Kolejna odsłona berlińskiego projektu E-bus
Firma BVG Berlin poinformowała o szczegółach swoich ambitny planów w zakresie elektromobilności. Już w 2015 r. na linię nr 204 mają wyjechać cztery autobusy elektryczne Solaris Urbino 12 electric, które będą ładowane poprzez indukcyjny system Primove firmy Bombardier. Tym samym –zdaniem przewoźnika –Berlin będzie pierwszą stolicą w Europie, która zaoferuje swoim pasażerom kompletną e-linię z bezprzewodowym system ładowania. Aby pozyskać środki na sfinansowanie tego projektu, BVG pozyskało do współpracy Uniwersytet Techniczny w Berlinie, który nie tylko zapewnił patronat naukowy przedsięwzięciu, ale także wyłożył na ten cel 1,3 mln EUR. Ponadto firma dla potrzeb projektu o pompatycznej nazwie „Międzynarodowa prezentacja mobilności elektrycznej Berlin-Brandenburg”otrzymała fundusze od federalnego rządu. Alexander Dobrindt, niemiecki minister transportu i infrastruktury cyfrowej powiedział: -„Elektromobilność będzie odgrywać w przyszłości transportu publicznego bardzo istotną rolę. Zakres możliwości jest olbrzymi. Dlatego też wspieramy berliński projekt grantem w wysokości 4 mln EUR, aby ten przełomowy projekt został zrealizowany, a Berlin został jednym z pionierów na tym polu.”Z kolei Michael Müller, senator Rozwoju Miast, Transportu i Środowiska podkreślił: -„Berlin od zawsze działał na rzecz rozwoju transportu publicznego w Europie. Teraz projekt E-bus będzie wykrzyknikiem na tle dotychczasowej działalności.”Oprócz polskiego producenta autobusów –Solaris Bus &Coach, który dostarczy cztery elektrobusy Solaris Urbino 12 electric, do berlińskiego projektu zaproszono:
– Bombardier Transportation GmbH –kanadyjskiego producenta indukcyjnego systemu szybkiego ładowania Primove oraz systemu baterii. Tutaj dodajmy, że w Berlinie po raz pierwszy –w pojazdach 12-metrowych –zostanie zastosowany pakiet baterii o pojemności 90 kWh;
– Vossloh Kiepe GmbH: niemiecką firmę z Dusseldorfu która dostarczy cały napęd elektryczny, w tym silniki trakcyjne oraz system zarządzania energią.
I kilka informacji o samej linii 204. Połączy ona przystanki Zoologischen Garten z Südkreu. Jej długość to 6,1 km. Na krańcówkach zostaną zainstalowane bezkontaktowe stacje ładowania Primove. Dzięki mocy do 200 kilowatów bateria zainstalowana w pojeździe osiągnie odpowiedni poziom naładowania już po kilku minutach. Taka forma linii nr 204 zostanie na pewno utrzymana do 2016 r. Jednak później BVG zamierza znacznie ją wydłużyć. Nadal prowadzona jest dyskusja na temat przyszłej koncepcji e-trasy. Na pewno ważny głos w tej debacie zabierze Uniwersytet Techniczny w Berlinie, który poprowadzi cały projekt pod kątem ogólnej oceny techniczno-ekonomicznej. Chodzi o odpowiedź na generalne pytanie –jakie są możliwości i korzyści wybranych rozwiązań technicznych w porównaniu z alternatywnymi koncepcjami. Dodajmy, że w tym roku indukcyjny system szybkiego ładowania Primove został oddany do normalnej eksploatacji w Brunszwiku (także w kooperacji z polskim producentem Solaris Bus &Coach), a od początku 2015 r. indukcyjnie ładowane autobusy wyjadą na ulice Mannheim i belgijskiej Brugii.