Kolejne Citaro G C2 u bram Wrocławia. Odliczanie do startu
Możemy już spokojnie rozpocząć odliczanie do przekazania kolejnych Mercedesów Citaro C2 dla Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego we Wrocławiu. A to oczywiście dobry moment, aby przyjrzeć się im bliżej.
Wielkimi krokami zbliża się finał marcowej umowy wrocławskiego MPK i dystrybutora „gwiazd”, czyli EvoBus Polska. O kontrakcie pisaliśmy tutaj. Koszt zakupu 50 Citaro G C2 to 97 342 200 PLN brutto. Jeden Citaro G C2 to zatem koszt 1 582 800 PLN netto. Należy pamiętać, że w cenie tej mieści się długa, bo pięcioletnia gwarancja.
Każda z nowych wrocławskich „gwiazd” zabierze na pokład ok. 135 pasażerów. 39 osób może liczyć na przejażdżkę na fotelach CSE. 15 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. To wynik w pełni zadowalający w sytuacji, w której mamy dwie platformy dla wózków lub pasażerów stojących. Wejście na pokład tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2.
Odświeżone wnętrze i malowanie
Tegoroczna seria przegubowych Citaro C2 dla Wrocławia to pierwsza partia autobusów z tej rodziny z odświeżonym wnętrze. Mercedes zastosował znane z eCitaro panale podsufitowe, dzięki którym w środku jest jeszcze bardziej przestronnie. Zmianie uległo też wykończenie sufitu. W panelach zabudowano poprzecznie lampy LED zamiast dwóch równoległych ciągów świateł. W zamyśle Mercedesa ma to dać jeszcze lepsze oświetlenie wnętrza, a także niższe zużycie energii dzięki diodom.
Pewnej zmianie uległo malowanie „gwiazd”. Czerwony pas w dolnej części poszyć bocznych nie jest już przedzielony żółtym. Skąd taka zmiana? Krąży na ten temat pewna anegdota.
Idziemy na tył „gwiazdy”. A tam mamy standard. Autobus posiada silnik OM470. To stojąca jednostka o pojemności skokowej niespełna 10,7 l. Ma ona 265 kW mocy oraz osiąga 1700 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Naturalnie spełnia ona normę Euro 6. W Citaro G dla Wrocławia silnik jest zblokowany z czterobiegową przekładnią Voith D864.6. Ponadto skoro C2, to oczywiście nie mogło zabraknąć modułu rekuperacyjnego. Dzięki temu autobus ma charakteryzować się niższym spalaniem.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wrocławski standard
Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana za pomocą dwóch agregatów firmy Konvekta, zapewne z serii UL. Naturalną wentylację zapewnia dziewięć okien uchylnych oraz sterowane elektrycznie szyberdachy. Autobusy będą wyposażone w monitoring oraz przystosowane do montażu stosowanych we Wrocławiu kasowników kompatybilnych z systemem biletowym Mennicy Polskiej.
Jeśli chodzi o SIP to trzeba pamiętać, że jesteśmy we Wrocłąwiu. A skoro Wrocław to siłą rzeczy bydgoski SiMS. Każdy z przegubowych Citaro posiada cztery wyświetlacze diodowe, z czego tylni umożliwia prezentację numeru linii oraz kierunku jazdy. W środku będą małe monitory LCD do prezentacji infomacji lioniowej oraz innych treści. Będą to dwie tablice 19″ oraz łącznie cztery 22-23″, które zostaną zamontowane na stelażach V-kształtnych. Do tego oczywiście GPS i głosowe zapowiadanie przystanków. Całością będzie sterował autokomputer SIL z dotykowym interfejsem.
Kilka nowych rozwiązań odróżnia tegoroczną dostawę przegubowych C2 w porównaniu z tymi z 2018 r. Reszta to standard, który znamy już we Wrocławiu. Czyli tak jak być powinno.
„