Kędzierzyn-Koźle bez ofert na dwa autobusy elektryczne. Co poszło nie tak?
11 października Gmina Kędzierzyn-Koźle chciała otworzyć oferty w przetargu na dostawę dwóch miejskich autobusów elektrycznych wraz z szybką i wolną infrastrukturą do ich ładowania. Ale nic z tego nie wyszło.
Niestety, do samorządu nie wpłynęła dzisiaj żadna oferta i chyba wiemy dlaczego. Dodajmy, że inwestycja ta realizowana jest w ramach projektu „Zapewnienia obsługi obszaru śródmiejskiego w Kędzierzynie-Koźlu – etap II” z dofinansowaniem z II edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Zamówienie miało zostać zrealizowane w ciągu 365 dni.
Za drugim razem
To już drugi zakup elektrobusów w Kędzierzynie. Pierwsze dwa e-busy przyjechały do miasta w 2022 roku i były to autobusy MAN Lion`s City 12 E. Wysoka punktacja techniczna w najnowszym przetargu wskazywała, że opolskie miasto wie, jakie chce otrzymać następne e-busy, ale… No właśnie. W ramach postępowania potencjalni oferenci zadali dużo zapytań o infrastrukturę towarzyszącą tej inwestycji, która jest mocno rozbudowana i dość skomplikowana. Na każde z tych pytań zamawiający odpowiadał odmownie. Dlatego naszym zdaniem to infrastruktura stała się ostatecznym powodem dzisiejszego braku ofert w kędzierzyńskim przetargu. Czekamy na bardziej uproszczoną powtórkę.
Przedmiot najnowszego zamówienia obejmował:
- dostawę dwóch fabrycznie nowych autobusów miejskich niskopodłogowych, z napędem elektrycznym;
- dostawę, montaż, podłączenie i pierwsze uruchomienie jednej sztuki fabrycznie nowej, mobilnej ładowarki, przewodowej, dwustanowiskowej o mocy większej lub równej 80 kW;
- dostawę, montaż, podłączenie i pierwsze uruchomienie dwóch fabrycznie nowych ładowarek pantografowych (wraz z zaprojektowaniem i wykonaniem robot budowlanych mających na celu powstanie nowoczesnej infrastruktury ładowania drogowego transportu publicznego, dla potrzeb ładowania autobusów elektrycznych);
- opracowanie i wdrożenie systemu zarządzania ładowarkami Plug-in i pantografowymi;
- szkolenia, obsługa gwarancyjna i pogwarancyjna: autobusów EV12, ładowarki Plug-in, ładowarek pantografowych i SMPŁ.
PRZETARGOWE WYMAGANIA
Zamawiający chciał ocenić złożone oferty na podstawie trzech kryteriów:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Ocena techniczno-eksploatacyjna autobusów / Waga: 35
- Okres udzielonej gwarancji na cały autobus (bez limitu przebiegu) / Waga: 5
- Cena - Waga: 60
Dodajmy, że Kędzierzyn w swoim zamówieniu zawarł dodatkowo jedno formalne wymaganie, które też mogło mieć wpływ na brak ofert. To: „Zamawiający odrzuci ofertę, w której udział produktów pochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej (dyrektywa 2014/25/UE) nie przekracza 50% (w ujęciu wartościowym)”
I budżet. 11 października zamawiający poinformował, że kwota jaką zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia wynosi 8.400.000,00 PLN brutto
PIERWSZE ELEKTROBUSY
Przypomnijmy, że 30 marca 2022 r. Miejski Zakład Komunikacyjny w Kędzierzynie-Koźlu uroczyście odebrał dwa autobusy elektryczne MAN Lion’s City 12 E. To pierwsze elektrobusy w miejskiej flocie i pierwsze elektryczne "lwy" w Polsce. W ramach umowy na terenie zajezdni wybudowana została także specjalna stacja ładująca od Ekoenergetyki (120kW).
Warto podkreślić bogatą kompletację pojazdów. Autobusy wyposażono w najnowsze rozwiązania m.in. kasowniki zbliżeniowe, monitoring i ładowarki USB w bocznych ścianach pojazdów oraz Wi-Fi. Mogą one pomieścić praktycznie ok. 80 pasażerów, z czego 32 pasażerów na miejscach siedzących, a w tym 10 dostępnych jest bezpośrednio z niskiej podłogi. Kolorystka wnętrza wyróżnia specjalnie dobrana tapicerka oraz 'cementowe' boki wewnątrz, a także czarny laminat na podłodze. Elektryczne MAN-y napędza silnik elektryczny umieszczony wzdłużnie za osią napędową o mocy znamionowej 160kW, a energia magazynowana jest w dużych bateriach o mocy 480kWh, które pozwolą na przejechanie ok. 350 kilometrów na jednym ładowaniu.
I na koniec kilka słów o finansowaniu. Na pierwszy e-zakup miasto pozyskało unijne dofinansowanie ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dodajmy, że Kędzierzyna-Koźle znalazł się w wąskim gronie zaledwie 13 gmin, które otrzymały dotację w wysokości 85 proc. w ramach konkursu Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wniosek przygotowany przez Kędzierzyn został na tyle wysoko oceniony, że miasto otrzymało niespełna 3,9 mln dotacji. Całkowity koszt dostarczonych dwóch pojazdów + infrastruktura wyniósł ponad 5,5 mln zł. Teraz przyszedł czas wsparcia z "Zielonego Transportu Publicznego".