Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kłosok najbliżej liniowego zwycięstwa w Rybniku. Ponowny wybór

infobus
09.09.2021 12:27
9 września Zarząd Transportu Zbiorowego w Rybniku dokonał ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na 10-letnią obsługę wybranych linii autobusowych.

Ponownie nie było zaskoczenia. Zgodnie z oczekiwaniami rybnicki Zarząd po raz drugi wskazał na najtańszą złożoną ofertę, czyli propozycję firmy Kłosok. Przypomnijmy, że parę dni wcześniej mieliśmy sporą niespodziankę, kiedy ZTZ wybrał firmę Kłosok, a następnie … anulował swoją decyzję. Teraz cała procedura wyboru najkorzystniejszej oferty zmierza ku końcowi. Tak przynajmniej nam się wydaje…

TRZY OFERTY

Liniowy przetarg ZTZ to pierwsze w Polsce zamówienie obejmujące zakup pod kątem liniowej eksploatacji tylko zielonych autobusów, a dokładniej 23 fabrycznie nowych pojazdów CNG, LNG lub elektrobusów.

Kontrakt będzie obowiązywał przez 10 lat. Wyjazd autobusów zaplanowano 1 stycznia 2022 r. Koniec to 31 grudnia 2031 r. W tym okresie przewidziano wykonanie pracy eksploatacyjnej w wysokości nie większej niż 15.210.000 wzkm. Szacunkowa wartość zamówienia to 112.600.000 zł netto, co daje 7,40 zł/wzkm netto.

Miasto wymaga aż czterech typów autobusów do obsługi przetargowego pakietu. Są to:

  • 2 autobusy typu MIDI o napędzie elektrycznym,
  • 5 autobusów typu MIDI zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym,
  • 11 autobusów typu MAXI zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym,
  • 5 autobusów typu MEGA zasilanych gazem ziemnym (CNG lub LNG) lub o napędzie elektrycznym.

TRZY OFERTY

W sierpniu ZTZT Rybnik otrzymał trzy oferty od znanych na rynku firm transportowych, w tym dwie wykonuje zadania na zlecenie Zarządu. Niestety, żadna z ofert nie mieści się w rybnickim budżecie, który wynosi 112.600.000 PLN nett / 121.608.000 PLN brutto. Do najtańszej brakuje 5.464.100 PLN brutto, natomiast miasto jest zdeterminowane, aby dołożyć brakującą sumę. W Rybniku swoje propozycje przedstawiły następujący przewoźnicy (o czym szerzej pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ):

  • Kłosok z ceną 127.071.100 PLN brutto oferując zakup tylko autobusów elektrycznych (23) i deklarując szybkie wprowadzenie na linie nowych autobusów (od 1 kwietnia 2022 r.) plus rezerwowe elektrobusy.
  • Mobilis z ceną 178 378 700,00 zł brutto oferując zakup tylko autobusów elektrycznych (23) i deklarując dość późne wprowadzenie na linie nowych autobusów (od 11 lipca 2022 r.) i tylko autobusów elektrycznych plus rezerwowe elektrobusy.
  • Transgór Rybnik z firmą Zajazd z ceną 136 173 400,00 zł PLN brutto deklarując podobnie jak Kłosok szybkie wprowadzenie na linie nowych autobusów (od 1 kwietnia 2022 r.), natomiast w klasach MAXI i MEGA firma zaproponowała autobusy CNG, a w MIDI – elektryczne. Plus gazowe autobusy rezerwowe.

WYBÓR, anulacja i wybór

Na początku września ZTZ Rybnik jako najkorzystniejszą ofertę wybrał propozycję firmy Kłosok, która otrzymała 100 pkt. Drugie miejsce zajął Mobilis (80,24 pkt), a trzecie – Transgór Rybnik (71.99 pkt).

Natomiast cztery dni później ta decyzja została anulowana i wszczęto procedurę ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty. Dlaczego? Urzędnicy dopatrzyli się braku kilku dokumentów i postanowili ponowić całą procedurę. Oczywiście zamawiający mógł wezwać firmę Kłosok do ich uzupełnienia, ale to dawałoby jakiś argument Mobilisowi, który jak wiadomo nie przepuściłby takiej okazji. Dlatego “dmuchając na zimne” Zarząd "skasował" swoją decyzję, natomiast po uzupełnieniu dokumentacji spodziewamy się ponownego wyboru operatora z Żor. I tak się stało.

9 września dokonano ponownego wyboru i cała sytuacja wróciła do nomy. Oferta firmy Kłosok po raz drugi została uznana za najkorzystniejszą.

Screenshot 2021 09 09 At 14 05 06 Informacja O Wyborze Najkorzystniejszej Oferty 2021 09 09 Pdf
Screenshot 2021 09 09 At 14 05 06 Informacja O Wyborze Najkorzystniejszej Oferty 2021 09 09 Pdf 1

Pamiętajmy, że po ostatnim wyborze to Mobilis zajmuje II miejsce, dlatego nie byłoby zaskakujące, gdyby cały sprawa trafiła jeszcze do KIO, gdzie pewnie stołeczna firma użyłaby argumentu o rażąco niskiej cenie zwycięskiej oferty. Rzeczywiście dysproporcja finansowa pomiędzy propozycjami „z regionu” i „z Warszawy” jest spora, ale naszym wynika ona przede wszystkim z funkcjonowania na dwóch zupełnie innych rynkach. Trzeba sobie też zdawać sprawę z tego, że Rybnik nie dołożyłby 66 mln zł do propozycji Mobilisa i wówczas całe postępowanie zapewne zostałoby anulowane i nikt by na tym nie skorzystał…

Dla nas oczywiście najciekawszy jest tutaj aspekt taborowy – czyli na jakie nowe autobusy zdecydują się firmy. W przypadku Mobilis nieoficjalne informacje mówią o e-busach holenderskiego Ebusco. W przypadku firmy Transgór autobusy gazowe będą pochodzić najpewniej albo od Solarisa albo od MAN plus midibusy od Solarisa lub ARP. Co do firmy Kłosok to stawiamy na przeguby od Solarisa (najbardziej sprawdzone na naszym rynku) plus MAXI autobusy od Solarisa lub MAN. Midibusy to Solaris lub ARP. Jak będzie? Zobaczymy już niebawem!

CZTERY KRYTERIA

Dodajmy, że o wyborze decydują cztery kryteria:

  • Cena i 60% wagi
  • Ekologia i 34,5%.
  • 2,5% można zyskać za wprowadzenie autobusów docelowych do ruchu 1 kwietnia 2022 r.
  • Pozostałe 3% to wielkość rezerwy taborowej.

Niskopodłogowe autobusy mają być wyposażone m.in. w klimatyzację, system wi-fi, monitoring wizyjny, system zapowiedzi głosowych, system elektronicznych podświetlanych tablic, system biletu elektronicznego i porty usb do ładowania urządzeń mobilych.

Jak poinformował dyrektor ZTZ - jeśli nie będzie odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej, to Zarząd chciałby podpisać umowę z przewoźnikiem w ciągu 10 dni. Jeśli kontrakt zostanie zawarty w najbliższym czasie, to cała umowa zacznie obowiązywać 1 stycznia 2022 roku, przy czym autobusy elektryczne przyjadą do Rybnika trzy miesiące później, czyli 1 kwietnia.