Kolejne autobusy elektryczne dla Iławy. Tym razem klasy MAXI z RPO
21 listopada Urząd Miasta Iława ogłosił przetarg na dostawę dwóch autobusów z napędem elektrycznym plus ładowarkę.
Zamówienie realizowane jest jeszcze w ramach unijnego projektu „Zrównoważony rozwój komunikacji publicznej w Iławie ” w ramach Regionalnego Program Operacyjny Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020. Przypomnijmy, że z podobnego źródła miasto zakupiło dwa elektrobusy Yutong E8, które są już eksploatowane liniowo.
Autobusy plus ładowarka
Iławskie zamówienie „Zakup autobusów z napędem elektrycznym i ładowarki w ramach projektu „Zrównoważony rozwój komunikacji publicznej w Iławie” podzielone jest na dwa zadania (co oznacza, że można składać oferty częściowe):
- Część 1 - autobusy z napędem elektrycznym przeznaczone do regularnej komunikacji miejskiej, jednej marki, niskopodłogowe,
- Część 2 – ładowarka pojazdów z napędem o mocy wejściowej 80 kW (2x40kW) do montażu na terenie zajezdni Zakładu Komunikacji Miejskiej w Iławie.
Wymagany termin realizacji zamówienia to 8 m-cy od podpisania zamówienia. Iława na oferty czeka do 23 grudnia (!), następnie oceni je według trzech kryteriów:
- Cena (C) 60%
- Parametry techniczne(Pt ) 30%
- Zużycie energii elektrycznej (w kWh/100 km) wg E-SORT 2 (E) 10%
Co chce Iława?
Poszukiwane parametry dwóch kolejnych elektrobusów dla Iławy są następujące:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- długość od 11 m do 12,30 m,
- wysokość całkowita maks. 3,5 m. wraz z klimatyzacją
- szerokość 2,5 – 2,55 m
- liczba miejsc do przewozu pasażerów ogółem: min. 70, w tym 20-25 miejsc siedzących pasażerskich
- (bez kierowcy).
- liczba drzwi pasażerskich Troje, w układzie 2-2-2.
- autobus niskopodłogowy, bez stopni wejściowych we wszystkich drzwiach
- konstrukcja pojazdu i zastosowane rozwiązania mają gwarantować co najmniej 10 lat eksploatacji przy założeniu
- średnio 70.000 km rocznego przebiegu.
- silnik/silniki o napędzie elektrycznym - umieszczone centralnie lub silnik elektryczny umieszczony przy osi napędowej o sumarycznej mocy szczytowej min. 160 kW, umożliwiające osiąganie przez pojazd obciążony w dopuszczalnego maksymalnego ciężaru całkowitego zmiany prędkości od 0 do 60 km w czasie 28 sekund, zmiany prędkości od 0 do 40 km/h w czasie 15 sekund, zmiany prędkości od 0 do 20 km/h w czasie 6 sekund.
- bateria trakcyjna - o minimalnej pojemności 220 kWh, pozwalająca na wykonanie trasy o długości minimum 150 km w warunkach przy maksymalnym wykorzystaniu urządzeń grzewczych zimą oraz klimatyzacji latem oraz przy pełnym obciążeniu.
- zużycie energii elektrycznej wg testu E SORT 2 nie większe jak 100kWh/100 km.
- ładowanie akumulatorów w systemie Plug-in z wtyczką COMBO2 za pomocą dwufunkcyjnej ładowarki zewnętrznej. Moc ładowarki będzie nie większa niż 80 kW, a czas ładowania nie dłuższy niż 6 godzin.
Dwa pierwsze e-busy
Iława odebrała swoje pierwsze elektryczne autobusy marki Yutong we wrześniu br. To kolejne - po Lidzbarku Warmińskim, Giżycku i Kętrzynie - miasto z Warmii i Mazur, które postawiło na pojazdy chińskiego producenta. Pierwszy był Lidzbark Warmiński, który postawił na zeroemisyjnego Yutonga E8. To w oparciu o dwa takie autobusy miasto buduje bezpłatną dla mieszkańców komunikację publiczną. Na ten sam model zdecydowała się Iława. Również gmina Giżycko - we współpracy z miastem Giżycko - zakupiła autobusy Yutong E8. Z kolei Kętrzyn postawił na cztery egzemplarze modelu E10, które zapewnią mieszkańcom bezpłatną komunikację miejską.
-„Można śmiało powiedzieć, iż zielone Warmia i Mazury stawiają na zielony transport. Pierwszy był Lidzbark Warmiński, a w ślad za nim idą kolejne samorządy. Dla Iławy będą to pierwsze autobusy elektryczne, które wraz z powstającą infrastrukturą przyczynią się do rozwoju komunikacji publicznej – podkreślił Marcin Kucharski, prezes firmy Busnex Poland – oficjalnego przedstawiciela firmy Yutong Bus w Polsce.
Yutong E8 to liczący blisko 9 metrów autobus, dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Komfort podróżowania zapewnia niskopodłogowa konstrukcja oraz wydajny system klimatyzacji, a pojazd osiąga ponad 350 kilometrów na jednym ładowaniu. Zakup autobusów i infrastruktury do ich ładowania, a także budowa nowych przystanków, są realizowane w ramach projektu „Rozwój niskoemisyjnego transportu miejskiego w Iławie” - dofinansowanego kwotą ponad 4,26 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
-„Iławę otaczają lasy i jeziora, więc naturalnym wyborem była inwestycja w rozwój elektromobilności i zakup zeroemisyjnych autobusów komunikacji publicznej. Mogę zapewnić, że nie jest to nasze ostatnie słowo i planujemy kolejne działania, aby nasze miasto było jeszcze bardziej proekologiczne – mówił burmistrz Iławy, Dawid Kopaczewski.