Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

KM Rybnik szuka finansowania dla 11 nowych hybryd

infobus
05.08.2022 13:00

Komunikacja Miejska w Rybniku chce pozyskać długoterminowy kredyt na zakup 11 autobusów hybrydowych.

W dniu 28 lipca miejski przewoźnik ogłosił przetarg na dostawę nowych autobusów – o czym pisaliśmy w InfoBusie wcześniej. Teraz spółka przewozowa musi pozyskać finansowanie. Bez tego inwestycja w nowy tabor będzie niemożliwa.

Konieczny kredyt

KM Rybnik zdecydował skierować zapytanie ofertowe do wykonawców, którego przedmiotem jest udzielenie kredytu inwestycyjnego długoterminowego na zakup 11 fabrycznie nowych hybrydowych autobusów komunikacji miejskiej (dwóch typów) o łącznej wartości nie przekraczającej 24 200 000 PLN brutto (szacowana przez KM, maksymalna cena jednego autobusu wynosi: 2 200 000 PLN brutto).

Przewoźnik chce, aby okres finansowania kredytu wynosił do 108 miesięcy – od  2023 r. do 2029 r. Finansowanie mogłoby jednak ulec wydłużeniu maksymalnie o 12 miesięcy w związku z prowadzeniem procedury zakupowej i wykonaniem umowy o dostawę nowych autobusów.

KM wymaga, aby kredyt był oprocentowany według zmiennej stopy procentowej, opartej o stawkę WIBOR 1M z ostatniego dnia roboczego miesiąca poprzedniego oraz stałą marżę banku. Zabezpieczeniem spłaty kredytu będzie weksel in blanco wystawiony przez KM Rybnik.

Przetargowe Formalności

Zamawiający oczekuje od wykonawców, aby posiadali aktualne zezwolenie na prowadzenie działalności bankowej w Polsce. Oferty banków będą oceniane z uwzględnieniem kryterium najniższej ceny.

Oferty będzie można składać do dnia 24 sierpnia.

fot. UM Rybnik

Komunikacja Miejska

Na koniec kilka słów o nowopowstałej spółce Komunikacja Miejska Rybnik. Jej szefem jest były dyrektor ZTZ w Rybniku - Łukasz Kosobucki.

-„W tym roku, 8 marca aktem notarialnym została utworzona Komunikacja Miejska Rybnik Sp. z o.o., której prezesem został Łukasz Kosobucki. Dotychczasowe zadania Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku zostaną sukcesywnie powierzone spółce miejskiej” – potwierdziła rzeczniczka rybnickiego magistratu Agnieszka Skupień.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami lokalnego samorządu, w budżecie Rybnika na 2022 r. na kapitał zakładowy nowej spółki przeznaczono 5 mln zł. W wieloletniej prognozie finansowej miasto zarezerwowało środki na zakup taboru i stworzenie zaplecza techniczno-administracyjnego. Władze miasta wyjaśniały zamiar powołania miejskiej spółki komunikacyjnej tym, że formy organizacyjne przewidziane przepisami prawa handlowego są obecnie lepiej dostosowane do funkcjonowania w rzeczywistości gospodarczej, niż struktury administracyjne.

W efekcie utworzenia Komunikacji Miejskiej Rybnik zostaną dokonane zmiany majątku Zarządu Transportu Zbiorowego, którego większość zadań przejmie spółka. Formalnie organizatorem transportu pozostanie niewielka komórka w urzędzie miasta. Od 30 lipca spółka ma zajmować się m.in. obsługą infrastruktury przystankowej i rozwijać działalność przewozową, dążąc do stopniowego przejęcia ok. 50 proc. wolumenu przewozów na lokalnym rynku.

fot. UM Rybnik

Taborowe plany

KM rybnik ma też starać się o dotacje na autobusy elektryczne bądź wodorowe. Miasto w jak największym stopniu chce pozyskać tabor w ramach dofinansowań do pojazdów zeroemisyjnych. Około 20 proc. taboru spółka zakupi ze środków własnych w formie leasingu, co jak pokazuje opisywany powyżej przetarg właśnie jest realizowane. Planowana jest eksploatacja taboru hybrydowego, wodorowego i elektrycznego. W grudniu 2021 r. miasto złożyło wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska o dotację do zakupu dwudziestu 12-metrowych autobusów wodorowych w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny”.

Wniosek dotyczy też budowy infrastruktury dodatkowej, przede wszystkim stacji tankowania wodoru. Harmonogram projektu zakłada rozpoczęcie jego realizacji 1 lipca 2023 r. i zakończenie w październiku 2023 r. Część związana z budową stacji wodorowej planowana jest na I-III kw. 2023 r. Szacowany czas na dostawy taboru autobusowego to II-III kwartał 2023 r., po przeprowadzeniu przygotowywanego obecnie przetargu.

Niezależnie od tych planów, miasto zamówiło już u zewnętrznego przewoźnika 10-letnią obsługę komunikacyjną z wykorzystaniem co najmniej 23 niskoemisyjnych pojazdów; to blisko 30 proc. floty autobusów kursujących po mieście. W przetargu wybrano ofertę firmy Kłosok, która za 127,1 mln zł brutto zaoferowała obsługę linii autobusami elektrycznymi.

Rybnicki samorząd zapowiedział też, że w 2022 r. na pasażerów w mieście będą czekały kolejne nowe rozwiązania: defibrylatory na najważniejszych przystankach, nowe automaty biletowe, nowe wiaty przystankowe o konstrukcji modułowej, umożliwiającej częściowe obsadzenie roślinnością, a także 21 tablic systemu informacji pasażerskiej.