Kędzierzyn-Koźle powtarza przetarg na dwa autobusy elektryczne

infobus
18.10.2023 10:08

18 października Gmina Kędzierzyn-Koźle ponowiła przetarg na dostawę dwóch miejskich autobusów elektrycznych wraz z szybką i wolną infrastrukturą do ich ładowania.

Za pierwszym razem do samorządu nie wpłynęła żadna oferta. Teraz mamy drugie podejście, natomiast jeszcze nie znamy SWZ najnowszego zamówienia, także do końca nie wiadomo, jakie wnioski wyciągnął samorząd z pierwszego postępowania. Wydaje się jednak, że najnowszy przetarg jest taki sam jak pierwszy. Dodajmy, że inwestycja ta realizowana jest w ramach projektu „Zapewnienia obsługi obszaru śródmiejskiego w Kędzierzynie-Koźlu – etap II” z dofinansowaniem z II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.

Drugie podejście

Przedmiot najnowszego zamówienia obejmuje cały czas:

  • 1) dostawę 2 sztuk fabrycznie nowych autobusów miejskich niskopodłogowych, z napędem elektrycznym w przedziale 11,8 metra do 12,20 metra;
  • 2) dostawę, montaż, podłączenie i pierwsze uruchomienie jednej sztuki fabrycznie nowej, mobilnej ładowarki przewodowej, dwustanowiskowej o mocy większej lub równej 80 kW (2x40 kW), zapewniającej możliwość ładowania jednego autobusu EV12 mocą 80 kW lub dwóch autobusów równocześnie mocą 40 kW każdy;
  • 3) dostawę, montaż, podłączenie i pierwsze uruchomienie 2 sztuk fabrycznie nowych ładowarek pantografowych (wraz z zaprojektowaniem i wykonaniem robot budowlanych);
  • 4) opracowanie i wdrożenie systemu zarządzania ładowarkami Plug-in i pantografowymi;
  • 5) szkolenia, obsługa gwarancyjna i pogwarancyjna: autobusów EV12, ładowarki Plug-in, ładowarek pantografowych i SMPŁ.

Zamówienie miało zostać zrealizowane w ciągu 365 dni. Dodajmy, że Kędzierzyn ponownie w zamówieniu zawarł formułę: „Zamawiający odrzuci ofertę, w której udział produktów pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej (dyrektywa 2014/25/UE) nie przekracza 50% (w ujęciu wartościowym).

W zakresie doświadczenia, wykonawca musi wykazać, że w okresie ostatnich 3 lat dostarczył min. 1 fabrycznie nowy autobusy miejski niskopodłogowy o napędzie elektrycznym lub autobus w którym napęd wspomagany jest silnikiem elektrycznym.

I budżet. 11 października zamawiający poinformował, że kwota jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi 8.400.000,00 PLN brutto. Na oferty gmina czeka do 13 listopada.

12 października Gmina Kędzierzyn-Koźle anulowała przetarg nr 1 na dostawę dwóch miejskich autobusów elektrycznych wraz z szybką i wolną infrastrukturą do ich ładowania.

Za pierwszym razem

11 października Gmina Kędzierzyn-Koźle chciała otworzyć oferty w pierwszym przetargu – niestety to się nie udało, bo nikt nie złożył propozycji. Natomiast kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty są cały czas te same:

  • Ocena techniczno-eksploatacyjna autobusów / Waga: 35
  • Okres udzielonej gwarancji na cały autobus (bez limitu przebiegu) / Waga: 5
  • Cena - Waga: 60

Wysoka punktacja techniczna w przetargu pokazuje, że opolskie miasto wie cały czas, jakie chce otrzymać następne e-busy, ale… No właśnie. W ramach postępowania nr 1 potencjalni oferenci zadali dużo zapytań o infrastrukturę towarzyszącą tej inwestycji, która jest mocno rozbudowana i dość skomplikowana. Na każde z tych pytań zamawiający odpowiadał odmownie. Dlatego naszym zdaniem to infrastruktura stała się ostatecznym powodem braku ofert w kędzierzyńskiej "jedynce". Czy te zapisy zostały zmienione w „dwójce”?  Raczej nie, ale poczekajmy na najnowsze zapisy SWZ.

18 października Gmina Kędzierzyn-Koźle ponowiła przetarg nr 2 na dostawę dwóch miejskich autobusów elektrycznych wraz z szybką i wolną infrastrukturą do ich ładowania.

Kolejne ELEKTROBUSY

Przypomnijmy, że 30 marca 2022 r. Miejski Zakład Komunikacyjny w Kędzierzynie-Koźlu uroczyście odebrał dwa autobusy elektryczne MAN Lion’s City 12 E. To pierwsze elektrobusy w miejskiej flocie i pierwsze elektryczne "lwy" w Polsce. W ramach umowy na terenie zajezdni wybudowana została także specjalna stacja ładująca od Ekoenergetyki (120kW). Warto podkreślić bogatą kompletację pojazdów. Autobusy wyposażono w najnowsze rozwiązania m.in. kasowniki zbliżeniowe, monitoring i ładowarki USB w bocznych ścianach pojazdów oraz Wi-Fi. Mogą one pomieścić praktycznie ok. 80 pasażerów, z czego 32 pasażerów na miejscach siedzących, a w tym 10 dostępnych jest bezpośrednio z niskiej podłogi. Kolorystka wnętrza wyróżnia specjalnie dobrana tapicerka oraz 'cementowe' boki wewnątrz, a także czarny laminat na podłodze.

Elektryczne MAN-y napędza silnik elektryczny umieszczony wzdłużnie za osią napędową o mocy znamionowej 160kW, a energia magazynowana jest w dużych bateriach o mocy 480kWh, które pozwolą na przejechanie ok. 350 kilometrów na jednym ładowaniu. I na koniec kilka słów o finansowaniu. Na pierwszy e-zakup miasto pozyskało unijne dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dodajmy, że Kędzierzyna-Koźle znalazł się w wąskim gronie zaledwie 13 gmin, które otrzymały dotację w wysokości 85 proc. w ramach konkursu Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wniosek przygotowany przez Kędzierzyn został na tyle wysoko oceniony, że miasto otrzymało niespełna 3,9 mln dotacji. Całkowity koszt dostarczonych dwóch pojazdów + infrastruktura wyniósł ponad 5,5 mln zł. Teraz przyszedł czas wsparcia z "Zielonego Transportu Publicznego".

Na koniec podajemy link do najnowszego przetargu taborowego z Kędzierzyna-Koźla: https://e-propublico.pl/Zamawiajacy/AktualneOgloszenia?zamawiajacyId=f15dda4c-01df-4c59-b90f-a767d9826443