Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Koleje Małopolskie zwiększą autobusową flotę. Pierwsze hybrydy z unijną dotacją

infobus
01.01.2023 19:09

27 grudnia spółka Koleje Małopolskie ogłosiła przetarg na dostawę 7 sztuk fabrycznie nowych autobusów hybrydowych klasy II.

Wszystko wskazuje na to, że będą to pierwsze pojazdy Iveco Crossway 12 LE Hybrid w Polsce. O tegorocznej premierze tych konstrukcji pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej. Co najciekawsze, zamówienie ma dofinansowanie z unijnego projektu "Małopolska Tarcza Humanitarna. Fundusze Europejskie dla Ukrainy. Sprostanie wyzwaniom migracyjnym poprzez zakup taboru autobusowego Działanie 14.4 REACT-EU dla sprostania wyzwaniom migracyjnym – tabor autobusowy". Nieźle pomyślane.

Poszukiwane pojazdy

Kolejarskie hybrydy mają być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2023 roku i spełniać następujące wymaganie techniczne:

  • Długość autobusów: 11,50 – 12,50 m;
  • Szerokość autobusów: 2,40 - 2,55 m;
  • Maksymalna wysokość autobusów: 3,50 m;
  • Łączna liczba miejsc: co najmniej 70;
  • Liczba miejsc przeznaczonych na wózek inwalidzki lub dziecięcy: minimum 1;
  • Układ drzwi: 2-2-0 lub 1-2-0. Drzwi na prawej stronie ściany nadwozia. W przypadku zastosowaniu układu 2-2-0 dopuszcza się odgrodzenie jednego skrzydła;
  • Silnik pojazdu spalinowy, wysokoprężny, o pojemności co najmniej 7,7 dm3. Jednostka musi być przystosowana do paliwa zawierającego biokomponenty. Zamontowany w autobusach napęd hybrydowy ma umożliwiać trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla. Układ hybrydowy ma odzyskiwać energię podczas hamowania i wykorzystywać ją do ładowania magazynu energii elektrycznej akumulatorów, superkondensatorów lub też innych rozwiązań.

Przetargowe wymagania

Na oferty małopolscy kolejarze czekają do 24 stycznia, a następnie ocenią złożone propozycje według dwóch kryteriów:

  • Kryterium techniczne / Waga: 30%, gdzie ocena nastąpi za: liczbę stałych miejsc siedzących; aktywny tempomat (asystent hamowania automatycznego); ujednolicenie rozwiązania technicznego w postaci tego samego producenta nadwozia i silnika, ułatwiające utrzymanie pojazdu; pełne oświetlenie LED; miejsce na koło zapasowe.
  • Cena - Waga: 70%

Pojazdy maja dotrzeć do bazy przewoźnika w ciągu 7 m-cy od podpisania umowy.

W zakresie doświadczenia mamy wymóg wykonania w okresie ostatnich 3 lat dostawy co najmniej dwóch fabrycznie nowych autobusów hybrydowych w ramach jednej lub kilku umów.

Wcześniejsze zakupy

Ten najnowszy kontrakt potwierdza fakt, że autobusy sprawdziły się w Kolejach Małopolskich. Przypomnijmy, że firma ogłosiła w 2022 roku aż cztery postępowania na zakup pojazdów pod linie ADL:

  • przed wakacjami spółka ogłosiła przetarg na zakup trzech fabrycznie nowych pojazdów klasy MINI, gdzie otrzymała dwie oferty: od Magdaleny Okuń na sumę 1.685.961,00 PLN brutto oraz Truck Import – Export Wynajem / Mercus na sumę 2.394.810,00 PLN brutto. Tutaj rozstrzygnięcie jeszcze nie zapadło .