Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

KLA Kalisz zmienia zdanie i kupi pierwsze elektrobusy. Z dofinansowaniem?

infobus
15.11.2022 20:00

15 listopada Kaliskie Linie Autobusowe ogłosiły przetarg na zakup pięciu autobusów elektrycznych oraz budowę stacji ładowania, wiat i instalacji fotowoltaicznej.

Przypomnijmy, że jeszcze na początku roku kaliski magistrat twierdził, że na bazie przeprowadzonej elektromobilnej analizy kosztów i korzyści nie przewiduje powiększenia taboru KLA o pojazdy zeroemisyjne. Teraz widocznie zmienił zdanie, a dofinansowanie chce pozyskać z kolejnego naboru z programu Polski Ład, który dopiero co się rozpoczął. Cały ten pośpiech pokazuje, że Kalisz chce za wszelką cenę nadrobić stracony czas.

Dwa zadania

Najnowszy przetarg KLA został podzielony na dwa zadania:

  • dostawa pięciu autobusów elektrycznych klasy MAXI oraz ładowarek plug-in, wraz ze szkoleniem pracowników, wyposażeniem serwisu zamawiającego w niezbędny sprzęt;
  • budowa dwóch wiat postojowych (na 10 i 12 autobusów) na terenie zajezdni KLA wraz z instalacjami elektrycznymi, dachowej instalacji fotowoltaicznej o mocy 352,35kWp wraz z infrastrukturą techniczną.

Poszukiwane pojazdy powinny spełniać następujące wymagania techniczne

  • długość: od 11 metrów do 13 metrów.
  • maksymalna wysokość całkowita: 3400 mm.
  • szerokość całkowita w zakresie: 2500-2550 mm.
  • Liczba miejsc do przewozu pasażerów: minimum 75 (bez kierowcy) w tym minimum 25 miejsc siedzących, w tym co najmniej 7 miejsc siedzących dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi;
  • napęd elektryczny – tutaj zamawiający wymaga zastosowania silnika o mocy znamionowej (lub silników o łącznej mocy znamionowej) nie mniejszej niż 160 kW.
  • co do akumulatorów zamawiający zaleca zastosowanie litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), lub (i) litowo-tytanowych (LTO), lub (i) litowo-jonowych NMC),a  łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 350 kWh, jednakże energia dostępna dla użytkownika, zwana dalej Ed nie może być mniejsza niż 280 kWh

Przetargowe wymagania

Na oferty KLA Kalisz czeka do 15 grudnia, a następnie oceni je według czterech kryteriów:

  • Ocena techniczna / Waga: 20 pkt
  • Ekologia / Waga: 10 pkt
  • Warunki gwarancji i serwisu / Waga: 10 pkt
  • Cena - Waga: 60 pkt

Wyznaczony termin dostawy to 15/12/2023.

fot KLA Kalisz

Dotychczasowa strategiA Kalisza

Na początku roku na pytanie o elektryczne zakupy taboru i braku działu w dwóch edycjach Zielonego Transportu Publicznego, Urząd Miejski w Kaliszu odpowiedział, że opracowane dokumenty - Plan Zrównoważonego Rozwoju Publicznego Transportu Zbiorowego Miasta Kalisza", a także "Strategia Rozwoju Transportu w Kaliszu na lata 2008 - 2020" oraz "Analiza kosztów i korzyści wykorzystania pojazdów zeroemisyjnych w komunikacji miejskiej na terenie miasta Kalisza i gmin, z którymi Miasto Kalisz podpisało porozumienie dotyczące realizacji zadania publicznego polegającego na świadczeniu usług transportu zbiorowego" - nie przewidują powiększenia taboru KLA o pojazdy zeroemisyjne.

-„W ramach projektu "Rozwój systemu komunikacji publicznej Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej wraz z modernizacją oświetlenia ulicznego – Miasto Kalisz" pozyskano środki unijne m.in. na budowę węzła przesiadkowego zlokalizowanego w obszarze kaliskich dworców: kolejowego i autobusowego, a także zakup autobusów niskoemisyjnych – pojazdów hybrydowych, przystosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych. Projekt, realizowany od 2017 roku, był dopasowany do wskazanych powyżej dokumentów strategicznych, które nie zakładały powiększenia taboru KLA o autobusy elektryczne. Teraz przystąpiliśmy do aktualizacji strategii pod kątem wykorzystania autobusów zeroemisyjnych. Jedynie aktualizacja dokumentów umożliwi skorzystanie z programu Zielony Transport Publiczny - zaznaczyła Katarzyna Ciupek, rzecznik prasowy ratusza.

W odpowiedzi napisano także, że aktualnie tabor Kaliskich Linii Autobusowych liczy 67 nowoczesnych, ekologicznych autobusów. Ze wstępnych analiz jednak wynikało, że w pierwszym etapie KLA zakupi 6-10 pojazdów zeroemisyjnych, pod warunkiem pozyskania środków zewnętrznych. Najwidoczniej wszystkie plany uległy zmianie, gdyż teraz Kalisz ruszył na elektro mobilne zakupy tylko z nadzieją, że taka zielona dotację pozyska. Chyba, że o czymś nie wiemy...

Kaliskie BKM

I na koniec przypominenie - od 1 stycznia 2023 r. posiadacze Kaliskiej Karty Mieszkańca (KKM) będą podróżować komunikacją miejską za darmo. Tak pod koniec września zadecydowali radni na wniosek prezydenta Krystiana Kinastowskiego. Kalisz w ten sposób chce "zwiększyć mobilność osób z niskimi dochodami, które nie posiadają własnego środka transportu oraz zmniejszyć wydatki z budżetów mieszkańców przeznaczone na komunikację".

Darmowe przejazdy mają obowiązywać od 1 stycznia 2023 r. do końca 2024 r. W ramach pilotażu.