Kolejne 50 Citaro G C2 dla Wrocławia. Jest umowa!

infobus
21.03.2019 14:00

Kolejne Mercedesy Citaro C2 pojawią się we Wrocławiu. Jesienią Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne odbierze 50 nowych autobusów przegubowych z logo gwiazdy. Dziś, 21 marca spółka podpisała z EvoBus Polska umowę na ich dostawę.

Są nowoczesne, niskopodłogowe, klimatyzowane i bardziej ekologiczne – 50 autobusów Mercedes Citaro G C2 już jesienią wprowdzi do ruchu na wrocławskie ulice MPK. Zakup tych autobusów jest częścią dużego i ambitnego procesu inwestowania w komunikację miejską, ciągłego jej unowocześniania, aby była coraz lepszą alternatywą dla podróżujących samochodami. Koszt zakupu 50 długich „gwiazd” to 97 342 200 PLN brutto. Jeden Citaro G C2 to zatem koszt 1 582 800 PLN netto. Ale może ich być jeszcze więcej. Wrocławski przewoźnik w ramach opcji może zakupić kolejną pięćdziesiątkę takich maszyn.

„Transport publiczny we Wrocławiu to dla mnie priorytet na najbliższe lata. Zależy mi na podnoszeniu standardu komunikacji miejskiej. Dlatego też zapowiedziałem szeroki pakiet inwestycyjny. W najbliższych latach miasto planuje przeznaczyć ponad miliard zł na transport publiczny. Chciałbym, aby mieszkańcy Wrocławia byli zadowoleni z komunikacji miejskiej i jeszcze częściej z niej korzystali” – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Nowoczesne i bogato wyposażone
Wszystkie autobusy pojawią się na wrocławskich ulicach już jesienią tego roku. Będą one oczywiście w pełni niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, bogaty system informacji pasażerskiej z licznymi monitorami LCD wewnątrz pojazdu oraz porty USB do ładowania smartfonów.

„Model Mercedes-Benz Citaro 2 ze swoim komfortem i bezpieczeństwem z jednej strony i doskonałymi właściwościami użytkowania z drugiej, odpowiada na wymagania zarówno pasażerów jak i operatora pojazdów. Jesteśmy dumni i szczęśliwi, że możemy spełnić warunki przetargu i dostarczyć autobusy już na jesieni” – podkreśla Artur Konarski, prezes EvoBus Polska.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku MPK wydzierżawiło 60 nowych autobusów tej samej marki od konsorcjum EvoBus i Mercedes-Benz Leasing. Chwalą je sobie zarówno pasażerowie, jak i kierowcy MPK.

Misja: ograniczenie emisji spalin
„Autobusy wprowadzają wysoki standard w trzech zasadniczych aspektach: zwiększają bezpieczeństwo, komfort podróży oraz są bardziej ekologiczne” – podkreśla Jolanta Szczepańska, prezes MPK Wrocław.

Nowe pojazdy spełniać będą najsurowszą normę czystości spalin Euro 6 dzięki ekologicznym i bardzo oszczędnym silnkom OM970. Będą wydzielały o 86% mniej cząstek stałych (PM), które odpowiadają za powstawanie szkodliwych dla zdrowia sadz i o 86% mniej tlenków azotu do powietrza, niż starsze autobusy Volvo. Ponadto, po zakupie tych 50 pojazdów, blisko 90% wszystkich autobusów komunikacji miejskiej we Wrocławiu będzie spełniało minimum normę spalania Euro 5. Mercedesy Citaro G C2 posiadają w standardzie moduł rekuperacyjny, w którym magazynowana jest energia odzyskiwana podczas hamowania, co wpływa na mniejsze zużycie paliwa, a tym samym także mniejszą emisję dwutlenku węgla.

Przetarg na nowego podwykonawcę
W związku z rosnącymi potrzebami komunikacyjnymi, wymuszającymi m.in. wydłużenia i zwiększenia częstotliwości poszczególnych linii, MPK ogłosiło przetarg na świadczenie usług w zakresie przewozu osób i bagażu podręcznego w autobusowym transporcie zbiorowym. Pisaliśmy o nim tutaj i jeszcze do niego niedługo wrócimy.

Zadaniem podwykonawcy będzie obsługa od 1 września pięciu linii autobusowych: 109 (Dworzec Świebodzki – Jarnołtów), 119 (Sołtysowie-Blacharska), 122 (Dworzec Autobusowy – Nowy Dwór (Pętla)), 132 (Kromera – Poczta Polska) oraz 609 (Dworzec Świebodzki – Samotwór-Pałac). Aby obsłużyć te linie, przewoźnik będzie potrzebował łącznie co najmniej 40 autobusów (18 przegubowych i 18 solówek wraz z rezerwą co najmniej 2 autobusów solo i 2 przeguby). Potencjalni podwykonawcy mogą składać swoje oferty do 5 maja.