Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kolejne słoneczne autobusy przyjadą do Warszawy

infobus
27.09.2017 08:07

Spółka MZA Warszawa jeszcze w tym roku odbierze 80 szt. nowych autobusów Mercedes-Benz Conecto LF z systemami ogniw fotowoltaicznych, które wyprodukuje lubelska firma In-Lab. Zostaną one zamontowane w 45 szt. Conecto LF klasy MAXI i 35 szt. Conecto LF Gklasy MEGA.

Przypomnijmy,że Miejskie Zakłady Autobusowe mają już spore doświadczenie w zakresieużytkowania fotowoltaiki. Firma zarówno eksploatuje niemal 300 szt. autobusów zpanelami solarnymi, jak i posiada dużą farmę słoneczną na dachu jednej z hal wzajezdni Woronicza. Produkuje ona w skali roku około 61 MWh energiielektrycznej (280 paneli o łącznej mocy 75 kWp), co zaspokaja około 20 proc.zużycia energii obiektu MZA.

SolarneMercedesy

Moc ogniwfotowoltaicznych dla leasingowanych przez MZA Mercedesów w wersji 12-metrowejwyniesie 1,05 kWp na pojazd, a dla autobusów przegubowych – 1,5 kWp napojazd. Energia produkowana zfotowoltaiki umieszczonej na dachach autobusów będzie wykorzystywana dozasilania znajdujących się w nich urządzeń elektrycznych, takich jak:kasowniki, biletomaty, klimatyzacja, elektroniczna informacja czy monitoring.Tym samym zapewnią one bezpieczeństwa energetycznego autobusem i przyniosąoszczędność na zużyciu paliwa.

Słonecznyspecjalista

O tymnajnowszym kontrakcie dla lubelskiej firmy rozmawialiśmy z Marcinem Guzowskim zIn-Lab:

InfoBus.pl:Ile aktualnie jeździ po Warszawie autobusów z Waszym systemem solarnym?

MarcinGuzowski, In-Lab: W chwili obecnej po Warszawie jeździ już ok. 155 miejskichautobusów wyposażonych w nasz system. Niebawemich liczba znacznie wzrośnie, gdyż spółka In-Lab sp. z o.o doposaży w systemy fotowoltaiczne takżenajnowsze warszawskie Mercedesy. Kontrakt obejmuje instalację 80 szt. systemów,w tym 45 dla pojazdów przegubowych oraz 35 dla pojazdów 12-metrowych.

InfoBus.pl:Czy aktualnie instalowane układy różnią się czymś od poprzednich?

MarcinemGuzowskim: Oczywiście stale pracujemy nad rozwojem naszego systemu i staramysię go udoskonalać. Wprowadzamy nowe rozwiązania techniczne zwiększające jegofunkcjonalność. Nie inaczej jest i teraz, ale szczegółów nie chcielibyśmyzdradzać gdyż konkurencja nie śpi. Powiemy tak,system jest rozwijany, dodawane są nowe funkcjonalności przez cozainteresowanie w śród potencjalnych nabywców wzrasta. Możemy się pochwalić iż wchwili obecnej w nasz system zostało wyposażonych ok. 280 pojazdów komunikacjimiejskiej – zarówno z silnikami diesla oraz napędami elektrycznymi. Obecniejesteśmy na etapie realizacji kontraktów na instalację kolejnych 110 systemów -także liczby mówią same za siebie.

InfoBus.pl:Jakie są parametry techniczne warszawskich instalacji?

MarcinemGuzowskim: Instalowane systemy będą posiadały moce odpowiednio 1,5 kWp wprzypadku pojazdów przegubowych oraz1,05 kWp w przypadku pojazdów 12 m. Pozostałe parametry techniczne będą zgodnez wymaganiami klienta. System zapewniwspomaganie zasilania pojazdów w sposób optymalny do panujących warunkówpogodowych, zapewni wspomaganie zasilania pojazdów podczas pracy silnika autobusuoraz jego postoju, oraz co istotnezapewni pracę pozostałych paneli fotowoltaicznych przy awarii jednego lub kilkuz nich.

InfoBus.pl:A ile łącznie w tym roku zabudowaliście systemów na polskich autobusach? Jakiesą dalsze „słoneczne” perspektywy?

MarcinGuzowski: W tym roku w Polsce zainstalowaliśmy już ok. 60 systemów. Jeżeli zaśchodzi o perspektywy to możemy się pochwalić że na kolejne 110 systemów mamyjuż podpisane stosowne umowy czy potwierdzenia realizacji. Ale to nie wszystko.Nasz system niebawem powinien pojawić się w krajach skandynawskich, gdzieprowadzimy intensywne rozmowy w zakresie jego implementacji na inne pojazdy.

InfoBus.pl:Bardzo dziękuję za rozmowę.