KM Rybnik ma umowę z Solarisem na 11 autobusów hybrydowych
19 grudnia miejska spółka Komunikacja Miejska Rybnik podpisała umowę na dostawę 11 nowych autobusów z napędem hybrydowym marki Solaris.
Warta 24 mln zł umowa powinna zostać zrealizowana do lipca 2023 r. Jak zaznaczył magistrat, będą to pełne hybrydy - łączące napęd spalinowy z elektrycznym, co umożliwia przejechanie kilkuset metrów wyłącznie na silniku elektrycznym, czyli zeroemisyjnie.
klasa MAXI
Autobusy produkcji firmy Solaris Bus and Coach będą wyposażone w klimatyzację, białe tablice informacyjne, defibrylatory AED, alkomaty oraz pełne kabiny kierowców m.in. z lodówkami. Wszystkie kasowniki mają umożliwiać płatność kartą bankomatową.
Dwa pojazdy będą wyposażane w standardzie pojazdów lokalnych – będą miały wyższe, miękkie siedzenia z pasami, półki bagażowe oraz dwoje drzwi. Zaznaczono, że oba te autobusy będą dostosowane do linii miejskich, a gdy zapotrzebowanie na pojazdy będzie mniejsze, będzie można wynająć takie pojazdy np. na wycieczki szkolne.
-„Bardzo się cieszę, że rozwijamy transport zbiorowy w naszym mieście” – skomentował, cytowany przez Skupień, prezydent Rybnika Piotr Kuczera. Działania, które podejmujemy to nie tylko modernizacja taboru, który posłuży mieszkańcom przez wiele lat, to również rozwój systemu biletowego i poprawa infrastruktury na przystankach dla oczekujących pasażerów” – zaznaczył.
-"Zależy nam na tym, by z czasem oferta transportu zbiorowego w Rybniku była odpowiedzią na potrzeby mieszkańców. Sporo jeszcze pracy przed nami. Aktualna sytuacja samorządów jest trudna, jednak robimy wszystko, by nie zatrzymać rozwoju” – zadeklarował Kuczera.
Z Zielonego Transportu
Równolegle traw cały czas przetarg na kolejne autobusy dla KM Rybnik - tym razem na pojazdy na ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Tutaj otwarcie ofert zaplanowano na 27 grudnia. Wniosek do NFOŚiGW o dotację do zakupu dwudziestu 12-metrowych autobusów wodorowych w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny” władze Rybnika złożyły w grudniu 2021 r. Pierwotnie dotyczył też budowy infrastruktury dodatkowej, głównie stacji tankowania wodoru.
Choć wniosek dotyczył 49 mln zł dotacji do projektu za blisko 95 mln zł, w negocjacjach zrezygnowano z ujęcia w nim budowy stacji wodorowej jedynie na potrzeby kupowanych autobusów, zmniejszając wysokość dotacji do 45,5 mln zł do projektu za 70 mln zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Jak sygnalizował podczas podpisania umowy dotacji minister funduszy Grzegorz Puda, ostateczna wartość projektu to 86 mln zł. Stacja wodorowa, która ma powstać niezależnie od projektu przy rybnickim dworcu autobusowym, ma być ogólnodostępna.
Nowa spółka
Zakupy nowych autobusów wpisują się w przekształcanie komunikacji miejskiej w głównym mieście subregionu zachodniego woj. śląskiego. W marcu br. Rybnik powołał własną spółkę komunikacyjną, która zastąpiła dotychczasowy Zarząd Transportu Zbiorowego. Według władz miasta formy organizacyjne przewidziane przepisami prawa handlowego są obecnie lepiej dostosowane do funkcjonowania w rzeczywistości gospodarczej, niż struktury administracyjne.
Spółka ma zajmować się m.in. obsługą infrastruktury przystankowej i rozwijać działalność przewozową, dążąc do stopniowego przejęcia ok. 50 proc. wolumenu przewozów na lokalnym rynku. W tym celu miasto deklarowało starania o dotacje na autobusy elektryczne bądź wodorowe.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami lokalnego samorządu, w budżecie Rybnika na 2022 r. na kapitał zakładowy nowej spółki przeznaczono 5 mln zł. W wieloletniej prognozie finansowej miasto zarezerwowało środki na zakup taboru i stworzenie zaplecza techniczno-administracyjnego.
Jak przekazano, miasto w jak największym stopniu chce pozyskać tabor w ramach dofinansowań do pojazdów zeroemisyjnych. Około 20 proc. taboru spółka Komunikacja Miejska Rybnik zakupi ze środków własnych w formie leasingu. Planowana jest eksploatacja taboru hybrydowego, wodorowego i elektrycznego.
Niezależnie od tych planów miasto zamówiło u zewnętrznego przewoźnika 10-letnią obsługę komunikacyjną z wykorzystaniem co najmniej 23 niskoemisyjnych pojazdów; to blisko 30 proc. floty autobusów kursujących po mieście. W przetargu wybrano ofertę firmy Kłosok, która za 127,1 mln zł brutto zaoferowała obsługę linii autobusami elektrycznymi.(PAP)