Koleje Małopolskie z ofertą na leasing dwóch autobusów. Od PKO i Krzysztofa Dąbka

infobus
23.05.2023 17:08

23 maja spółka Koleje Małopolskie otworzyły ofertę w przetargu na dostawę w formie leasingu dwóch używanych autobusów międzymiastowych.

To dobra informacja dla kolejarzy, bo termin dostawy był bardzo krótki i wynosił 14 dni dni od podpisania umowy na pierwszy pojazd. To pokazuje, że kolejowej spółce się spieszy i potrzebuje szybko nowego taboru do obsługi swoich Autobusowych Linii Dojazdowych. Przypomnijmy, że w tym tygodniu firma podpisała umowę z ABP Bus & Coach na zakup pierwszych w naszym kraju hybryd klasy II.

KLASA MAXI

Z kolei w najnowszym przetargu ogłoszonym 7 kwietnia kolejowa spółka poszukiwała następujących pojazdów:

  • Autobusy wyprodukowane nie wcześniej niż w 2012 roku, z tego co najmniej jeden autobus nie wcześniej niż w 2014 roku.
  • Maksymalny przebieg każdego z autobusów – nie więcej niż 600 000 km.
  • Długość: od 11 500 mm do 12 500 mm / szerokość: od 2 400 mm do 2 550 mm / wysokość: maksymalnie 3 400 mm.
  • Spełniają normę emisji spalin co najmniej Euro V, z tego co najmniej jeden autobus spełnia normę emisji spalin co najmniej Euro VI.
  • Każdy autobus posiada łącznie co najmniej 80 miejsc, z tego minimalnie 45 miejsc siedzących (nie licząc dodatkowych 2-4 uchylnych miejsc umiejscowionych w strefie dla wózka inwalidzkiego) oraz minimalnie 35 miejsc stojących. Liczba miejsc siedzących i stojących musi być potwierdzona w dowodzie rejestracyjnym.
  • Każdy autobus posiada wejście z poziomu niskiej podłogi zarówno w drzwiach przednich jak i środkowych;
  • Siedzenia pasażerskie:  z wysokim oparciem, miękkie, wyposażone w tapicerkę wysokiej jakości na oparciu oraz na siedzisku o wysokiej odporności na zużycie (wycieranie, zabrudzenie) oraz o podwyższonej odporności na akty wandalizmu (rozerwanie, rozcięcie); wyposażone w pasy bezpieczeństwa, uchylne podłokietniki i uchwyty na każdym oparciu fotela od strony przejścia;
  • Silnik: wysokoprężny; pojemność skokowa do 2200 cm3; moc: min. 235 kW; Skrzynia biegów: automatyczna.

Jedna oferta

Przy takich założeniach Koleje Małopolskie otrzymały 23 maja jedna ofertę. Od konsorcjum firm PKO Leasing i Krzysztof Dąbek z Suchania na kwotę 684.179,70 PLN netto / 841.541,03 PLN brutto. Dodajmy, że firma Usługi Przewozowe Krzysztof Dąbek istnieje od 1991 roku i zajmuje się świadczeniem usług w zakresie wynajmu mikrobusów oraz autokarów na wyjazdy zagraniczne i krajowe wszelkiego rodzaju. Jakie pojazdy zaproponowała Kolejom Małopolskim? Tego nie wiemy, ale stawiamy na niskowejściowe modele Crossway.

Z kolei budżet KM to 848.700,00 PLN brutto, czyli można powiedzieć, że przetarg zakończył się sukcesem. Spodziewamy się szybkiego wyboru oferty i podpisania umowy. Co do terminarzu dostaw to sprawa wygląda następująco:

  • Pierwszy pojazd musi być gotowy i wyposażony nie później niż do 14 dni od dnia podpisania umowy;
  • Drugi pojazd musi być gotowy i wyposażony nie później niż do 21 dni od dnia podpisania umowy.
  • Okres trwania umowy leasingowej ustalony zostaje na 24 miesiące od dnia dostarczenia każdego z wymaganych pojazdów. 
fot. Koleje Małopolskie

Wcześniejsze zakupy

4 kwietnia spółka Koleje Małopolskie dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty w przetarg na dostawę siedmiu nowych autobusów z układami mild hybrid. I to z unijnym dofinansowaniem! Wszystko wskazuje na to, że będą to pierwsze w Polsce hybrydowe autobusy międzymiastowe klasy MAXI (wcześniej model Intouro K hybrid zakupiło Wijewo, ale w klasie MIDI). W pojedynku zmierzyły się dwie bardzo ciekawe, premierowe w naszym kraju konstrukcje – Mercedes-Benz Citaro LE U i Iveco Crossway 12 LE hybrid. Ostatecznie KM zdecydowały się na drugi model. i ofertę ABP BUS & Coach na kwotę 11.537.400,00 PLN brutto / 9.380.000,00 zł netto, co daje jednostkowy koszt Iveco Crossway 12 LE hybrid na poziomie 1.340.000 PLN netto.

Najnowsze kontrakty potwierdzają fakt, że autobusy sprawdziły się w Kolejach Małopolskich. Przypomnijmy, że firma ogłosiła w 2022 roku aż cztery postępowania na zakup pojazdów pod linie ALD:

  • rok 2023 to pierwsze zamówienie na międzymiastowe autobusy klasy MAXI w naszym kraju z układami mild hybrid i to z unijnym dofinansowaniem;
  • we wrześniu 2022 Koleje Małopolskie ogłosiły przetarg na zakup w formie leasingu finansowego trzech autobusów niskowejściowych klasy MAXI, w którym otrzymała jedna ofertę od Leasing Spółka na sumę 1.037.388,78 PLN brutto. I ta propozycja została uznana za najkorzystniejszą;
  • przed wakacjami 2022 spółka ogłosiła przetarg na zakup trzech fabrycznie nowych pojazdów klasy MINI, gdzie otrzymała dwie oferty: od Magdaleny Okuń na sumę 1.685.961,00 PLN brutto oraz Truck Import – Export Wynajem / Mercus na sumę 2.394.810,00 PLN brutto;
  • na samym początku 2022 roku spółka odebrała od ABP dwa fabrycznie nowe autobusy niskowejściowe Low Entry - Iveco Crossway 12.

Równolegle prowadzone są przetargi na obsługę linii przez zewnętrzne firmy autobusowe.