Kielce z kasą na unijne hybrydy. Z Polski Wschodniej
Na realizację dwóch projektów: „Rozwój komunikacjipublicznej” i „Rozwój infrastruktury transportu publicznego” stolica regionuświętokrzyskiego otrzymała w sumie 231 mln zł. W środę, 14 czerwca 2017 r., w Kielcach podpisano umowy na dofinansowanieobu zdań z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Projekty przewidują m.in. budowę Centrum Komunikacyjnego nabazie istniejącego dworca autobusowego, wraz z parkingiem dla samochodów imiejscami postojowymi dla rowerów. M.in. za te pieniądze miasto kupi 25 autobusów Solaris Urbino 12 Hybrid (przetarg na pojazdy został już rozstrzygnięty przez ZTM w Kielcach, teraz czekamy już tylko na podpisanie umowy z producentem).
Spotkaniu przewodniczyła wojewoda Agata Wojtyszek. Gośćmispotkania byli podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Adam Hamryszczak orazstrony podpisywanych umów – prezydent Kielc Wojciech Lubawski i zastępca prezesaPolskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości Małgorzata Oleszczuk.
-„Tak zaplanowany węzeł przesiadkowy ma przyczynić się dozintegrowania różnych form komunikacji funkcjonujących w mieście. Nowoczesny,niskoemisyjny tabor będzie obsługiwał linie łączące największe kieleckieosiedla z dworcem PKP i Centrum Komunikacyjnym. Poprawi także dostępnośćkomunikacyjną Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, największej uczelni w Kielcach”– powiedział podczas spotkania wiceminister MR Adam Hamryszczak.
– „Ta inwestycja oznacza poprawę infrastruktury drogowej,poprawę transportu oraz nowe miejsca pracy. Realizacja inwestycji polepszyjakość życia naszych mieszkańców, mamy nadzieję, że coraz więcej młodych ludzibędzie chciało mieszkać w Kielcach, w regionie świętokrzyskim – podkreśliła wojewodaAgata Wojtyszek..
Inwestycja ma również poprawić jakość funkcjonowania systemukomunikacji miejskiej. W stolicy regionu świętokrzyskiego pojawią się m.in.nowe tablice informacyjne, bus-pasy, przystanki i pętla autobusowa.
Realizacja pierwszego z projektów „Rozwój KomunikacjiPublicznej” ma zostać zakończona w 2020 roku, a drugiego potrwa rok dłużej.Koszt obu zadań wyniesie 300 mln zł.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-„Bez wsparcia unijnego wykonanie tych wszystkich zadańbyłoby mocno utrudnione. Gdybyśmy dysponowali tylko własnymi środkami,realizacja tych projektów trwałaby nie kilka, ale kilkanaście lat” – podkreśliłprezydent Kielc Wojciech Lubawski.
Wiceminister Hamryszczak zaznaczył podczas spotkania, że program”Polska Wschodnia”, w ramach którego realizowane będą obie inwestycje, tokontynuacja programu „Rozwój Polski Wschodniej”.
-„Różnica jest taka, że w obecnej perspektywie unijnej, obokrozwoju infrastruktury akcent położony jest także na kwestie klimatyczne iśrodowiskowe, czyli ograniczenie emisji zanieczyszczeń i hałasu. Przyczyni sięto do poprawy jakości życia mieszkańców” – powiedział Hamryszczak. Dodał, żedzięki tym zmianom transport zbiorowy powinien się stać bardziej atrakcyjny odporuszania się samochodem osobowym.
-„Przełoży się to na zwiększenie liczby przewozów komunikacjąmiejską, na czystsze powietrze w miastach, a na tym nam szczególnie zależy” –zapewnił wiceminister rozwoju.
Hamryszczak poinformował, że w budżecie programu „PolskaWschodnia” na zrównoważoną mobilność miejską resort zarezerwował blisko 1,5 mldzł. Dzięki tej kwocie w miastach wojewódzkich Polski Wschodniej ministerstwoplanuje realizację 14 projektów. (PAP)
„