Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Kętrzyn z przetargiem na dostawę 4 elektrobusów. Od 8,5 do 13 metrów

infobus
08.03.2022 18:00

8 marca Urząd Miasta i Gminy Kętrzyn ogłosił przetarg na zakup 4 autobusów z napędem elektrycznym oraz 2 stacji ładowania w ramach projektu pn. „Niskoemisyjna komunikacja miejska w Kętrzynie"

Za pierwszym razem oferty złożone przez dwóch oferentów: Solarisa i Busnex okazały się zbyt drogie. Zobaczymy, czy za drugim razem uda się wyłonić dostawcę pierwszych elektrobusów dla warmińsko-mazurskiego miasta..

Drugie podejście

Cały czas przedmiotem zamówienia jest dostawa w ciągu 8 mmc-cy od daty podpisania umowy:

  • czterech autobusów z napędem elektrycznym, fabrycznie nowych, jednoczłonowych, elektrycznych, o długości całkowitej od 8,5 do 13 metrów; szer. od 2,4m do 2,55m; wysokość całkowita do 3,4m; przeznaczonych do wykonywania regularnych przewozów w publicznej komunikacji miejskiej, jednej marki,
  • dwóch stacji ładowania (każda stacja wyposażona będzie w dwa gniazda ładujące) wraz z podłączeniem oraz uruchomieniem stacji ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym na terenie zajezdni.

Od wykonawcy, którego oferta zostanie wybrana jako najkorzystniejsza, wymagane będzie wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy w wysokości 3% ceny całkowitej (brutto). Do tego z przetargowych wymagań mamy m.in. wadium w wysokości 190.000 PLN

Przypomnijmy, że ten zakup realizowany jest dzięki dofinansowaniu ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata 2014-2020. O tym czy ponownie w Kętrzynie spotkają się oferty Solarisa i Busnex dowiemy się najszybciej 7 kwietnia, kiedy zaplanowano otwarcie ofert.

Pierwsze podejście

W ramach pierwszego przetargu na zakup elektrobusów, 4 lutego Kętrzyn otrzymał dwie oferty. Od:

  • Busnex z ceną 9.338.160,00 PLN brutto / 7.592.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt modelu E10 (plus ładowarka) na poziomie 1.898.000 PLN netto;
  • Solaris Bus & Coach z ceną 11.611.200 PLN brutto / 9.440.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt modelu Urbino 12 electric (plus ładowarka) na poziomie 2.360.00 PLN netto.

Obie oferty znacząco przekroczyły kętrzyński budżet (7.822.258,80 PLN brutto). Do tańszej oferty Busnex zabrakło nieco ponad 1,5 mln zł. Natomiast warto podkreślić, że w tej cenie przedstawiciel Yutonga zaproponował ponad 8-letnią gwarancję.

18 lutego Gnina Kętrzyn poinformowała o unieważnieniu przetargu. Jak czytamy w uzasadnieniu: - „Zamawiający podejmując decyzję o braku możliwości zwiększenia kwoty, którą zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia do ceny najkorzystniejszej oferty brał pod uwagę celowość i efektywność gospodarowania środkami publicznymi.”

KĘTRZYŃSKIE elektrobusy

Elektryki dla Kętrzyna mogą być klasy MIDI albo MAXI, bowiem zamawiający dopuszcza pojazdy o długości od 8,5 m do 13,0 m. Ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez minimum dwoje drzwi, w tym jedne o szerokości 120 cm. Mają być to pojazdy niskopodłogowe lub niskowejściowe, tzn. że dopuszczalny jest podest ze stopniami za II drzwiami. Wysokość od podłoża do wejścia autobusu może wynosić max 340 mm, bez stopni wejściowych we wszystkich drzwiach. Pojazdy będą napędzane przez silnik lub silniki elektryczne umieszczone centralnie lub z tyłu. W układzie napędowym musi być zastosowany system odzyskiwania energii z hamowania i redukcji prędkości jazdy. Akumulatory powinny pozwolić na wykonanie trasy o długości minimum 250 km na jednym ładowaniu – w warunkach przy maksymalnym wykorzystaniu urządzeń grzewczych zimą oraz klimatyzacji latem oraz przy pełnym obciążeniu. Ładowanie akumulatorów ma odbywać się w systemie plug-in z wtyczką za pomocą zewnętrznej stacji ładowania.

Pojazdy będą wyposażone w niezależny układ klimatyzacyjny przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy. Pasażerowie pojadą na siedzeniach odpornych na akty wandalizmu, o dużych walorach estetycznych, odpornych na ścieranie i zabrudzenie. Kabina kierowca ma być zamknięta. Znajdzie się tam m.in. fotel kierowcy podgrzewany, z zawieszeniem pneumatycznym, z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska, oparcia i podłokietnika, a także radio i gniazdo USB. Gniazda USB będą dostępne również dla pasażerów.

System informacji pasażerskiej stanowić mają tablice kierunkowe zewnętrzne w kolorze białym. Wewnątrz zaś zostaną umieszczone dwa ekrany podsufitowe LCD lub LED. Powyższe uzupełni monitor o przekroju 30 cali, zamontowany na bocznej ścianie autobusu nad miejscem dla wózka inwalidzkiego.