Kolejne Soliny na eksport
Najmłodsze dziecko sanockiej fabryki, czyli Autosan H7-10MB Solina od wprowadzenia do sprzedaży w marcu br. z miejsca stał jednym z najlepiej sprzedających się autobusów w Polsce. Do końca czerwca sprzedano w Polsce łącznie 35 Solin w wersji międzymiastowej oraz jedną w wersji lokalnej (H7-20MB Solina). Autobus już wzbudza coraz większe zainteresowanie za granicą.
W momencie rozpoczęcia produkcji seryjnej w kraju szwedzki klient wypożyczył na testy jedną Solinę. Pomyślne wyniki testów spowodowały, że Szwedzi zakupili autobus testowy i jednocześnie zamówili kolejne pojazdy. W połowie lipca br. sześć autobusów Autosan H7-10MB Solina wypłynęło z portu w Gdyni do Karlskrony. Zamówione pojazdy mają służyć głównie do przewozu na niewielkie odległości niewielkich grup młodzieży.
Eksportowe Soliny posiadają wiele modyfikacji w porównaniu z autobusami przeznaczonymi na rynek krajowy. Modernizacje dostosowują pojazdy do wymagań rynku skandynawskiego (m.in. klimatycznych) i restrykcyjnych przepisów dotyczących przewozu dzieci oraz młodzieży.
Zasadniczą różnicę między Solinami dla Szwecji a krajowymi stanowi konstrukcja nadwozia. Szkielety wszystkich Solin przeznaczonych na rynek skandynawski wykonano w części ze stali nierdzewnej. Naturalnie bazę autobusu stanowi podwozie Mercedes O815 Vario identyczne jak w krajowych Solinach oraz Jelczach M081MB, L081MB i T081MB Vero.
Pierwsze spojrzenie na stojące rzędem „szwedzkie”Soliny rozwiewa wstępne obawy, że będzie to seria sześciu mało ciekawych, bo identycznych autobusów. Każdy pojazd różni się pod względem wyposażenia oraz wyglądu (fot. 5). Jeśli nawet inny egzemplarz ma identyczny kolor to bliższe spojrzenie zdradza różnice w wyposażeniu.
Szybko zauważamy, że wszystkie autobusy eksportowe wyróżniają się szerszymi tylnymi drzwiami niż w modelach na rynek krajowy. Ma to ułatwić wejście do autobusu pasażerom mniej sprawnym fizycznie (fot. 6). Ponadto jeden z autobusów specjalnie przystosowano do przewozu osób niepełnosprawnych o czym z daleka informują stosowne piktogramy. Autobus ten wyposażono w cztery wyjmowane siedzenia umieszczone na wprost tylnych drzwi (umieszczone w specjalnych szynach – fot. 7). W ich miejscu można umieścić wózek inwalidzki mocowany tyłem do specjalnego podparcia wyposażonego oczywiście w pas bezpieczeństwa.
Kolejne różnice spostrzegamy patrząc na tył autobusów. W oczy rzuca się praktyczny pas ochronny na tylnym zderzaku pod bagażnikiem. Chroni on tylny, wystający zderzak przed zarysowaniami w momencie załadunku bagaży. Poza tym żaden autobus nie posiada przesuwanych okien w przedziale pasażerskim –zależnie od egzemplarza autobusy wyposażono w klimatyzację lub nawiewy. Z myślą o turystyce jeden z pojazdów wyposażono także w…hak holowniczy (fot. 8).
Wnętrze…
Wnętrze skrywa mnóstwo praktycznych uchwytów i poręczy – wszystkie w kolorze żółtym.
W odróżnieniu od wersji krajowych autobusy nie posiadają miejsc stojących. Wyposażono je w 25 lub 28+1 siedzeń (zależnie od wersji). Są to klasyczne, sztywne fotele, bez możliwości regulacji. Uwagę zwracają przyciski „STOP”umieszczone w suficie. Podróż ma uprzyjemniać kompletny zestaw audio-video, będący na wyposażeniu pięciu wyeksportowanych Solin (jeden autobus wyposażono jedynie w zestaw audio).
Deska rozdzielcza jest identyczna jak w krajowych Solinach. Nic dziwnego –pochodzi ona z Mercedesa Vario i jest integralnym elementem podwozia, na którym zabudowano autobus. Jedynym dodatkowym elementem jest opracowany w Sanoku dodatkowy panel z lewej strony deski rozdzielczej. Zastosowano go już w pierwszej Solinie zaprezentowanej na zeszłorocznej wystawie TRANSEXPO. Zupełną nowością jest natomiast specjalna mata wygłuszająca na osłonie silnika (patrz film). Specyficznego klimatu dodają autobusom liczne napisy w języku szwedzkim we wnętrzu autobusu jak i na zewnątrz.
Eksport Polskich Autobusów (w okresie styczeń –lipiec 2006 roku)
Wraz z wypłynięciem do Szwecji ostatniej Soliny w lipcu br. liczba wyeksportowanych autobusów marki Autosan od 1973 roku wzrosła do 4367 pojazdów.
W tym roku eksport firmy Polskie Autobusy będzie z pewnością dwukrotnie wyższy niż w roku ubiegłym. W ciągu siedmiu miesięcy 2006 roku wyeksportowano łącznie 27 autobusów w tym:
– 9 autobusów na Węgry (5 szt. Autosan A1010T Lider 2 – lokalny, 3 Jelcze M120M/4 CNG, 1 szt. Autosan A1010T Lider 3 – międzymiastowy);
– 8 autobusów do Szwecji (7 szt. Autosan H7-10MB Solina oraz 1 szt. Autosan A0808T Gemini);
– 8 autobusów Autosan A1012T Eagle RHD do Wielkiej Brytanii;
– 2 autobusy do Rumunii (2 szt. Autosan H7-20 Trafic)
Podstawowe dane techniczne autobusu H7-10MB Solina (wersja szwedzka):
Wymiary w mm (długość/szerokość/wysokość): 7770/2376/2823
Układ napędowy
Silnik –MB OM904 LA EURO 3, moc 110 kW przy 2200 obr/min, moment obrotowy 580 Nm przy 1200 do 1600 obr/min. Skrzynia biegów – pięciobiegowa, sterowana mechanicznie, synchronizowana.
Wnętrze
Sufit tapicerowany, ściany boczne pokryte laminatem, bagażniki podsufitowe, podłoga pokryta wykładziną PVC. Fotele pasażerskie –wysokie, sztywne, tapicerowane.
Liczba miejsc pasażerskich stojących: 28+1 lub 25
Pojemność przestrzeni bagażowej: 2,6 m3.
Wyposażenie (zależnie od egzemplarza):
zestaw audio-video lub zestaw audio, hak holowniczy, demontowane siedzenia pasażerskie + zestaw do mocowania wózka inwalidzkiego, klimatyzacja lub nawiewy, kołpaki ozdobne kół, lakier metalik.
Z ostatniej chwili
W sierpniu br. wyeksportowano kolejną Solinę, tym razem do Rumunii. Autobus w wykonano w wersji turystycznej wyposażonej, m.in. w klimatyzację.
W tym samym okresie z sanockiej fabryki wyjechały kolejne trzy autobusy Autosan A1012T Lider, które trafiły na Węgry do firmy Szabolcs Volan.