Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koleje Małopolskie wyleasingują dwa autobusy. Od PKO i Krzysztofa Dąbka

infobus
23.06.2023 08:06

19 czerwca Koleje Małopolskie poinformowały o wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu na leasing dwóch autobusów międzymiastowych.

Zwycięska oferta pochodzi od PKO i Krzysztofa Dąbka. To dobra informacja dla kolejarzy, bo termin dostawy był bardzo krótki i wynosi 14 dni od podpisania umowy na pierwszy pojazd. To pokazuje, że kolejowej spółce się spieszy i potrzebuje szybko nowego taboru do obsługi swoich Autobusowych Linii Dojazdowych. Przypomnijmy, że firma ostatnio podpisała umowę z ABP Bus & Coach na zakup hybryd klasy II.

KLASA MAXI

Z kolei w najnowszym przetargu ogłoszonym 7 kwietnia kolejowa spółka poszukiwała następujących pojazdów:

  • Autobusy wyprodukowane nie wcześniej niż w 2012 roku, z tego co najmniej jeden autobus nie wcześniej niż w 2014 roku. Maksymalny przebieg każdego z autobusów – nie więcej niż 600 000 km.
  • Długość: od 11 500 mm do 12 500 mm / szerokość: od 2 400 mm do 2 550 mm / wysokość: maksymalnie 3 400 mm.
  • Spełniają normę emisji spalin co najmniej Euro V, z tego co najmniej jeden autobus spełnia normę emisji spalin co najmniej Euro VI.
  • Każdy autobus posiada łącznie co najmniej 80 miejsc, z tego minimalnie 45 miejsc siedzących (nie licząc dodatkowych 2-4 uchylnych miejsc umiejscowionych w strefie dla wózka inwalidzkiego) oraz minimalnie 35 miejsc stojących. Liczba miejsc siedzących i stojących musi być potwierdzona w dowodzie rejestracyjnym. Każdy autobus posiada wejście z poziomu niskiej podłogi zarówno w drzwiach przednich jak i środkowych;
  • Siedzenia pasażerskie:  z wysokim oparciem, miękkie, wyposażone w tapicerkę wysokiej jakości na oparciu oraz na siedzisku o wysokiej odporności na zużycie (wycieranie, zabrudzenie) oraz o podwyższonej odporności na akty wandalizmu (rozerwanie, rozcięcie), wyposażone w pasy bezpieczeństwa, uchylne podłokietniki i uchwyty na każdym oparciu fotela od strony przejścia;
  • Silnik: wysokoprężny; pojemność skokowa do 2200 cm3; moc: min. 235 kW; Skrzynia biegów: automatyczna.

JEDNA OFERTA

Przy takich założeniach Koleje Małopolskie otrzymały 23 maja jedna ofertę. Od konsorcjum firm PKO Leasing i Krzysztof Dąbek z Suchania na kwotę 684.179,70 PLN netto / 841.541,03 PLN brutto. Z kolei budżet KM to 848.700,00 PLN brutto, czyli można powiedzieć, że przetarg zakończył się sukcesem. Spodziewamy się szybkiego podpisania umowy.

Dodajmy, że firma Usługi Przewozowe Krzysztof Dąbek istnieje od 1991 roku i zajmuje się świadczeniem usług w zakresie wynajmu mikrobusów oraz autokarów na wyjazdy zagraniczne i krajowe wszelkiego rodzaju. Jakie pojazdy zaproponowała Kolejom Małopolskim? Tego nie wiemy, ale stawiamy na niskowejściowe modele Crossway. Co do terminarzu dostaw to sprawa wygląda następująco:

  • Pierwszy pojazd musi być gotowy i wyposażony nie później niż do 14 dni od dnia podpisania umowy;
  • Drugi pojazd musi być gotowy i wyposażony nie później niż do 21 dni od dnia podpisania umowy.
  • Okres trwania umowy leasingowej ustalony zostaje na 24 miesiące od dnia dostarczenia każdego z wymaganych pojazdów. 

WCZEŚNIEJSZE ZAKUPY

4 kwietnia spółka Koleje Małopolskie dokonała wyboru najkorzystniejszej oferty w przetarg na dostawę siedmiu nowych autobusów z układami mild hybrid. I to z unijnym dofinansowaniem! Wszystko wskazuje na to, że będą to pierwsze w Polsce hybrydowe autobusy międzymiastowe klasy MAXI (wcześniej model Intouro K hybrid zakupiło Wijewo, ale w klasie MIDI). W pojedynku zmierzyły się dwie bardzo ciekawe, premierowe w naszym kraju konstrukcje – Mercedes-Benz Citaro LE U i Iveco Crossway 12 LE hybrid. Ostatecznie KM zdecydowały się na drugi model. i ofertę ABP BUS & Coach na kwotę 11.537.400,00 PLN brutto / 9.380.000,00 zł netto, co daje jednostkowy koszt Iveco Crossway 12 LE hybrid na poziomie 1.340.000 PLN netto. Najnowsze kontrakty potwierdzają fakt, że autobusy sprawdziły się w Kolejach Małopolskich.

Przypomnijmy, że firma ogłosiła w 2022 roku aż cztery postępowania na zakup pojazdów pod linie ALD:

rok 2023 to pierwsze zamówienie na międzymiastowe autobusy klasy MAXI w naszym kraju z układami mild hybrid i to z unijnym dofinansowaniem;

we wrześniu 2022 Koleje Małopolskie ogłosiły przetarg na zakup w formie leasingu finansowego trzech autobusów niskowejściowych klasy MAXI, w którym otrzymała jedna ofertę od Leasing Spółka na sumę 1.037.388,78 PLN brutto. I ta propozycja została uznana za najkorzystniejszą;

przed wakacjami 2022 spółka ogłosiła przetarg na zakup trzech fabrycznie nowych pojazdów klasy MINI, gdzie otrzymała dwie oferty: od Magdaleny Okuń na sumę 1.685.961,00 PLN brutto oraz Truck Import – Export Wynajem / Mercus na sumę 2.394.810,00 PLN brutto. To zamówienie cały czas jest nierozstrzygnięte;

na samym początku 2022 roku spółka odebrała od ABP dwa fabrycznie nowe autobusy niskowejściowe Low Entry - Iveco Crossway 12. Równolegle prowadzone są przetargi na obsługę linii przez zewnętrzne firmy autobusowe.