Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kolejne autobusy Iveco w PZTP Człuchów? Oferta w przetargu z Polskiego Ładu 2.0

infobus
07.09.2022 11:00

6 września Starostwo Powiatowe w Człuchowie otworzyło ofertę w przetargu na dostawę czterech fabrycznie nowych autobusów międzymiastowych.

Zakup ten jest realizowany w ramach dotacji z II edycji programu „Rządowy Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych”. Zamówienie obejmuje zakup w ramach jednego zadania dwóch autobusów klasy II o długości  12 m oraz dwóch autobusów klasy II o długości  11 m. Wybrany wykonawca będzie miał 8 miesięcy na realizację zamówienia. Wszystko wskazuje na to, że Powiatowy Zakład Transport Publicznego wzbogaci się o kolejne pojazdy marki Iveco.

Cztery autobusy

Człuchowskie zamówienie obejmuje zakup i dostawę 4 sztuk fabrycznie nowych autobusów niskoemisyjnych dla potrzeb jednostki organizacyjnej powiatu zajmującej się transportem publicznym, w tym:

  • 2 x autobus międzymiastowy 12 metrowy, z klimatyzacją całopojazdową, kategorii M3, klasy II
  • 2 x autobus międzymiastowy 11 metrowy, z klimatyzacją całopojazdową, kategorii M3, klasy II.

Zamawiający wymaga się minimalnym gwarancji na poziomie: 24 miesięcy na cały pojazd, 60 miesięcy na lakier i 144 miesięcy na trwałość konstrukcji. W zakresie wymagań przetargowych mamy m.in. polisę OC na kwotę co najmniej 2 000 000 zł oraz brak wymagań w zakresie doświadczenia i brak wadium.

Zanim przejdziemy do jednej złożonej wczoraj oferty, przypomnijmy jak Starostwo chce wybrać najkorzystniejszą ofertę. Kryteria są dwa: cena / waga 60% i parametry techniczne / waga 40 %. Przy tak wysoko punktowanej technice, warto sprawdzić za co można było dostać dodatkowe punkty. To:

  • zabezpieczenie antykorozyjne: - szkielet nadwozia i oblachowanie zewnętrzne wykonane ze stali o podwyższonej jakości zabezpieczonej antykorozyjnie przez zanurzenie w kąpieli katoferycznej lub aluminium - 15 pkt; - szkielet nadwozia i oblachowanie zewnętrzne wykonane ze stali nierdzewnej - 0 pkt
  • sposób osiągnięcia normy emisji Euro 6: - tylko system SCR lub tylko system EGR - 10 pkt / system mieszany SCR+ EGR - 0 pkt.
  • unifikacja silnika:  - ten sam producent silnika i autobusu (ta sama grupa kapitałowa) - 5 pkt. / inny producent silnika i inny autobusu - 0 pkt.
  • zawieszenie przednie autobusu: - zawieszenie niezależne - 5 pkt. / belka sztywna - 0 pkt.
  • moc silnika: - powyżej 230 kW - 5 pkt / w przedziale 210- 230 kW– 0 pkt.
fot. Powiatowy Zakład Transport Publicznego Człuchów

Jedna oferta

Jak widać Człuchów wiedział, czego chciał i ten plan został zrealizowany. 6 września jedyną ofertę w przetargu złożyła firma ABP Bus &Coach (diler Iveco Bus w Polsce) na sumę 5.140.416,00 PLN brutto.

Z kolei Powiat Człuchowski przygotował na tę inwestycję 4.900.000,00 PLN brutto. Przekroczenie nie jest duże (240 tys. PLN brutto), dlatego spodziewamy się dołożenia do budżetu.

Dodajmy, że najnowszym pojazdem PZPT jest autobus międzymiastowy Iveco Crossway Line 13M z 2019 r. i widać musiał się sprawdzić w eksploatacji, bo najprawdopodobniej za moment dołączą do niego kolejne tego pojazdy produkowane w zakładzie Vysoke Myto w Czechach.

CZŁUCHOWSKIE BKM

Przy okazji przypomnijmy, że od 1 lipca 2022 człuchowianie nie płacą za bilet w lokalnej komunikacji. Zmiana ma na celu ułatwienie mieszkańcom dostępu do komunikacji miejskiej, ale także poprawę jakości powietrza w mieście.

