Kobiety są bardzo dobrymi kierowcami –taką odpowiedź uzyskaliśmy od każdej z firm, do których zwróciliśmy się z prośbą o informację. Jeżdżą bezpieczniej od mężczyzn, powodują mniej kolizji, są milsze dla pasażerów, a autobusy są bardziej zadbane wizualnie. We wszystkich podmiotach zadeklarowano, iż chętnie zatrudniliby więcej kobiet. Decydując się na pracę w charakterze kierowcy autobusu kobiety wybierają przeważnie te podmioty, które realizują komunikację miejską. -„I nie ma czemu się dziwić”–mówi Pani Barbara, jedna z pięciu kobiet pracujących jako kierowcy w PKS Białystok. „-Kierowca w komunikacji miejskiej ma łatwiej. Codziennie wraca do domu po pracy, jak autobus się zepsuje, to wzywa pogotowie techniczne i tyle. My Wyjeżdżamy w trasy. W przypadku awarii musimy sobie radzić same. To jest trudne. Do tego dochodzi jeszcze rozłąka z rodziną, bo często obsługujemy kursy dalekobieżne nocne”. Pani Maria wraz z koleżanką Panią Barbarą eksploatują w PKS Białystok autobus typu Mercedes-Benz O350 i wyjeżdżają na najdalsze trasy przewoźnika. Bardzo lubią swoją pracę i nie zamieniłyby na inną.
W białostockim PKS-ie, w porównaniu z innymi podobnymi spółkami, stosunkowo dużo pań, bo 5. Było więcej, ale pouciekały za granicę lub do białostockich spółek komunikacyjnych. Dla przykładu: w PKS Polbus Wrocław pracują trzy panie, w PKS Gorzów Wielkopolski –dwie, a w PKS Zielona Góra także dwie. Inaczej ma się sprawa odnośnie komunikacji miejskiej. Na przykład w białostockich spółkach komunikacyjnych pracuje ogółem ponad 30 pań, z czego już 22 w Komunalnym Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym. Pozostałe pracują w Komunalnym Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej. W KPK na przykład przyjęto zasadę, iż w przypadku zatrudniania dla przykładu 3 nowych pracowników, przynajmniej jednym z nich ma być kobieta. Jak nam powiedział Cezary Zajkowski, prezes KPK Białystok, kobiety pracujące w spółce jako kierowcy nie tylko sprawdziły się w bezpiecznym prowadzeniu pojazdów, ale spowodowały, iż mężczyźni są kulturalniejsi. Dlatego chętnie zatrudnia kobiety. Same plusy. To samo mówią przedstawiciele spółek komunikacyjnych w innych miastach. W Szczecińskim Przedsiębiorstwie Autobusowym Klonowica pracuje w charakterze kierowców 15 kobiet. Są spokojniejsze, bardziej zrównoważone i ostrożniejsze w prowadzeniu autobusów od mężczyzn. Żadna z nich nie spowodowała jeszcze kolizji w ruchu drogowym, co świadczy o poziomie ich kwalifikacji zawodowych. W drugiej szczecińskiej spółce komunikacyjnej –Szczecińskim Przedsiębiorstwie Autobusowym Dąbie pracuje 8 kobiet, a w Szczecińsko-Polickim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym –5. Wszystkie są świetnymi kierowcami. Jak widać w opinii pracodawców kobiety nie są gorszymi kierowcami autobusów od mężczyzn. Często nawet lepszymi. Dlatego chętnie są przyjmowane do pracy jako kierowcy. „-Chciałbym u siebie widzieć więcej kobiet –kierowców”–mówi Dariusz Wojtan, prezes PKS Białystok. -„Bo są po prostu dobre w tym co robią.”