Kolejna dotacja z CPK do zakupu autobusów. Po Łódzkim – 5 mln zł dla GPA

infobus
19.03.2023 19:09

16 marca Centralny Port Komunikacyjny  i związek powiatowo-gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe podpisały umowę o dofinansowanie zakupu niskopodłogowych autobusów.

Pojazdy posłuż a do obsługi transportu publicznego w powiatach grodziskim i pruszkowskim, w tym w gminach przeznaczonych pod nowe lotnisko, czyli Baranów, Błonie, Jaktorów, Grodzisk Mazowiecki, Milanówek i Żabia Wola. Wcześniej podobne dofinansowanie zostało przyznane województwu łódzkiemu pod zakup autobusów hybrydowych.

Pięć plus pięć

W 2022 r. związek powiatowo-gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe (GPA), który obsługuje obszar 12 gmin, pozyskał 5 mln zł z Funduszu Polski Ład. Kolejne 5 mln zł dofinasowania przekazała spółka Centralny Port Komunikacyjny.

Dzięki tym pieniądzom i wkładowi własnemu w wysokości ponad 1 mln zł, GPA planuje zakup 10 niskopodłogowych, 10-metrowych autobusów. Pojazdy będą fabrycznie nowe, klimatyzowane, monitorowane i wyposażone w system dynamicznej informacji pasażerskiej. Każdy pomieści ponad 70 pasażerów i będzie przystosowany do przewozu wózków i rowerów.

-„Jednym z celów inwestycji CPK jest likwidacja wykluczenia transportowego. Infrastruktura transportowa to system połączony, dlatego równocześnie z projektowaniem i budową nowych linii kolejowych wspomagamy też transport autobusowy, który pomaga pasażerom dotrzeć do regionalnych węzłów przesiadkowych. Nasze wsparcie dla Grodziskich Przewozów Autobusowych to tak naprawdę pomocna dłoń wyciągnięta do mieszkańców, którym zapewnimy lepszą ofertę przewozową - powiedział wiceminister funduszy i polityki regionalnej oraz pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Nowe autobusy mają zacząć kursować z pasażerami na początku 2024 r., po zakończeniu procedury zakupowej.

-„W styczniu tego roku odnotowaliśmy ponad 100-procentowy wzrost liczby pasażerów względem początku ubiegłego roku. Jednym z zadań naszej sieci autobusowej jest dowożenie mieszkańców do stacji i przystanków kolejowych, na razie WKD i Kolei Mazowieckich, ale mam nadzieję, że za kilka lat będą to również linie CPK na terenie Mazowsza – podkreślił starosta grodziski.

Rosnąca dynamicznie liczba mieszkańców (tylko dzięki powstającym nowym osiedlom w samym powiecie grodziskim co roku przybywa ich niemal 2 tys.) i budowa CPK oznaczają potrzebę nakładów na transport publiczny. Celem tych działań jest zwiększenie mobilności mieszkańców gmin w otoczeniu planowanej inwestycji, a w niedalekiej przyszłości zapewnienia dojazdów pracownikom budowy i obsługi lotniska z pobliskich miejscowości.

SCR CPK

Pieniądze z CPK zostaną przekazane w ramach Programu Społeczno-Gospodarczego, który zakłada finansowanie projektów komplementarnych CPK, czyli m.in. inwestycje w transport, który integruje obszary podmiejskie i zwiększa dostępność komunikacyjną rejonów atrakcyjnych turystycznie.

W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) spółka CPK współfinansowała dotychczas zakupy i projekty ważne dla gmin i mieszkańców z terenu inwestycji, np. zakup pięciu pojazdów ratowniczo-gaśniczych dla OSP z gmin Baranów i Teresin, nowego sprzętu do działań ratunkowych dla WOPR z Grodziska Mazowieckiego czy budowę lądowiska dla Szpitala Zachodniego w Grodzisku Mazowieckim, które jest już w budowie.

Dla lotniska wraz z węzłem kolejowym, drogami i infrastrukturą towarzyszącą trwa zaawansowana procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie. Na terenie inwestycji toczy się z sukcesem Program Dobrowolnych Nabyć (PDN), do którego zgłosiło się ponad 900 właścicieli dysponujących nieruchomościami o łącznej powierzchni ponad 2600 ha. Już za kilka miesięcy na terenie lotniska ruszą przygotowawcze prace budowlane.