-„Mam nadzieję, że spowoduje to zwiększenie zainteresowania komunikacją miejską, ponieważ z obserwacji dotychczasowej wynikało, że autobus był wykorzystany właściwie rano przy dojazdach do pracy czy do szkoły, natomiast w ciągu dnia to obłożenie było niewielkie – powiedział Ryszard Szybajło, burmistrz Człuchowa.

Miasto nie posiada własnego zakładu komunikacji, a cyklicznie wyłania w przetargach wykonawcę usług z tego zakresu. Jak przekonują władze miasta, dochód ze sprzedaży biletów pokrywał tylko niewielką część kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, a resztę i tak dokładało miasto z własnych środków. Rezygnacja z opłat dla mieszkańców nie będzie więc stanowiła dużego obciążenia dla miejskiej kasy.

TRZY EDYCJE POLSKIEGO ŁADU

Na koniec przypomnijmy, że program inwestycyjny Polski Ład coraz mocniej wspiera branżę transportu publicznego. Za nami trzy jego edycje – dwie dla wszystkich samorządów i jedna (trzecia) tylko dla gmin popegeerowskich. Ma on na celu dofinansowanie projektów inwestycyjnych realizowanych przez gminy, powiaty i miasta lub ich związki w całej Polsce. Program realizowany jest poprzez promesy inwestycyjne udzielane przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Wysokość bezzwrotnego dofinansowania jest zależna od obszaru priorytetowego, w którym mieści się planowana inwestycja. W I naborze rządowego Funduszu Polski Ład samorządy otrzymały dotacje na ponad 9 mld zł, w tym program dofinansowanie uzyskało 13 projektów z zakresu transportu publicznego. To:

  • tramwajowe zadanie z Poznania pod nazwą „Odnowa infrastruktury publicznego transportu zbiorowego - modernizacja trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju” z budżetem 25 500 000,00 zł zeroemisyjna komunikacja miejska w Ciechocinku (Kujawsko-pomorskie)
  • uruchomienie wojewódzkich linii autobusowych w Łódzkiem obsługiwanych pojazdami hybrydowymi (Łódzkie)
  • zakup zeroemisyjnych autobusów przez Gminę Malczyce (Dolnośląskie)
  • zakup zeroemisyjnych autobusów przez Bochnię (Małopolskie)
  • zakup zeroemisyjnych autobusów przez Powiat Myszkowski (Śląskie) 
  • zakup 5 zeroemisyjnych autobusów przez Świnoujście (Zachodniopomorskie) o wartości 4,25 mln złotych
  •  zakup szkolnego autobusu dla gminy Sośno (Kujawsko-pomorskie)
  • zakup szkolnego autobusu dla gminy (Mazowieckie)
  • zakup szkolnego autobusu dla gminy Jedlińsk (Mazowieckie)
  • zakup szkolnego autobusu dla gminy Krynki (Podlaskie)
  • zakup szkolnego autobusu dla gminy Wijewo (Wielkopolskie)
  • zakup szkolnego autobusu dla gminy Lipce Reymontowskie (Rozwój elektromobilności w gminie / 3 600 000 zł)

Z kolei w II naborze Polskiego Ładu wybrano 16 autobusowych projektów takich jak:

