KLA Kalisz chce elektrobusy z systemem prewencji kolizji. Analiza SWZ
Kaliskie Linie Autobusowe będą miały pierwsze elektrobusy, o czym informowaliśmy już w InfoBusie.
Pojazdy wraz z ładowarkami plug-in – w ramach tej samej części przetargu – mają pojawić się w bazie KLA do 15 grudnia 2023 roku. Jak będą oceniani wykonawcy i jakie są inne oczekiwania zamawiającego? O tym poniżej.
Punktacja ofert
Oferty będą punktowane z uwzględnieniem 4 kryteriów: ceny (60%), oceny technicznej (20%), ekologii (10%), warunków gwarancji i serwisu (10%). Do kryteriów technicznych należą następujące rozwiązania:
- zaoferowanie szkieletu nadwozia wykonanego ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL-katoferezy) – 5 pkt,
- zaoferowanie gwarancji zasięgu pojazdu na poziomie nie mniejszym niż 310 km na pojedynczym ładowaniu przez 120 miesięcy eksploatacji – 5 pkt,
- brak zabudowy wieżowej w tylnej części oferowanego autobusu – 2 pkt,
- rozwiązanie konstrukcyjne silnika elektrycznego układu napędowego - ułożenie wzdłużne do osi autobusu, zamontowany za mostem napędowym i połączony wałem napędowym z mostem napędowym – 3 pkt,
- energia nominalna (En) oraz Ed magazynu energii (baterii trakcyjnych) – odpowiednio minimum 480 kWh i 384 kWh – 5 pkt.
Jakie autobusy?
Elektryki dla Kalisza mają mieć długość od 11 do 13 metrów i wysokość do 3,40 m. Wejście do pojazdów ma odbywać się poprzez troje drzwi, otwieranych do wewnątrz. Napęd pojazdów ma być elektryczny, oparty na silniku lub silnikach o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Zamawiający wymaga zastosowania silnika o mocy znamionowej (lub silników o łącznej mocy znamionowej) nie mniejszej niż 160 kW, z funkcją odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 350 kWh, jednakże energia dostępna dla użytkownika (Ed) nie może być mniejsza niż 280 kWh
. Ładowane baterii musi być realizowane przewodowo, zewnętrzną ładowarką Plug-in.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie znajdą się siedzenia o ergonomicznym kształcie, zaopatrzone w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki. Kabina kierowcy będzie typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami (przeszklonymi co najmniej w 60%), wyposażona w otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem oraz w okno i blat do sprzedaży biletów. KLA nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy.
Zewnętrzne tablice informacji pasażerskiej powinny być mozaikowe typu Flip Dot-Led, gdzie każda klapka oświetlona jest indywidualną diodą (technologia klapkowo-ledowa). Na tablicy przedniej, kolor klapek i diod je podświetlających będzie zielony, zaś podświetlenie pola numerowego wymagane jest w kolorze zbliżonym do białego. Wewnątrz przewidziano tablicę informacyjną o przekątnej minimum 21,5 cali, prezentującą przebieg trasy.
Do wyposażenia dodatkowego autobusów należeć będzie m.in. system zliczania potoków pasażerskich oraz system prewencji kolizyjnej, ostrzegający kierowcę sygnałami wizualnymi i dźwiękowymi m.in. o nieplanowanym i niekontrolowanym zjechaniu z pasa ruchu (z możliwością wyłączenia sygnałów dźwiękowych).
Kto faworytem?
Już po pierwszym kryterium technicznym (KTL) widać faworyta tego przetargu. Im dalej w las – tym więcej wskazówek na potencjalnego dostawcę pierwszych autobusów elektrycznych dla KLA. Mowa tu oczywiście o firmie MAN. Przed konkurencją twardy orzech do zgryzienia, ale zakładamy, że nie ma rzeczy niemożliwych. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 15 grudnia.