KM Łomianki kupią 5 autobusów w „warszawskim
infobus
03.03.2015 19:09
KM Łomianki kupią 5 autobusów w „warszawskim
28 lutego br. podwarszawski przewoźnik ogłosił przetarg na zakup pięciu w pełni niskopodłogowych autobusów klasy maxi. Spółka planuje przeznaczyć na ten cel niespełna 1,35 mln euro netto (ok. 5,6 mln zł). To szacunkowa wartość kontraktu podstawowego. KM Łomianki przewidziały jednak dodatkowo możliwość udzielenia zamówień uzupełniających o łącznej wartości nieprzekraczającej 50 % wartości zamówienia podstawowego. Prześwietlmy pokrótce wymagania przewoźnika. Autobusy mają być wyposażone w silniki diesla spełniające normę EURO 6. Moc jednostki napędowej ma być nie mniejsza niż 190 kW, a maksymalna pojemność skowa nie więcej niż 10,8 l. Ponadto silnik ma być sprzężony z przynajmniej czterobiegową automatyczną skrzynią biegów Voith lub równoważną. Pojazdy muszą posiadać przynajmniej 6 okien przesuwnych. Podróż nimi w okresie letnim umili z pewnością klimatyzacja przestrzeni pasażerskiej o mocy minimum 27 kW. Nie zapomniano także o kierowcach. Wymagana kabina typu zamkniętego również będzie wyposażona urządzenie chłodzące. Pasażerowie będą mogli liczyć na przynajmniej 95 miejsc, w tym chociaż 28 siedzących na tapicerowanych, miękkich fotelach. Na system informacji pasażerskiej złożą się 3 diodowe wyświetlacze zewnętrzne o wymiarach minimum 112×16 punktów (przednia tablica), 84×16 (bok) oraz 21×12 (tył). W środku będzie jedna tablica LED o w rozmiarze przynajmniej 116×20 punktów. Bezpieczeństwo zapewni monitoring w postaci 4 kamer. Spółka oczekuje autobusów o wysokim poziomie dostępności dla pasażerów, więc będą miały one 3 pary dwuskrzydłowych drzwi o prześwicie minimum 1200 mm, a wszystkie wejścia mają być bezstopniowe.
fot. 2. Solaris Urbino 12 w barwach KM Łomianki
fot. 3. Najnowsze solówki zastąpią wyeksploatowane Jelcze
Pojazdy mają być pomalowane w barwy oraz schemat wymagany przez ZTM Warszawa, czyli pomidorową czerwień, kolor żółty oraz czarny. To daje w zasadzie odpowiedź na pytanie na jakich liniach ujrzymy najnowsze nabytki KM Łomianki. O wyborze zwycięzcy zadecydują 2 kryteria. Do 80 pkt będzie można uzyskać za cenę oferowanych autobusów, pozostałe 20 pkt będzie przyznawane za warunki techniczno-eksploatacyjne. Premiowane będą między innymi szyba przednia dzielona w pionie, wykonanie szkieletu, dachu i poszyć zewnętrznych pojazdu ze stali nierdzewnej, zastosowanie więcej niż 9 okien przesuwnych, a także umiejscowienie siedzeń bezpośrednio na niskiej podłodze albo maksymalnie jednym stopniu. Z kolei aby móc złożyć ważną ofertę zainteresowani producenci lub dealerzy będą musieli się wykazać, że w ciągu 3 lat przed terminem składania ofert wykonali przynajmniej 2 dostawy niskopodłogowych autobusów miejskich, każda po minimum 5 sztuk. Zamówienia, które oferent wskaże jako spełnienie warunku doświadczenia powinny zostać zrealizowane na terytorium UE, Norwegii lub Szwajcarii. Otwarcie ofert wstępnie przewidziano 9 kwietnia br. Na realizację kontraktu KM Łomianki dają zwycięzcy dosyć mało czasu, bo jedynie 60 dni od podpisania umowy. To mocno zawęża grono potencjalnych oferentów do dwóch, a realnie jednego producenta. Czy zatem i tym razem Solaris dostarczy autobusy dla przewoźnika z Kiełpina? Czas pokaże. Teraz także zostawiam zabawę w przewidywanie z boku. Pozostaje tylko pogratulować KM Łomianki regularnej wymiany taboru, której celem jest konsekwentne dążenie do wycofywanie z ruchu autobusów wysokopodłogowych.