KM Rybnik na pierwszych zakupach: 11 autobusów hybrydowych
28 lipca nowopowstała spółka Komunikacja Miejska Rybnik ogłosiła przetarg na dostawę 11 sztuk fabrycznie nowych autobusów o napędzie hybrydowym.
Firma chce zakupić dwa różne typy pojazdów – oba klasy MAXI – natomiast pierwsza część ma być przeznaczona do zadań stricte miejskich (12M), a druga – bardziej lokalnych (12L). Zamówienie nie zostało podzielone na zadania, także oferent musi dysponować dwoma modelami pojazdów. Przypomnijmy, że spółka Komunikacja Miejska powołał do życia samorząd Rybnika i ma ona docelowo zastąpić obecnego organizatora lokalnej komunikacji - Zarząd Transportu Zbiorowego. Postawiony przed nią cel to zakup nowoczesnej floty i przejąć część lokalnego rynku przewozów.
Przedmiot zamówienia
KM Rybnik chce zakupić fabrycznie nowe, niskopodłogowe autobusy miejskie z napędem hybrydowym, w tym:
- 9 sztuk autobusów klasy MAXI, standardowych wraz z wyposażeniem elektronicznym do obsługi linii miejskich - oznaczonych jako typ 12M
- 2 sztuki autobusów klasy MAXI, standardowych wraz z wyposażeniem elektronicznym do obsługi linii podmiejskich / lokalnych - oznaczonych jako typ 12L
Rybnicka spółka od razu podaje jakim dysponuje budżetem dysponuje. To kwota 24.200.000 PLN netto, która pochodzi z miejskiej kasy. Bez zewnętrznego dofinansowania.
Wybrany producent będzie miał tylko 120 dni na realizację zamówienia (od daty podpisania umowy)
Przetargowe wymagania
KM Rybnik wymaga od oferentów m.in.:
- posiadania środków finansowych lub zdolności kredytowej w wysokości co najmniej 10 000 000 PLN;
- zrealizowania w okresie ostatnich trzech lat dostawy fabrycznie nowych autobusów o napędzie hybrydowym w liczbie co najmniej 10 sztuk w ramach jednej lub kilku dostaw.
- wpłacenia wadium w wysokości 10% ceny brutto podanej w ofercie
Na oferty spółka czeka do 23 sierpnia.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
RYBNICKI STANDARD
Przypomnijmy, że 1 kwietnia na rybnickie ulice wyjechały pierwsze autobusy elektryczne. W sumie 23 nowe pojazdy należące do prywatnej firmy Kłosok obsługują w sumie 30% tras w sieci Zarządu Transportu Miejskiego w Rybniku.
-„Rybnik jest pierwszym w Polsce miastem, które kontraktuje autobusy elektryczne u prywatnego operatora, zaś postępowanie przetargowe wskazało, że autobus elektryczny może być faktycznie tańszy od jego gazowego odpowiednika. W sumie do dyspozycji pasażerów rybnickiej komunikacji miejskiej jest jedenaście 12-metrowych Solarisów Urbino 11, pięć 18-metrowych przegubowych Urbino 18, dwa 8-metrowe MAN-y pięć 9-metrowych Kutsenitsów – powiedział wówczas Bartosz Mazur, dyrektor rybnickiego ZTZ.
Pojazdy zostały zakupione w ramach ubiegłorocznego przetargu liniowego ogłoszone przez Rybnik. Każdy z autobusów wyposażony jest m.in. w klimatyzacje, ładowarki USB, białe, dużych rozmiarów tablice elektroniczne, monitoring, alkomaty uniemożliwiające uruchomienie pojazdu przez kierowców będących pod wpływem alkoholu.
Komunikacja Miejska
Na koniec kilka słów o nowopowstałej spółce Komunikacja Miejska Rybnik. Jej szefem jest były dyrektor ZTZ w Rybniku - Łukasz Kosobucki.
-„W tym roku, 8 marca aktem notarialnym została utworzona Komunikacja Miejska Rybnik Sp. z o.o., której prezesem został Łukasz Kosobucki. Dotychczasowe zadania Zarządu Transportu Zbiorowego w Rybniku zostaną sukcesywnie powierzone spółce miejskiej” – potwierdziła rzeczniczka rybnickiego magistratu Agnieszka Skupień.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami lokalnego samorządu, w budżecie Rybnika na 2022 r. na kapitał zakładowy nowej spółki przeznaczono 5 mln zł. W wieloletniej prognozie finansowej miasto zarezerwowało środki na zakup taboru i stworzenie zaplecza techniczno-administracyjnego.
Władze miasta wyjaśniały zamiar powołania miejskiej spółki komunikacyjnej tym, że formy organizacyjne przewidziane przepisami prawa handlowego są obecnie lepiej dostosowane do funkcjonowania w rzeczywistości gospodarczej, niż struktury administracyjne. W efekcie utworzenia Komunikacji Miejskiej Rybnik zostaną dokonane zmiany majątku Zarządu Transportu Zbiorowego, którego większość zadań przejmie spółka. Formalnie organizatorem transportu pozostanie niewielka komórka w urzędzie miasta.
Od 30 lipca spółka ma zajmować się m.in. obsługą infrastruktury przystankowej i rozwijać działalność przewozową, dążąc do stopniowego przejęcia ok. 50 proc. wolumenu przewozów na lokalnym rynku. W tym celu ma starać się o dotacje na autobusy elektryczne bądź wodorowe. Miasto w jak największym stopniu chce pozyskać tabor w ramach dofinansowań do pojazdów zeroemisyjnych. Około 20 proc. taboru spółka zakupi ze środków własnych w formie leasingu. Planowana jest eksploatacja taboru hybrydowego, wodorowego i elektrycznego.
W grudniu 2021 r. miasto złożyło wniosek do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska o dotację do zakupu dwudziestu 12-metrowych autobusów wodorowych w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny”. Wniosek dotyczy też budowy infrastruktury dodatkowej, przede wszystkim stacji tankowania wodoru. Harmonogram projektu zakłada rozpoczęcie jego realizacji 1 lipca 2023 r. i zakończenie w październiku 2023 r. Część związana z budową stacji wodorowej planowana jest na I-III kw. 2023 r. Szacowany czas na dostawy taboru autobusowego to II-III kwartał 2023 r., po przeprowadzeniu przygotowywanego obecnie przetargu.
Niezależnie od tych planów, miasto zamówiło już u zewnętrznego przewoźnika 10-letnią obsługę komunikacyjną z wykorzystaniem co najmniej 23 niskoemisyjnych pojazdów; to blisko 30 proc. floty autobusów kursujących po mieście. W przetargu wybrano ofertę firmy Kłosok, która za 127,1 mln zł brutto zaoferowała obsługę linii autobusami elektrycznymi. Rybnicki samorząd zapowiedział też, że w 2022 r. na pasażerów w mieście będą czekały kolejne nowe rozwiązania: defibrylatory na najważniejszych przystankach, nowe automaty biletowe, nowe wiaty przystankowe o konstrukcji modułowej, umożliwiającej częściowe obsadzenie roślinnością, a także 21 tablic systemu informacji pasażerskiej.