Kolejne hybrydy Solarisa w Pabianicach. Po liftingu
W sobotę 1 grudnia na trasy wyruszyły dwa autobusy Solaris Urbino 12 Hybrid z napędem hybrydowym i nowym designem. Inauguracyjny kurs modelu z napisem „Uwielbiam to miasto” odbył się o 10:15. Hybryda wyruszyła wtedy na linię 263 z Waltera-Jankego do Ksawerowa.
W tym roku Pabianice zamówiły łącznie 18 hybrydowychautobusów marki Solaris. Na zakup miasto pozyskało dofinansowanie łódzkiego RPO Kolejne pojazdy mają przyjechać do Pabianic w transzach do maja 2019 r.
Pabianicki standard
Pabianice są pierwszym miastem, które otrzymały autobusmarki Solaris w najnowszej wersji, po liftingu. Główne zmiany, przygotowaneprzez producenta to nowe wzornictwo frontu autobusu, nowy kształt ścianyprzedniej i osłon dachowych, lepsza widoczność przedniej tablicy kierunkowejdla pasażerów, lepsza widoczność dla kierowcy oraz nowy system oświetlenia przedniegobazujący w 100% na technologii LED.
W pabianicki hybrydach przewidziano liczne udogodnienia dlapasażerów, takie jak całopojazdowa klimatyzacja czy biletomaty, przyjmującepłatności bezgotówkowe kartą płatniczą. Pasażerowie do dyspozycji będą miećm.in. gniazda USB, bezpłatny internet udostępniany przez wi-fi. Ważną cechązamówionych pojazdów są także ułatwienia dla osób niepełnosprawnych, w tymm.in. przyklęk prawej strony pojazdu, przyciski sygnalizacyjne dla pasażerów(STOP i Drzwi) dodatkowo opisane alfabetem Braille'a oraz czytelniejszewyświetlacze zewnętrzne koloru białego.
Dodatkowym miłym elementem jest napis na każdym z autobusów,który wita pasażerów. Wchodząc do pojazdu, możemy przeczytać: „Miło Cięwidzieć”, „Lubię Cię” lub „Przyjazne miasto”.
-„To będzie ich znak rozpoznawczy. Każdy z osiemnastu nowychautobusów będzie miał na bocznej szybie unikalne zdanie właśnie takie jak „Uwielbiamto miasto” czy „Miło Cię widzieć” – powiedziałGrzegorz Mackiewicz,prezydentPabianic. – Mam nadzieję, że dzięki temu pabianiczanie będą milej zaczynaćdzień. Jak na razie widać, że są zadowoleni z wyglądu i komfortu jazdy.”
Pierwsze hybrydy
Nowością w pabianickiej komunikacji miejskiej jestwykorzystanie napędu hybrydowego, łączącego tradycyjny silnik diesla zsilnikiem elektrycznym. Silnik elektryczny zasilany jest energią elektryczną zmagazynu energii. Ten z kolei ładowany jest z generatora prądu napędzanegosilnikiem wysokoprężnym o niewielkiej pojemności (4,5 litrowy silnik Cummins omocy 210 KM, spełniający normę emisji spalin Euro 6).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Podczas hamowaniaodzyskiwana jest energia kinetyczna, a następnie zamieniana w energięelektryczną i gromadzona w superkondensatorach. System Stop-and-Go całkowiciewyłącza pracę silnika spalinowego podczas postoju na przystanku oraz umożliwiaopuszczenie go w trybie bezemisyjnym – z wykorzystaniem energii, zgromadzonej wsuperkondensatorach. Umożliwia to cichy, niemal bezszelestny, odjazd autobusu zprzystanku. Zastosowanie napędu hybrydowego pozwala na oszczędności w zużyciupaliwa.
Timing dostaw
1 grudnia dwa pabianickie autobusy Solaris Urbino 12 Hybrid zaliczyłydwój debiut liniowy. Wcześniej – od października – po ulicach miasta jeździłjuż jeden z zamówionych autobusów. Łącznie będzie ich 18. Wszystkie mają zostaćdostarczone do maja 2019 roku. Pierwszy film o tych pojazdach przygotował portalepainfo.pl:
{https://www.youtube.com/watch?v=wy-iGbf8ptY}
„