Kolejne I4 we flocie Jan-Trans
infobus
14.07.2010 19:45
Kolejne I4 we flocie Jan-Trans
14 czerwca, w Poznaniu miała miejsce uroczystość przekazania kolejnego autobusu międzymiastowego Scania-Irizar I4, który zakupiła firma Jan-Trans z Janikowa. To już trzeci egzemplarz tego typu we flocie kujawskiego przewoźnika. Wcześniej przewoźnik nabył dwa autobusy I4 na podwoziu Scanii K380EB6X2*4 o długości 15,0 m i pojemności 70 miejsc. O tych międzymiastowych gigantach pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Teraz przyszedł na wersję dwuosiową o długości 12,9 m i pojemności 64 miejsc (w tym 11 stojących). Taka wydłużona „dwunastka”to coraz popularniejszy gabaryt wśród polskich przewoźników, który w porównaniu do standardowej wersji m.in. zwiększa pojemność pojazdu przy zachowaniu prawie identycznych kosztów eksploatacyjnych. Najnowsze I4 występuje w wersji L o wysokości 3450 mm. To najniższa dostępnej opcja (oprócz tego mamy wersje M i L), co przekłada się na niewielką pojemność przestrzeni bagażowej wynoszącej 3m2. Jest to jednak wystarczająca powierzchnia do obsługi regularnych linii międzymiastowych i okazjonalnych wyjazdów turystycznych. Przypomnijmy, że od zeszłego roku hiszpański Irizar wprowadził także wersję I4 o obniżonej podłodze (LE), o której pisaliśmy przy okazji relacji z Kortrijk m.in. tutaj. Pojazd standardowo wyposażony jest w 9-litrowy silnik Scania DC9 18 B02 Euro 4 o mocy 228 kW (310 KM), bazującym na wewnętrznym systemie recyrkulacji spalin (EGR), co wyklucza konieczność stosowania AdBlue. Co ciekawe w pojeździe zastosowano automatyczną, 6-stopniową skrzynię biegów ZF 6HP602C, znaną nam z autobusów miejskich. Jak widać coraz częściej taki układ przenoszenia napędu zaczyna być stosowany w pojazdach lokalnych i międzymiastowych.
I4 z windą dla niepełnosprawnych
Jeżeli chodzi o przestrzeń pasażerską to warto podkreślić, że Jan-Trans zgodnie z nadchodzącymi europejskimi standardami wyposażył swój najnowszy autobus w automatyczną windę dla osób poruszających się na wózkach, która znajduje się w środkowych, podwójnych drzwiach. Tutaj dodajmy, że pojazd ma układ drzwi: 1-2-0, co jest rzadko spotykane w tej kategorii pojazdów (międzymiastowy-kombi) w Polsce. Ponadto pasażerowie mają do dyspozycji 53 wygodne fotele typu Butaca INAZA, wyposażone w skórzane zagłówki, pasy bezpieczeństwa oraz indywidualne nawiewy i lampki do czytania. Pojazd jest standardowo wyposażany w klimatyzację firmy HISPACOLD. Komfort podróży gwarantują m.in. przyciemniane boczne szyby, a także dodatkowe osłony wyciszające hałas skrzyni biegów oraz silnika. Nie zapomniano również o komforcie kierowcy, który ma do dyspozycji wygodny fotel ISRI 6860/875 NTS z pneumatycznym zawieszeniem, pełną regulacją, z dwoma podłokietnikami i poduszką lędźwiową. Warto zauważyć także w wyposażeniu tempomat z regulacją w kierownicy, który bardzo przydaje się przy dłuższych trasach. Z racji wykonywanych przewozów autobus posiada dwie tablice kierunkowe –przednią i boczną.
Międzymiastowy tygrys
I teraz czas największe zaskoczenie. Tak komfortowo wyposażony pojazd jest codziennie użytkowany na regionalnej linii Janikowo –Inowrocław, zresztą podobnie jak jego dwaj więksi koledzy –trzyosiowe wersje I4. O ekonomiczny sens takiej eksploatacji spytaliśmy Roberta Pyrzyńskiego, właściciela firmy Jan-Trans. Oto co nam powiedział:
InfoBus.pl: Na jakiej trasie jest eksploatowany najnowszy nabytek firmy?
Robert Pyrzyński, Jan-Trans: Autobus obsługuje linię komunikacyjną na trasie Janikowo – Inowrocław przez Kościelec.
InfoBus.pl: Czy zamówiliście jakieś dodatkowe wyposażenie do tego modelu?
Robert Pyrzyński: Tak. Autobus posiada windę dla osób niepełnosprawnych, która jest dużym udogodnieniem dla pasażerów poruszających się na wózkach inwalidzkich.
InfoBus.pl: Jakie są Wasze doświadczenie z eksploatacji autobusów Scania-Irizar I4 w wersji trzyosiowej o pojemności 70 miejsc siedzących? Jak sprawdzają się na linii Janikowo-Inowrocław? Czy używacie go także do wyjazdów turystycznych?
Robert Pyrzyński: Autobusy I4 w wersjach 15m używamy na linii komunikacyjnej Janikowo – Inowrocław przez Ludzisko. Na chwilę obecną autobusy nie mają dużych przebiegów średnio 70.000km. jednak możemy powiedzieć że posiadają bardzo wydajną klimatyzację, umiarkowany apetyt na paliwo, wysoki komfort podróżowania, niską podłogę ułatwiającą dostęp osobom starszym. Autobusy świetnie nadają się do turystyki krajowej oraz na wyjazdy do państw ościennych.
InfoBus.pl: Czy Pana zdaniem na liniach międzymiastowych coraz częściej będą pojawiać się tak komfortowe autobusy, jak modele I4? Czy zakup takiego autobusu opłaci się w każdych warunkach?
Robert Pyrzyński: Chcemy być postrzegani, jako firma, która stawia na bezpieczeństwo, ekologię i jakość. Są to zbyt młode autobusy (roczne) i na pytanie dotyczące opłacalności będziemy mogli odpowiedzieć za minimum dwa lata.
InfoBus.pl: Skąd pojawił się na Waszych autobusach „tygrys”–czyli nowa kolorystyka floty Jan-Trans?
Robert Pyrzyński: Nową kolorystykę zaproponował nam nasz informatyk Pan Jacek Kucharski. Chcieliśmy, aby projekt był 'metaforą’ do linii komunikacyjnej, aby się wyróżniał i był łatwo rozpoznawalny.
InfoBus.pl: Jakie Jan-Trans ma plany na najbliższe przyszłość?
Robert Pyrzyński: Przede wszystkim będziemy chcieli jeszcze bardziej rozwinąć nasz dział turystyki oraz otworzyć własne biuro podróży.
InfoBus.pl: Bardzo dziękuję za rozmowę.