  • Gmina Lipsk Lipsk (Podlaskie) - Zakup autobusów na potrzeby dowozu uczniów
  • Gmina Filipów (Podlaskie) - Rewitalizacja obszaru obejmująca zagospodarowanie terenu poprzez budowę garażu na autobusy szkolne wraz z zaadoptowaniem istniejącego budynku - 2 125 000,00 zł
  • Gmina Borów (Dolnośląskie) - Poprawa jakości i bezpieczeństwa życia poprzez zakup nowych autobusów do przewozu uczniów na obowiązkowe i dodatkowe zajęcia edukacyjne - 2 080 000,00 zł
  • Gmina Gromadka (Dolnośląskie) - Zakup autobusu do przewozu uczniów szkół podstawowych - 880 000,00 zł
  • Miasto Mrągowo (Warmińsko-mazurskie) - Zakup autobusów elektrycznych na potrzeby obsługi komunikacji miejskiej - 3 655 000,00 zł
  • Gmina Sitno (Lubelskie) - Zakup 2 autobusów elektrycznych oraz budowa punktu ładowania - 3 510 000,00 zł
  • Gmina Ładzice (Łódzkie)) - Zakup niskoemisyjnego autobusu szkolnego i ciągnika rolniczego z pługiem - 1 870 000,00 zł
  • Gmina Miechów (Małopolskie) -  Rewitalizacja przestrzeni publicznej - budowa dworca autobusowego wraz z zagospodarowaniem terenu - 12 912 565,50 zł
  • Powiat Sochaczewski (Mazowieckie) - Przebudowa dróg wewnętrznych wraz z zatoką autobusową i miejscami postojowymi przy Szpitalu Powiatowym w Sochaczewie - 3 325 000,00 zł
  • Gmina Jedlińsk (Mazowieckie) - Zakup i dostawa autobusu szkolnego dla dowozu uczniów do Zespołu Szkół Publicznych - 959 000,00 zł
  • Związek Powiatowo-Gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe (Mazowieckie) - Zakup 10 autobusów na potrzeby obsługi linii powiatowo-gminnych - 5 000 000,00 zł
  • Związek Powiatowo Gminny Wielkopolski Transport Regionalny (Wielkopolskie) - Poprawa ekologiczności regionalnego transportu drogowego poprzez zakup taboru autobusowego zasilanego gazem ziemnym lub z napędem hybrydowym - 29 908 950,00 zł
  • Gmina Mosina (Wielkopolskie) - Zakup 4 autobusów niskoemisyjnych dla komunikacji gminnej - 4 972 500,00 z
  • Luboń (Wielkopolskie) - Zakup czterech autobusów hybrydowych na potrzeby zbiorowego transportu publicznego - 6 970 000,00 zł
  • Gmina Rymań (Zachodniopomorskie) Przebudowa pętli autobusowej z ulicą Szkolną - 1 900 000,00 zł
  • Beskidzki Związek Powiatowo-Gminny (Śląskie) - Zakup taboru publicznego transportu zbiorowego na obszarze Związku - 4 000 000,00 zł.

Natomiast w najnowszej, III edycji programu - dla terenów popegeerowskich - znalazło się 12 projektów dotyczących zakupu 14 autobusów, w tym trzech szkolnych elektrobusów:

  • Gmina Lniano (kujawsko-pomorskie) - Zakup autobusu niskoemisyjnego do przewozu uczniów do szkół na terenie Gminy Lniano. 980 000,00 zł
  • Gmina Nowe ( kujawsko-pomorskie) - Zakup autobusu na potrzeby dowozów dzieci z terenów PGR do szkół prowadzonych przez Gminę Nowe. 931 000,00 zł
  • Gmina Chodel (lubelskie) - Zakup autobusu szkolnego na potrzeby dowozów uczniów szkół podstawowych na terenie Gminy Chodel 855 000,00 zł
  • Gmina Kock (lubelskie) - Zakup i dostawa dwóch autobusów szkolnych dla zabezpieczenia dowozu uczniów z terenu Gminy Kock. 1 960 000,00 zł
  • Gmina Wielka (małopolskie) - Zakup i dostawa autobusu do przewozu dzieci i młodzieży szkolnej z terenu Gminy Wielka Wieś 1 470 000,00 zł
  • Gmina Sadowne (mazowieckie) - Zakup autobusu elektrycznego dostosowanego do przewozu dzieci 2 940 000,00 zł
  • Gmina Grabów Nad Pilicą (mazowieckie) - Zakup autobusu elektrycznego 2 450 000,00 zł
  • Powiat Kluczborski (opolskie) - Zakup taboru autobusowego z napędem niskoemisyjnym do realizacji publicznego transportu zbiorowego na terenach popegeerowskich Powiatu Kluczborskiego 2 000 000,00 zł
  • Gmina Dąbrowa (podlaskie) - Zakup 1 autobusu i 2 mikrobusów  do przewozu dzieci szkolnych oraz na potrzeby Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w gm. Dąbrowa Biał. 1 911 000,00 zł
  • Gmina Poświętne (podlaskie) - Zakup niskoemisyjnego autobusu do przewożenia dzieci szkolnych 1 960 000,00 zł
  • Gmina Tuczno (zachodniopomorskie) - Zakup autobusu do przewozu dzieci szkolnych z terenu Gminy Tuczno 877 100,00 zł