Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kolejna piątka nowych autobusów dla PKM Katowice

infobus
20.04.2021 09:00

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej Katowice wystawia naszą pamięć na trudną próbę i po raz kolejny ogłasza przetarg na pięć autobusów. Która to już „piątka” z kolei? Piąta?

Teraz firma chce kupić 5 sztuk fabrycznie nowych, niskopodłogowych autobusów miejskich typu MAXI z silnikami diesla Euro 6. Co warto podkreślić, to zamówienie realizowane jest ze środków własnych spółki. To generalnie mocne przyspieszy taborowe śląskiej spółki, która w kwietniu podpisała umowę z Solaris Bus & Coach na zakup (także z własnego portfela) 5 (!) szt. autobusów przegubowych, a równolegle czeka na dostawy 10 elektrobusów – także od Solarisa. Do tego trwa przetarg z GZM, z którego PKM ma również dostać pulę e-busów. Mocny rok!

Katowickie wymagania

PKM Katowice przy ocenie ofert weźmie pod uwagę dwa kryteria:

Ocena właściwości techniczno-eksploatacyjnych / Waga: 40

Cena - Waga: 60

Termin realizacji zamówienia jest dość długi i wynosi 330 dni. Z kolei wcześniej zamówione przeguby z silnikami diesla mają przyjechać w lutym 2022 r.

W zakresie finansowych formalności wykonawca musi m.in. udowodnić, że posiada środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej: 3 000 000,00 PLN oraz wykazać się policą OC na sumę ubezpieczeniową równą co najmniej: 2 000 000,00 PLN. Do tego dochodzi wadium w wysokości: 100 000,00 PLN.

Co do doświadczenia to mamy wymóg co najmniej jednej dostawy fabrycznie nowych autobusów miejskich niskopodłogowych jednoczłonowych o wartości co najmniej: 3 500 000,00 PLN w ciągu ostatnich 3 lat.

Termin składania ofert PKM wyznaczył na 25 maja.

20 elektrobusów

Równolegle katowicki PKM czeka na elektryczne autobusy. Jeszcze w tym roku będzie miał ich w swojej flocie aż 20 sztuk, w tym 10 egzemplarze dotrze do bazy przewoźnika w tym roku. Wiosną na ulice Katowic wyjedzie pięć Solarisów Urbino 12 electric, a latem - pięć Solarisów Urbino 18 electric.

-„Będzie to realizacja umowy podpisanej niemal u progu pandemii w kwietniu zeszłego roku. Latem na trasę wyjedzie kolejnych pięć nowych, tym razem przegubowych, ekologicznych autobusów miejskich, niskopodłogowych o napędzie elektrycznym. Ta transza będzie realizacją umowy podpisanej 4 sierpnia zeszłego roku – wyjaśnia Helena Ulanowska, prezes PKM Katowice.

Łącznie w latach 2015–2020 PKM zamówił 135 autobusów. Z tej puli 115 pojazdów to pojazdy z silnikami diesla Euro 6, a 20 szt. to jedno- i dwuczłonowe autobusy o napędzie elektrycznym.

Plus osiem

Warto też pamiętać, że 30 marca Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia ogłosiła przetarg na dostawę łącznie 24 autobusów elektrycznych, które zostały kupione dzięki dotacji z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Z tej puli 27 pojazdów będzie 12-metrowych, a 5 przegubowych - o długości 18 metrów.

Pojazdy, po 8, zostaną rozdzielone między samorządowych przewoźników z terenu GZM: trafią do Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Katowicach, Gliwicach, Sosnowcu i Świerklańcu.

W projekcie zakupionych zostanie też 16 mobilnych ładowarek, z których będą mogły korzystać jednocześnie po dwa autobusy. W sześciu miastach zostanie ponadto zbudowanych dziewięć stacjonarnych ładowarek – po jednej w Katowicach, Tarnowskich Górach, Mikołowie, Będzinie, Sosnowcu oraz cztery w Gliwicach.

Pierwszych pojazdów z tego zamówienia Metropolia spodziewa się w połowie 2022 r., a wszystkich - najpóźniej do końca marca 2023 r.