Kolejna umowa z ZTP 2021: Świdnica kupi 6 elektrycznych autobusów
22 listopada podpisano kolejną umowę z programu Zielony Transport Publiczny prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Sześć zeroemisyjnych autobusów elektrycznych wyjedzie na ulice Świdnicy w 2014 roku.
Zielony kierunek
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne Świdnica wzbogaci swój tabor o 6 szt. nowych autobusów elektrycznych i zainwestuje w budowę infrastruktury do ich ładowania. Całość inwestycji to koszt ok. 21 mln zł. Wsparcie dla przedsięwzięcia ze strony NFOŚiGW wyniesie ponad 17 mln zł - blisko 12 mln dotacji oraz 5,1 mln niskooprocentowanej pożyczki z programu Zielony Transport Publiczny.
Przekazanie środków potwierdziło podpisanie stosownych umów 22 listopada br. w Świdnicy. W obecności Ireneusza Zyski, wiceministra klimatu i środowiska oraz Szymona Chojnowskiego, zastępcy prezydenta Świdnicy, podpisy na dokumentach złożyli: prezes NFOŚiGW Maciej Chorowski oraz Zarząd MPK Świdnica Sp. z o.o. z prezesem Tomaszem Kurzawą.
-"Przyszłość jaką widzimy dla świdnickiego MPK to niemal pełna bezemisyjność naszej komunikacji miejskiej poczynając od niemal bezemisyjnej i bezodpadowej produkcji energii elektrycznej na własne potrzeby, szczególnie na potrzeby zabezpieczenia w energię elektryczną naszych „elektrobusów”, po bezemisyjną jazdę po ulicach Świdnicy i okolicznych gminach. Mamy nadzieję, że przygotowywane wspólnie z miastem projekty dot. lokalnej transformacji energetycznej w sferze komunikacji miejskiej zostaną również pozytywnie przyjęte i zweryfikowane przez NFOŚiGW - przewiduje prezes MPK Świdnica - Tomasz Kurzawa
Plus infrastruktura
W ramach projektu świdnickie MPK zaplanowało zakup i dostawę sześciu autobusów o napędzie elektrycznym na potrzeby komunikacji miejskiej. Zakupione pojazdy będą niskopodłogowe z 75 miejscami (w tym 28 siedzącymi) dla pasażerów, dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, z magazynem energii elektrycznej (min. 240 kWh) i o zasięgu przejazdu na jednym ładowaniu - minimum 150 km. Będą także wyposażone w systemy: informacji pasażerskiej, lokalizacji pojazdu, monitoringu wizyjnego. Przebieg wszystkich zakupionych autobusów ma wynieść ok. 422 tys. km/rok.
Projekt przewiduje również zakup i montaż sześciu stacjonarnych stacji ładowania typu plug in o mocy min. 50 kW każda. Ponadto, do celów serwisowych, zostaną zakupione dwie mobilne ładowarki typu plug in o mocy jednostkowej min. 20 kW. W celu zapewnienia szybkiego ładowania na terenie miasta Świdnica beneficjent przewidział budowę dwóch stacji typu PANTOGRAF o mocy min. 300 kW każda, wraz z niezbędną infrastrukturą elektroenergetyczną (m.in. dwiema stacjami transformatorowymi). Pantografy zostaną zlokalizowane przy pętli autobusowej przy ul. Emilii Plater oraz na działce nr 1448 obręb 4 AM 10 przy ul. Dworcowej z dojazdem od ul. Kolejowej.
W ramach przedsięwzięcia zostanie również opracowana dokumentacja techniczna infrastruktury energetycznej zabezpieczającej zasilanie stacji ładowania autobusów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przewidziano ponadto przeprowadzenie szkolenia dla co najmniej 20 kierowców i naukę obsługi pojazdów oraz stacji ładowania dla min. 8 elektryków (mechaników).
Realizacja projektu już w 2024 r. zapewni efekty ekologiczne m.in. w postaci: zmniejszenia emisji CO2 do atmosfery (o 198,3 ton/rok), ograniczenia emisji tlenków azotu (o ok. 1,6 ton/rok) oraz redukcji emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów PM10 (o ok. 0,02 tony/rok).
Drugi nabór
Jak informuje MPK Świdnica, firma już w grudniu chcieliby ogłosić przetarg na nowe autobusy elektryczne. Przetarg na infrastrukturę do ładowania planowo ma ruszyć w I kwartale 2022. Po tych zakupach przewoźnik będzie miał w swojej flocie osiem autobusów, w tym dwa Volvo 7900 Electric z 2020 r.
-„Wspierając samorządy w inwestowaniu w zeroemisyjną komunikację miejską, wychodzimy naprzeciw lokalnym strategiom rozwoju elektromobilności. Program Zielony Transport Publiczny, którego budżet wynosi w sumie do 2 mld zł, jest cały czas otwarty dla organizatorów i operatorów transportu zbiorowego. Jeszcze do 20 grudnia 2021r. samorządy mogą składać wnioski w drugim konkursowym naborze. Zachęcam do tego, jednocześnie przypominając, że oferujemy solidną merytoryczną pomoc i opiekę na każdym etapie starania się o dofinansowanie projektów – zachęca Maciej Chorowski, prezes NFOŚiGW.
-"To, co chcemy przede wszystkim uzyskać jako rezultat ekologiczny dofinansowanych inwestycji w ekotransport zbiorowy, to silny efekt antysmogowy w miastach, gdzie problem zanieczyszczonego powietrza wymaga pilnych rozwiązań oraz właśnie wdrożeń. – uzupełnia Chorowski.