Kędzierzyn-Koźle kupi kolejne autobusy elektryczne. Obok MAN-ów będą…

infobus
06.09.2023 10:01

6 września Gmina Kędzierzyn-Koźle ogłosiła przetarg na dostawę dwóch miejskich autobusów elektrycznych wraz z szybką i wolną infrastrukturą do ich ładowania.

Inwestycja ta realizowana jest w ramach projektu „Zapewnienia obsługi obszaru śródmiejskiego w Kędzierzynie-Koźlu – etap II”, który ma zapewnione finansowanie z II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. To już drugi zakup elektrobusów w Kędzierzynie. Pierwsze dwa e-busy przyjechały do miasta w 2022 roku i były to modele MAN Lion`s City 12 E. Wysoka punktacja techniczna w najnowszym przetargu wskazuje, że opolskie miasto wie, jakie chce otrzymać następne e-busy.  

Jakie autobusy dla Kędzierzyna?

Przedmiot najnowszego zamówienia obejmuje :

  • dostawę dwóch fabrycznie nowych autobusów miejskich niskopodłogowych, z napędem elektrycznym;
  • dostawę, montaż, podłączenie i pierwsze uruchomienie jednej sztuki fabrycznie nowej, mobilnej ładowarki, przewodowej, dwustanowiskowej o mocy większej lub równej 80 kW;
  • dostawę, montaż, podłączenie i pierwsze uruchomienie dwóch fabrycznie nowych ładowarek pantografowych (wraz z zaprojektowaniem i wykonaniem robot budowlanych mających na celu powstanie nowoczesnej infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego, dla potrzeb ładowania autobusów elektrycznych). (...)
  • opracowanie i wdrożenie systemu zarządzania ładowarkami Plug-in i pantografowymi
  • szkolenia, obsługa gwarancyjna i pogwarancyjna: autobusów EV12, ładowarki Plug-in, ładowarek pantografowych i SMPŁ.

Zamówione pojazdy mają przyjechać do Kędzierzyna w ciągu 365 dni.

6 września Gmina Kędzierzyn-Koźle ogłosiła przetarg na dostawę dwóch miejskich autobusów elektrycznych wraz z szybką i wolną infrastrukturą do ich ładowania.
fot. MZK Kędzierzyn-Koźle

Przetargowe wymagania

Na oferty gmina czeka do 2 października, a następnie oceni złożone oferty na podstawie trzech kryteriów:

  • Ocena techniczno-eksploatacyjna autobusów / Waga: 35
  • Okres udzielonej gwarancji na cały autobus (bez limitu przebiegu) / Waga: 5
  • Cena - Waga: 60

Dodajmy, że Kędzierzyn w swoim zamówieniu zawarł dwa formalne wymagania, które mogą mieć wpływ na skład oferentów. To:

  • zamawiający odrzuci ofertę, w której udział produktów pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej (dyrektywa 2014/25/UE) nie przekracza 50% (w ujęciu wartościowym).
  • wykonawca musi wykazać, że w okresie ostatnich 3 lat wykonał należycie dostawę min. 1 fabrycznie nowego autobusu miejskiego niskopodłogowego: o napędzie elektrycznym lub autobusu w którym napęd wspomagany jest silnikiem elektrycznym.
6 września Gmina Kędzierzyn-Koźle ogłosiła przetarg na dostawę dwóch miejskich autobusów elektrycznych wraz z szybką i wolną infrastrukturą do ich ładowania.
fot. MZK Kędzierzyn-Koźle

Pierwsze elektrobusy

Przypomnijmy, że 30 marca 2022 r. Miejski Zakład Komunikacyjny w Kędzierzynie-Koźlu uroczyście odebrał dwa autobusy elektryczne MAN Lion’s City 12 E. To pierwsze elektrobusy w miejskiej flocie i pierwsze elektryczne "lwy" w Polsce. W ramach umowy na terenie zajezdni wybudowana została także specjalna stacja ładująca od Ekoenergetyki (120kW).

Warto podkreslić bogaty poziom kompletacji pojazdów. Autobusy wyposażono w najnowsze rozwiązania m.in. kasowniki zbliżeniowe, monitoring i ładowarki USB w bocznych ścianach pojazdów oraz Wi-Fi. Mogą one pomieścić praktycznie ok. 80 pasażerów, z czego 32 pasażerów na miejscach siedzących, a w tym 10 dostępnych jest bezpośrednio z niskiej podłogi. Kolorystka wnętrza wyróżnia specjalnie dobrana tapicerka oraz 'cementowe' boki wewnątrz, a także czarny laminat na podłodze. Elektryczne MAN-y napędza silnik elektryczny umieszczony wzdłużnie za osią napędową o mocy znamionowej 160kW, a energia magazynowana jest w dużych bateriach o mocy 480kWh, które pozwolą na przejechanie ok. 350 kilometrów na jednym ładowaniu.

I na koniec kilka słów o finansowaniu. Na pierwszy e-zakup miasto pozyskało unijne dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dodajmy, że Kędzierzyna-Koźle znalazł się w wąskim gronie zaledwie 13 gmin, które otrzymały dotację w wysokości 85 proc. w ramach konkursu Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wniosek przygotowany przez Kędzierzyn został na tyle wysoko oceniony, że miasto otrzymało niespełna 3,9 mln dotacji. Całkowity koszt dostarczonych dwóch pojazdów + infrastruktura wyniósł ponad 5,5 mln zł. Teraz przyszedł czas wsparcia z "Zielonego Transportu Publicznego".