Koleje Małopolskie zwiększą autobusową flotę. Pierwsze hybrydy z unijną dotacją
27 grudnia spółka Koleje Małopolskie ogłosiła przetarg na dostawę 7 sztuk fabrycznie nowych autobusów hybrydowych klasy II.
Wszystko wskazuje na to, że będą to pierwsze pojazdy Iveco Crossway 12 LE Hybrid w Polsce. O tegorocznej premierze tych konstrukcji pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej. Co najciekawsze, zamówienie ma dofinansowanie z unijnego projektu "Małopolska Tarcza Humanitarna. Fundusze Europejskie dla Ukrainy. Sprostanie wyzwaniom migracyjnym poprzez zakup taboru autobusowego Działanie 14.4 REACT-EU dla sprostania wyzwaniom migracyjnym – tabor autobusowy". Nieźle pomyślane.
Poszukiwane pojazdy
Kolejarskie hybrydy mają być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2023 roku i spełniać następujące wymaganie techniczne:
- Długość autobusów: 11,50 – 12,50 m;
- Szerokość autobusów: 2,40 - 2,55 m;
- Maksymalna wysokość autobusów: 3,50 m;
- Łączna liczba miejsc: co najmniej 70;
- Liczba miejsc przeznaczonych na wózek inwalidzki lub dziecięcy: minimum 1;
- Układ drzwi: 2-2-0 lub 1-2-0. Drzwi na prawej stronie ściany nadwozia. W przypadku zastosowaniu układu 2-2-0 dopuszcza się odgrodzenie jednego skrzydła;
- Silnik pojazdu spalinowy, wysokoprężny, o pojemności co najmniej 7,7 dm3. Jednostka musi być przystosowana do paliwa zawierającego biokomponenty. Zamontowany w autobusach napęd hybrydowy ma umożliwiać trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla. Układ hybrydowy ma odzyskiwać energię podczas hamowania i wykorzystywać ją do ładowania magazynu energii elektrycznej akumulatorów, superkondensatorów lub też innych rozwiązań.
Przetargowe wymagania
Na oferty małopolscy kolejarze czekają do 24 stycznia, a następnie ocenią złożone propozycje według dwóch kryteriów:
- Kryterium techniczne / Waga: 30%, gdzie ocena nastąpi za: liczbę stałych miejsc siedzących; aktywny tempomat (asystent hamowania automatycznego); ujednolicenie rozwiązania technicznego w postaci tego samego producenta nadwozia i silnika, ułatwiające utrzymanie pojazdu; pełne oświetlenie LED; miejsce na koło zapasowe.
- Cena - Waga: 70%
Pojazdy maja dotrzeć do bazy przewoźnika w ciągu 7 m-cy od podpisania umowy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W zakresie doświadczenia mamy wymóg wykonania w okresie ostatnich 3 lat dostawy co najmniej dwóch fabrycznie nowych autobusów hybrydowych w ramach jednej lub kilku umów.
Wcześniejsze zakupy
Ten najnowszy kontrakt potwierdza fakt, że autobusy sprawdziły się w Kolejach Małopolskich. Przypomnijmy, że firma ogłosiła w 2022 roku aż cztery postępowania na zakup pojazdów pod linie ADL:
- we wrześniu Koleje Małopolskie ogłosiły przetarg na zakup w formie leasingu finansowego trzech autobusów niskowejściowych klasy MAXI, w którym otrzymała jedna ofertę od Leasing Spółka na sumę 1.037.388,78 PLN brutto. I ta propozycja została uznana za najkorzystniejszą.
- przed wakacjami spółka ogłosiła przetarg na zakup trzech fabrycznie nowych pojazdów klasy MINI, gdzie otrzymała dwie oferty: od Magdaleny Okuń na sumę 1.685.961,00 PLN brutto oraz Truck Import – Export Wynajem / Mercus na sumę 2.394.810,00 PLN brutto. Tutaj rozstrzygnięcie jeszcze nie zapadło .
- na samym początku 2022 roku spółka odebrała dwa fabrycznie nowe autobusy niskowejściowe LowEntry - Iveco Crossway 12.