Kolejne unijne przetargi na Podkarpaciu
infobus
14.07.2010 19:35
Kolejne unijne przetargi na Podkarpaciu
Po ogłoszonych przetargach na dostawy autobusów miejskich w MKS Mielec, UM Przemyśl, UM Jasło i UM Stalowa Wola przyszedł czas na przetargi w Urzędzie Miejskim w Sanoku i MZK Jarosław.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Sanok ogłosił przetarg na dostawę 7 sztuk autobusów, w tym 5 sztuk 12-metrowych oraz 2 sztuk 9-metrowych. Wszystkie autobusy mają być przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych i posiadać częściowo niską podłogę. Zamawiający nie dopuszcza składania ofert częściowych i wymaga by dostawa autobusów została zrealizowana maksymalnie do 50 dni od podpisania umowy. Podstawowymi kryteriami wyboru oferty będą cena –80%, termin dostawy –14% oraz warunki gwarancji –6%. Zdecydowanym faworytem postępowania jest Autosan z modelami M09LE i M12LE z serii Sancity. Autobusy o zbliżonych parametrach technicznych oferuje jeszcze Sor i Solaris jednak ze względu na krótki termin dostawy zapewne nie zdecydują się na udział w postępowaniu.
Nowe autobusy mają posiadać silniki spełniające minimum normę EURO 5, automatyczne 6-biegowe skrzynie oraz klimatyzację stanowiska pracy kierowcy.
Sanockie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej posiada 23 autobusy, wszystkie pochodzące od producenta Autosan S.A., w tym 16 sztuk modelu H9-35, 6 sztuk modelu A1010M oraz jeden prototypowy A0909L Tramp z rocznika 2001. Do 2009 roku w taborze SPGK były jeszcze dwa Autosany H7-20, jednak po 10-latach eksploatacji zostały sprzedane. Tegoroczne nabytki będą pierwszymi autobusami przystosowanymi do przewozu osób niepełnosprawnych. Zakup 7 sztuk autobusów to zaledwie początek koniecznych inwestycji w tabor autobusowy dla miejskiego przewoźnika. Co prawda eksploatowane Autosany H9-35 przechodziły naprawy główne ale ich lata świetności już dawno minęły i najwyższa poda zastąpić je nowszymi modelami.
Po przeprowadzeniu testów eksploatacyjnych kilku konkurencyjnych modeli autobusów, MZK Jarosław w końcu ogłosił przetarg na dostawę 10 sztuk autobusów o długości 9-10 metrów, również przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. Ten wymóg spełniają tylko trzy modele autobusów, Sor z modelem BN9,5, Otokar Vectio 250LE oraz Solaris Urbino 10, jednak to ten pierwszy jest największym faworytem ze względu na dużo niższą cenę od pozostałych konkurentów. Poza tym po przeanalizowaniu wniosku unijnego okazuje się że MZK Jarosław planuje przeznaczyć na realizację zamówienia jedynie 4 600 000 zł netto, co całkowicie dyskwalifikuje Otokara i Solarisa. W taką kwotę idealnie wpasował by się Autosan z modelem M09LE Sancity, który spełniałby wymagania Zamawiającego pod względem pojemności pasażerskiej do 80 osób, jednak nie spełnia wymogów długości autobusu jak również pojemności i mocy silnika. Podobnie sprawa ma się w przypadku Maza z modelem 206 który nie spełnia wymogu długości i parametrów technicznych silnika. Nowe autobusy mają zostać dostarczone do Jarosławia najpóźniej do 31.12.2010 r. Jedynym kryterium wyboru oferty będzie cena –100%.
MZK Jarosław obecnie posiada najstarszy taboru autobusowy w Polsce. Trzon floty stanowią Autosany H9-35, Jelcze M-11 oraz Mercedesy O305. Ostatnie nowe autobusy były zakupione przez MZK w latach 90-tych. Dziesięć nowych autobusów będzie ogromnym skokiem technologicznym dla zakładu i jakościowym dla pasażerów. Trzeba jednak mieć świadomość, że podobnie jak w przypadku Sanoka taka ilość nowych autobusów nie stanowi nawet połowy obecnie eksploatowanego taboru, w związku z czym nie zaspokoją one całkowitych potrzeb przewoźnika i jego klientów.