Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

KGP: Bezpieczniej na polskich drogach – raport 2005

infobus
02.06.2006 22:25
W 2005 roku na polskich drogach było bezpieczniej niż w latach ubiegłych. W ubiegłym roku odnotowano 48.100 wypadków drogowych. To mniej o prawie 6 proc. niż w roku 2004. Mniej było także ofiar śmiertelnych, w 2005 r. 5.444, w 2004 o 4,7 proc. więcej. Liczba rannych w wypadkach drogowych spadła z ponad 64,5 tys do prawie 62 tys.
 
Czas powstawania wypadków drogowych w 2005 r.

W 2005 r. najwięcej wypadków miało miejsce w czerwcu, lipcu i sierpniu. Wlipcu liczba wypadków drogowych stanowiła 9,9%, a w czerwcu i sierpniu 9,5% ogółu zdarzeń. Duża liczba wypadków w miesiącach letnich jest zjawiskiem obserwowanym od kilku lat. Wtym bowiem okresie zwiększa się natężenie ruchu w związku z okresem wakacyjnym. Natomiast najmniejszą liczbę wypadków zarejestrowano w lutym i marcu.

 
Wybrane charakterystyczne miejsca występowania wypadków drogowych
Miejsce zdarzenia
Wypadki
Zabici
Ranni
Ogółem
%
Ogółem
%
Ogółem
%
przejście dla pieszych
5 297
11,0
302
5,5
5 417
8,9
przystanek komunikacji publicznej
570
1,2
40
0,7
613
1,02
przejazd tramwajowy
67
0,1
3
0,1
74
0,1
torowisko tramwajowe –wydzielone
139
0,3
19
0,3
185
0,3
torowisko tramwajowe – w jezdni
140
0,3
9
0,2
189
0,3
przejazd kolejowy –strzeżony
34
0,1
11
0,2
39
0,1
przejazd kolejowy – nie strzeżony
105
0,2
46
0,8
120
0,2
most, wiadukt, estakada
311
0,6
36
0,7
426
0,7
chodnik, droga dla pieszych, rowerzystów
688
1,4
33
0,6
757
1,2
pobocze
1 760
3,7
296
5,4
2 476
4,1
pas dzielący jezdnię
91
0,2
17
0,3
126
0,2
przełączka na drogach dwu jezdniowych
74
0,2
6
0,1
106
0,2
wyjazd z posesji
1 217
2,5
88
1,6
1 494
2,4
W 2005 roku zdecydowana większość wypadków miała miejsce na drogach jedno- jezdniowych, dwukierunkowych –zdarzeń tych było 40 227, co stanowi 83,6% wszystkich wypadków, zginęło w nich 4 866 osób, a 51 423 zostały ranne. W stosunku do wszystkich poszkodowanych w wypadkach drogowych stanowi to odpowiednio 89,4% ogółu zabitych i84% ogółu rannych.

Koncentracja większości wypadków na prostych odcinkach dróg jednojezdniowych – dwukierunkowych oraz powiązanie tego z najczęstszymi przyczynami wypadków powodowanych przez kierujących (niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieprawidłowe wykonywanie manewrów) świadczy o niedostosowaniu polskiej infrastruktury drogowej do wzrastającego natężenia ruchu. Brak postępu w tej dziedzinie może być jednym z istotniejszych czynników wpływających na utrzymywanie się niskiego stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym w Polsce.

Rodzaje wypadków drogowych

Spośród wszystkich rodzajów wypadków drogowych, na pierwsze miejsce wysuwają się zdarzenia, które zakwalifikować można do kategorii 'zderzenie się pojazdów w ruchu’. W2005 roku wypadków takich było 22 159 co stanowiło 46,1% ogółu. W zdarzeniach tych śmierć poniosło 2 289 osób (42% wszystkich zabitych), a rannych zostało 32 040 osób (52,4% ogółu rannych).

Następnym, najczęściej występującym rodzajem wypadku, było 'najechanie na pieszego’. Takich zdarzeń w 2005 roku było 15 344 (31,9%), w ich wyniku zginęły 1 734 osoby (31,9%), a 14 551 zostało rannych (23,8%).

Wypadki spowodowane przez nietrzeźwych kierujących w 2005 r –według rodzajów pojazdów
Rodzaj pojazdu sprawcy
Wypadki
Zabici
Ranni
Ogółem
%
Ogółem
%
Ogółem
%
Rower
446
11,1
40
8,2
426
7,6
Motorower
82
2,0
1
0,2
96
1,7
Motocykl
131
3,3
16
3,3
143
2,5
Samochód osobowy
3 088
77,1
390
79,6
4 638
82,7
Samochód ciężarowy
157
3,8
24
4,9
198
3,5
Autobus
4
0,1
5
0,1
Ciągnik rolniczy
75
1,8
17
3,4
77
1,3
Pojazd zaprzęgowy
7
0,2
10
0,2
Inny
15
0,2
2
0,4
16
0,3
W porównaniu z rokiem ubiegłym stwierdzono wzrost liczby ujawnionych kierujących pojazdami, będących pod działaniem alkoholu (w stanie po użyciu oraz w stanie nietrzeźwości) o 18 671 osób.