Kolejne autobusy z Polski pojadą do Berlina
Firma SOLARIS BUS & COACH Sp. z o.o. oficjalnie potwierdziła o wygraniu przetargu na dostawę 260 sztuk autobusów przegubowych dla Berlińskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej.
Początkowo nikt nie chciał w to uwierzyć, że tak pomyślnie się to wszystko zakończy, jednak po upływie tygodnia od otwarcia ofert żaden z oferentów, który złożył ofertę nie złożył protestu, w związku z czym można być już pewnym największego w historii firmy SOLARIS tak dużego kontraktu.
W międzynarodowym przetargu na dostawę 400 autobusów miejskich różnego typu przez najbliższe trzy lata startowali wszyscy najwięksi producenci. Mimo to naszemu polskiemu producentowi z Bolechowa udało się wygrać i zagarnąć największy kawałek z całego tortu.
Już w przyszłym roku do BVG Berlin pojedzie 130 sztuk Solarisów Urbino 18. Reszta zamówienia będzie rozłożona na 70 sztuk w 2006 i 60 sztuk w 2007 roku.
Wygrana w przetargu na tak dużą dostawę przeszła nasze najśmielsze wyobrażenia. – komentuje ten sukces Prezes Solaris Bus & Coach, Krzysztof Olszewski. – Nie możemy jednak popadać w euforię. Przed nami stoi ogromne zadanie do wykonania. Przede wszystkim kontrakt dla BVG niesie ze sobą odpowiedzialność za spełnienie położonych w nas oczekiwań. Zaufanie, jakim obdarzyło nas BVG powierzając nam tak duże zamówienie jest powodem do wielkiej radości. Jesteśmy także świadomi, że nasze autobusy w Berlinie będą szczególnie uważnie obserwowane jako wizytówka polskiej jakości i polskiej myśli technicznej.
Nie będą to oczywiście pierwsze Solarisy w stolicy Niemiec. Wszystko zaczęło się od zakupu w 2000 roku dwóch Solarisów Urbino 12 przez prywatnego przewoźnika ABUS obsługującego linie w Berlinie. W następnych latach udało się zakontraktować 4 sztuki Urbino 12, 2 sztuki Urbino 15 oraz 10 sztuk Urbino 18 dla miejskiego przewoźnika BVG Berlin.
W połowie br. 7 sztuk Urbino 12 odebrała firma Omnibus Hartmann z Berlina.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Doskonale znamy wymogi i oczekiwania naszych berlińskich klientów – mówi Krzysztof Olszewski – Za nami są cztery lata doświadczeń i wzajemnej współpracy. BVG było pierwszym klientem Solarisa w krajach Unii Europejskiej. Można powiedzieć, że w tym czasie „docieraliśmy się”. Jak widać nasze autobusy sprawdziły się i przekonały Berlin o swojej jakości.
Przetarg rozpisany przez BVG jest ilościowo największym tegorocznym przetargiem w branży autobusowej w Europie. O wygranej Solaris Bus & Coach w zadecydowała wysoka jakość oferowanych autobusów, ich najmniejsza awaryjność a także nieco niższa niż w przypadku oferty konkurencji cena. Według szefa BVG, Thomasa Neckera, inni biorący udział w przetargu producenci autobusów, mimo że także produkują w Polsce, nie zaproponowali polskich cen na swoje produkty. Równie ważna okazała się elastyczność Solaris Bus & Coach w reagowaniu na potrzeby klienta. Jednym z warunków berlińskiego przetargu było wykorzystanie własnego potencjału produkcyjnego odbiorcy. W celu ochrony miejsc pracy, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Berlinie zaproponowało przeprowadzenie ostatnich prac montażowych przez własnych pracowników . Producent autobusów z Bolechowa może pochwalić się pozytywnymi doświadczeniami w tym zakresie. Od początku bieżącego roku Solaris Bus & Coach współpracuje z krakowskim MPK realizując już drugi kontrakt w tym systemie. Nad przebiegiem całego procesu produkcji i ostateczną jakością wyrobów czuwają doświadczeni technicy z Bolechowa. Dla BVG udział w końcowym etapie produkcji autobusów będzie pierwszym doświadczeniem tego typu. Produkcja autobusów z wykorzystaniem potencjału klienta to czysty zysk. – mówi Prezes Solaris Bus & Coach Krzysztof Olszewski. – Wygrywają obie strony. BVG uda się zagwarantować ten sposób w miejsca pracy swoim 35 pracownikom, a my uzyskujemy świetnie wykwalifikowaną miejscową kadrę stojącą przez trzy lata do naszej dyspozycji.
Realizacja dużego zamówienia dla Berlina da w efekcie wzrost zatrudnienie także w zakładach Solaris Bus & Coach w Bolechowie. Aktualne szacunki pozwalają przypuszczać, że firma w najbliższych miesiącach zatrudni dalszych stu pracowników. Jeszcze zanim został rozstrzygnięty berliński przetarg spółka podjęła decyzję o budowie nowej hali fabrycznej o powierzchni 20.000 m 2 . Zwiększenie mocy produkcyjnych firmy stało się koniecznością w połowie bieżącego roku. Już teraz fabryka poszukuje pracowników produkcyjnych.
Wszystkie autobusy dla BVG produkowane przez Solaris Bus & Coach zostaną wyposażone w tzw. „pakiet berliński” obejmujący klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, filtr CRT, dwie ręcznie odkładane rampy (przy pierwszych i drugich drzwiach), lodówkę dla kierowcy, system monitoringu wnętrza autobusu a także zaawansowany system informacji pasażerskiej. Tego rodzaju wyposażenie BVG uznaje za standard.
Berlińskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej posiada obecnie około 1600 autobusów i dysponuje jednym z najnowocześniejszych taborów autobusowych w Europie. Dzięki zakupowi 400 nowych pojazdów nastąpi dalsze „odmłodzenie” floty autobusów tego przedsiębiorstwa. Jak twierdzi jego szef, Thomas Necker, wymiana taboru autobusowego BVG na pojazdy najwyżej czteroletnie, przyniesie przedsiębiorstwu w najbliższych latach znaczne oszczędności. Dotyczyć będą one głównie redukcji wydatków na niezwykle kosztowny serwis.
Pierwsze właśnie zamówione Solarisy Urbino 18 trafią do Berlina 180 dni po podpisaniu umowy.