Kolejne autobusowe dofinansowania z ZTP 2.0: Opoczno i Piotrków Trybunalski

12 września Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podpisał kolejne umowy w ramach II edycji programu "Zielony Transport Publiczny".
Opoczno zakupi 12 autobusów elektrycznych, a Piotrków Trybunalski kolejnych 5 w ramach realizowanego przez NFOŚiGW programu finansowego wsparcia "Zielony Transport Publiczny".
17 elektrobusów
Minister klimatu i środowiska Anna Moskwa, w obecności której umowy finansowego wsparcia zostały zawarte pomiędzy wiceprezesem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) Sławomirem Mazurkiem a włodarzami Opoczna i Piotrkowa Trybunalskiego, podkreśliła, że to kolejny etap upowszechniania ekologicznego, nisko i zeroemisyjnego transportu komunikacji publicznej.
Jak wskazała, tego typu działaniami jest wymiana taboru na autobusy elektryczne oraz wodorowe. Zwiększają one komfort przejazdu dla mieszkańców, ale przede wszystkim wpływają na poprawę jakości lokalnego powietrza oraz zmniejszenie hałasu ulicznego. Tego typu pojazdy pozwalają zredukować emisję tlenków azotu, wydzielania dwutlenku węgla do atmosfery, a także obniżyć emisję pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów.
-"Zbliżamy się do obowiązkowych okresów, w których samorządy będą musiały - zgodnie z prawem europejskim, ale też w konsekwencji polskim – wymieniać swoją flotę na +zielone+ auta. Takie programy jak ten niewątpliwie przyspieszają. Dziękuję włodarzom, że podjęli decyzję o złożeniu dobrego wniosku, bo tylko dobre wnioski znajdują finansowanie w NFOŚiGW" – powiedziała Moskwa.
Poinformowała, że na mocy podpisanej umowy Opoczno zakup 12 autobusów o napędzie elektrycznym o planowanym przebieg w ciągu roku to co najmniej 360 tys. km oraz 6 stacji ładowania typu plug-in. W ramach przedsięwzięcia planowe jest także przeprowadzenie szkolenia dla 18 osób z zakresu obsługi pojazdów. Gmina Opoczno otrzyma z NFOŚiGW dotację w wysokości 30,5 mln zł oraz ok. 8,7 mln zł pożyczki ze środków krajowych. Całkowity koszt inwestycji to ok. 39,3 mln zł.
do końca czerwca 2024
Piotrków Trybunalski otrzyma 9,7 mln zł dotacji z NFOŚiGW na zakup 5 autobusów o napędzie elektrycznym zasilanych z własnych magazynów energii (baterii trakcyjnych), z możliwością ładowania ich poprzez ładowarki pantografowe oraz ładowarki kablowe typu plug-in. Pojazdy mogą osiągnąć rocznie przebieg ok. 250 tys. km. Projekt przewiduje również zakup i montaż na terenie lokalnej zajezdni MZK 5 punktów ładowania oraz szkolenia w zakresie obsługi sprzętu i zaplecza technicznego, w których wezmą udział 23 osoby - kierowcy oraz mechanicy. Całości przedsięwzięcie ma kosztować ok. 16,5 mln zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-"Dziękuję samorządom za przeznaczenie własnych środków na ten cel. Tylko dzięki takiej współpracy i partnerstwu takie duże, dobre projekty są możliwe. Jest już sporo miast w Polsce, które dzięki tym funduszom wdrożyły te programy. Życzę szybkiej realizacji, bo na pewno wszyscy mieszkańcy czekają na te autobusy. Widzimy, że wraz z poprawą jakości transportu komunikacji publicznej większość mieszkańców w polskich samorządach przesiada się z własnych samochodów na komunikację publiczną i mamy nadzieję, że ten projekt też do tego się przyczyni" – zaznaczyła szefowa resortu klimatu i środowiska.
Oba przedsięwzięcia zostaną zrealizowane do końca czerwca 2024 r.
Celem programu "Zielony Transport Publiczny" jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie przedsięwzięć polegających na obniżeniu wykorzystania paliw emisyjnych w transporcie. W jego ramach planowane są dofinansowania na działania dot. zakupu lub leasingu autobusów i trolejbusów wykorzystujących zeroemisyjne źródła zasilania, szkoleń kierowców i mechaników oraz budowy lub modernizacji infrastruktury wykorzystywanej do obsługi tych pojazdów.
W ramach programu odbyły się już dwa nabory. W pierwszym złożono 45 wniosków, w drugim 101. Realizacja wniosków, podpisanych umów dotyczy zakupu 502 autobusów elektrycznych, 117 autobusów wodorowych. Dofinansowaniem w ramach programu objęte są także elementy infrastrukturalne, w tym ładowarki do autobusów, punkty ładowania. Takich zostanie sfinansowanych 450. Program zakłada także szkolenie kierowców i obsługi technicznej. Budżet programu to 2 mld zł, z czego 1,6 mld zł to pomoc w formie dotacji (bezzwrotnego wsparcia), 400 mln zł w formie preferencyjnie oprocentowanej pożyczki.