Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kielce: Kontrowersje wokół obsługi miejskich Solarisów

infobus
02.07.2009 19:49

Do parkowania miejskich autobusów wystarczy baza o powierzchni 7 tys. m kw. – uważa jedna z firm, która chce wozić kielczan. Tymczasem miasto żąda bazy blisko dwa razy większej.
Zarząd Transportu Miejskiego otrzymał już kilkanaście pytań od firm zainteresowanych obsługą 40 solarisów kupionych przez miasto przy wsparciu UE. Pytania dotyczą zapisów w specyfikacji, którą muszą spełniać potencjalni przewoźnicy. Kto jest ich autorem, ZTM nie ujawnia. – Nie zezwalają na to przepisy – stwierdza Barbara Damian z ZTM. Ale pierwszą partię pytań, razem z odpowiedziami, już umieszczono na stronie internetowej ZTM.
Co ciekawe, spora ich część dotyczy bazy, którą musi dysponować potencjalny przewoźnik. ZTM wymaga, żeby miała ona 12 tys. m kw. – Czy zamawiający jest gotowy zaakceptować bazę transportową o powierzchni mniejszej, jeżeli będzie ona spełniała warunki umożliwienia postoju dla 40 autobusów? Wykonawca uważa, że według standardów europejskich baza techniczna na 40 autobusów do 12 metrów długości każdy może być wystarczająca przy powierzchni 6000-7000 m kw. – można przeczytać w pierwszym z pytań. ZTM na to pytanie nie odpowiada. 'Z treści wynika, że wymagania w zakresie powierzchni są jasne i nie wymagają wyjaśnienia’ – piszą urzędnicy, a innym miejscu. Dodają, że 'w zakres wyjaśnień nie wchodzi prowadzenie polemiki z propozycjami zmian specyfikacji’.
Tymczasem zdaniem ekspertów, m.in. Michała Wolańskiego z Katedry Komunikacji SGH, 12 tys. metrów to bardzo dużo, a ten zapis może utrudniać wejście przewoźników spoza Kielc. Urzędnicy kilka dni temu odpowiadali, że to nie za dużo, bo baza musi mieć m.in. drogi przeciwpożarowe.
Potencjalni przewoźnicy dopytują się również, czy ZTM może wskazać potencjalne bazy, albo czy autobusy można zgromadzić w kilku miejscach. Odpowiedzi są negatywne. – Nie możemy wskazywać takiego miejsca. Ale ze względów praktycznych muszą być one zgromadzone w jednej bazie, bo łatwiej będzie je nadzorować również pracownikom ZTM – mówi Barbara Damian.
ZTM nie zamierza zmieniać zapisów w specyfikacji. Może do tego dojść po ewentualnych protestach. Termin ich składania upływa dziś.