Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kolejne hybrydy dla MZK Ełk. Czas na SIWZ

infobus
18.05.2020 14:00

W Ełku pojawią się kolejne autobusy hybrydowe. Czy czeka nas rewolucja? SIWZ przetargu na dostawę dwóch pojazdów pokazuje jedno: Prosimy to samo.

Warunki formalne postępowania opisaliśmy tutaj. Ełk wrócił do hybrydowych zakupów i chce nabyć dwa niskopodłogowe pojazdy klasy MAXI, nie używane do prezentacji lub celów demonstracyjnych w terminie od 1 do 30 września 2021 r. Czyli jest sporo czasu.

Znamy też budżet miasta. To 3 400 000 PLN netto, czyli na jeden pojazd przypada 1 700 000 PLN netto. Każdy ma być objęty min. pięcioletnią gwarancją całopojazdową.

Wybór najlepszej oferty

Miasto wyboru najlepszych propozycji dokonają w oparciu o trzy kryteria. Cena to maksymalnie 60%. Do 29% punktów można wywalczyć w ocenie technicznej, która nie jest skomplikowana, ale napewno oryginalna. Urzędnicy premiują w niej:

  • Autobusy z min. 9 fotelami dostępnymi z niskiej podłogi – 3 pkt

  • Silnik spalinowy o pojemności powyżej 6,5 l – 3 pkt

  • Równoległy napęd hybrydowy – 10 pkt

  • Oś przednią zależną – 4 pkt

  • Ten sam producent autobusu i silnika spalinowego – 3 pkt

  • Nadwozie i podwozie wykonane z profili ze stali nierdzewnej zabezpieczone dodatkowo metodą KTL – 3 pkt

  • Zasobniki energii w postaci akumulatorów – 3 pkt

Pozostałe 11% przeznaczono na ocenę warunków gwarancji. Można je zdobyć za:

  • Udzielenie gwarancji całopojazdowej na min. 84 miesiące – 5 pkt

  • Udzielenie gwarancji na magazyny energii na min. 96 miesięcy – 4 pkt

  • Udzielenie gwarancji na powłoki lakiernicze oraz perforację nadwozia i podwozia na min. 120 miesięcy – 2 pkt

Jakie hybrydy?

Miasto celuje w całkowicie niskopodłogowe autobusy klasy MAXI z napędem spalinowo-elektrycznym. Muszą one mieć nadwozia o długości 11,9 – 12,2 m. Każdy z nich ma umożliwiać podróż min. 85 pasażerom, w tym nie mniej niż 25 na miejscach siedzących. Min. 5 foteli ma być dostępnych z niskiej podłogi. Dostęp na pokład ma być zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2.

Układ napędowy hybryd ma być oparty na silniku diesla spełniającym normę Euro 6 oraz jednym silniku trakcyjnym o mocy min. 100 kW lub dwóch o łącznej mocy min. 150 kW. Pierwszy musi mieć pojemność skokową 4,5 – 7,8 l i być nie słabszy niż 150 kW. W przypadku zaoferowania hybryd równoległych miasto wymaga zastosowania min. czterobiegowych automatycznych skrzyń biegów z przełożeniami dobranymi pod kątem minimalizowania zużycia paliwa.

Magazyny energii elektrycznej przez 8 lat użytkowania nie mogą spaść poniżej 80% ich początkowej pojemności. Co ciekawe, w SIWZ nie znaleźliśmy informacji o funkcji start-stop. Widocznie to już jest standard.

Wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewni min. 6 okien przesuwnych lub uchylnych, 2 szyberdachy i wentylatory. Przestrzeń pasażerska ma być klimatyzowana za pomocą jednego agregatu o mocy min. 20 kW.

Tablice zewnętrzne będą wykonane w technologii LED w oparciu o diody wysokiej jaskrawości w kolorze żółto-pomarańczowym. Każdy autobus ma posiadać monitor LCD o przekątnej ekranu min. 22″, który będzie miał możliwość przesyłania danych reklamowych drogą radiową. System głosowej informacji pasażerskiej będzie obejmował zapowiadanie numeru linii, trasy, przystanków, zakończenia kursu oraz zmianę stref przystankowych.

Podsumowując…

Prosimy to samo – tak można pokrótce podsumować wymagania Ełku. Miasto znów premiuje długie okresy gwarancji, ale w sytuacji przyzwoitego budżetu nie jest do żaden problem.