Kiedy poznamy wyniki ZTP 3.0? 65% wniosków z pozytywną oceną formalną

infobus
23.08.2023 13:00

Do 31 maja trwał nabór autobusowych wniosków o dofinansowanie do NFOŚiGW w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.

Łącznie swoje wnioski złożyło tutaj 79 podmiotów – zarówno o dofinansowanie, jak i pożyczkę. Cześć  z nich – jak np. MPK Świdnica – poinformowało, że pozytywnie przeszło weryfikację formalną NFOŚiGW. To skłoniło nas do zadania Ministerstwu Klimatu i Środowiska pytania, kiedy można liczyć na formalne zamknięcie programu i pierwsze umowy.

ZTP 3.0 W LICZBACH

W ramach naboru z ZTP 3.0 – zostały złożone wnioski o dofinansowanie zakupu autobusów zeroemisyjnych i infrastruktury ładowania na łączną kwotę: ponad 2,82 mld PLN, z czego 2,72 mld PLN to wnioski o dotację bezzwrotną, zaś ponad 101 mln PLN to wnioski o pożyczkę. Wnioski opiewają na dofinansowanie 860 autobusów zeroemisyjnych i 407 punktów ładowania. Łączne koszty wszystkich inwestycji dotyczących złożonych wniosków mają zamknąć się w kwocie ponad 3,5 mld PLN.

Ustalony dla programu „Zielony transport publiczny” 3.0 budżet został mocno przekroczony przez wnioskodawców. Aktualna łączna kwota dofinansowania z ZTP 3.0 to 480 435 670,00 PLN, z czego: do 276 679 011,00 PLN to bezzwrotne dotacje.

Kwota ta może zostać zwiększona docelowo di 2 055 268 688,00 PLN, pod warunkiem, że zostaną uruchomione środki w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, do 203 756 659,00 zł to zwrotne formy dofinansowania (pożyczki).

Podsumowując - w ramach trzeciego naboru planowane jest dofinansowanie zakupu 550 autobusów zeroemisyjnych za kwotę 2 055 268 688,00 PLN. Przy czym, zarówno liczba autobusów, jak i kwota mogą ulec zwiększeniu, jeżeli nie zostaną osiągnięte w pełni wskaźniki, w ramach naborów ZTP 1.0 i ZTP 2.0. Zawarcie umów o dofinansowanie powyżej pierwotnej kwoty budżetu naboru (do 276 679 011,00 PLN) uzależnione jest jednak od uruchomienia środków w ramach KPO.

NAJWIĘCEJ ELEKTRYKÓW

Polskie miasta i przewoźnicy złożyli wnioski o dofinansowanie z ZTP 3.0 następującej liczby pojazdów zeroemisyjnych:

  • autobusy elektryczne: 735 sztuk,
  • autobusy wodorowe: 125 sztuk,
  • trolejbusy: 20 sztuk.

Do tego, nie można pominąć również wniosków o dofinansowanie infrastruktury, która dotyczy 407 punktów ładowania autobusów elektrycznych i jednej 1 stacji tankowania wodoru.

Wnioski do ZTP z Mazowsza przedstawiają się następująco:

  • Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie - dofinansowanie na 80 elektrobusów,
  • Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Radomiu – 20 autobusów i 40 ładowarek,
  • Zakład Komunikacji Miejskiej w Ciechanowie – 2 autobusy elektryczne,
  • Gmina Miasto Płock – 18 autobusów wodorowych,
  • Mławskie Przedsiębiorstwo Drogowo - Mostowe MPDM – 2 elektrobusy i 2 wodorowce,
  • Miejski Zakład Komunikacyjny w Tomaszowie Mazowieckim – 2 elektrobusy i 2 stacje ładowania,
  • Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Siedlcach – 2 autobusy elektryczne i 2 ładowarki,
  • Komunikacja Miejska Łomianki – 2 elektryki i 1 stacja ładowania,
  • Miasto Mińsk Mazowiecki – 2 autobusy elektryczne i 2 stacje ładowania.

Jak widać, zdecydowanym liderem w liczbie zawnioskowanych autobusów jest województwo mazowieckie.

Do 31 maja trwał nabór autobusowych wniosków o dofinansowanie do NFOŚiGW w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.

KIEDY UMOWY?

Obecnie trwa ocena wszystkich złożonych wniosków, także tych, w przypadku których warunkiem zawarcia umowy o dofinansowanie jest uruchomienie środków KPO. Brak dostępności środków KPO nie zablokuje jednak procesu oceny lub negocjacji warunków dofinansowania. Planowany termin zakończenia ocen złożonych wniosków to IV kw. 2023 r. Negocjacje prowadzone są sukcesywnie i po ich zakończeniu wnioski zostaną skierowane do Zarządu/Rady Nadzorczej NFOŚiGW celem przyznania dofinansowania. Po uprawomocnieniu się uchwał Zarządu/Rady Nadzorczej NFOŚiGW rozpocznie się proces zawierania umów o dofinansowanie. Planowany termin zawarcia pierwszych umów o dofinansowanie to III kw. 2023 r.

-„Proces oceny formalnej wg kryteriów dostępu przewidzianych w programie „Zielony transport publiczny” nadal trwa. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej nie przekazuje, ani nie publikuje na stronie informacji częściowych w tym zakresie – poinformowało Wydział Komunikacji Medialnej Departamentu Edukacji i Komunikacji w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.

Reasumując - ocena wszystkich złożonych wniosków odbywa się paralelnie, co oznacza, że znajdują się na różnym etapie ocen: formalnej, merytorycznej, pomocy publicznej, finansowej lub ocena ich już się zakończyła.

-"Na dzień 25.07.2023 r. 65% wniosków dotacyjnych przeszło pozytywnie ocenę formalną wg kryteriów dostępu przewidzianych w programie „Zielony transport publiczny” – przekazało nam Ministerstwo Klimatu i Środowiska.