwalone przez jeżdżących nimi kierowców nowosądeckiego PKS-u. Ich atuty to przede wszystkim wytrzymałe i odporne na korozję nadwozie, duża ilość przestrzeni dla pasażerów oraz dynamiczna jednostka napędowa. Słaby punkt ujawnia się w upalne dni –w wielu pojazdach brak odsuwanych czy uchylnych szyb, zaś nawiewy często są niewydolne. Generalnie trzeba zauważyć, że mimo sporego wieku niektórych Dabów autobusy te spisują się naprawdę nieźle w realiach komunikacyjnych Sądecczyzny.